Max-height - diverse problemer
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-12-04 18:59

Hej NG

Jeg har arbejdet på en side om max-height, men fik det ikke til at fungere
optimalt:

IE og Opera viser den højdebegrænsede boks ca. 30% højere end FF (hvis
indholdet overstiger begrænsningen).
IE reducerer ikke højden, hvis indholdet bliver mindre end begrænsningen.

Forsøg på at validere css giver følgende fejlmelding:

Line: 53 Context : div.maxi
Invalid number : heightParse Error - document.body.clientHeight > (500/12) *
parseInt(document.body.currentStyle.fontSize)? "60px": "auto" )

Siden kan ses på

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxheight.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 09-12-04 23:29

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> IE og Opera viser den højdebegrænsede boks ca. 30% højere end FF
> (hvis indholdet overstiger begrænsningen).

Mon ikke det skyldes den vertikale padding på 10px i top og bund?

<http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-max-height>

Så vidt jeg forstår det, er max-height og min-height restriktioner
givet ud fra height-attributten; eventuel padding, margin og borders
lægges altså til.

> IE reducerer ikke højden, hvis indholdet bliver mindre end
> begrænsningen.

Undlad padding, borders og margin på det element, der skal sættes
max-height på, og prøv i stedet med:

height: expression(document.getElementById("maxi").style.pixelHeight
>= 60 ? "60px" : "auto");

Ovenstående har jeg dog ikke testet.

> [...]
> Invalid number : heightParse Error - document.body.clientHeight >
> (500/12) * parseInt(document.body.currentStyle.fontSize)? "60px":

Ja, da expression-delen er noget IE-proprietært halløj.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk
»Based on the sheer number of panty shots in anime, my wife has

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-12-04 00:12

Anders Thorsen Holm wrote:

> Mon ikke det skyldes den vertikale padding på 10px i top og bund?

Det hjalp at fjerne den padding. Nu bliver boksen lige høj i alle tre
browsere.

> http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-max-height

Det blev jeg ikke meget klogere af. ;(

> Undlad padding, borders og margin på det element, der skal sættes
> max-height på, og prøv i stedet med:
>
> height: expression(document.getElementById("maxi").style.pixelHeight

Så forsvinder max-height helt i IE og boksens højde retter sig alene efter
mængden af indhold.

> Ja, da expression-delen er noget IE-proprietært halløj.

OK, jeg smed den del ind i en <!--[if IE]><![endif]-->, så nu validerer css,
men det er jo lidt snyd. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-04 17:07

Erik Ginnerskov wrote:

> IE og Opera viser den højdebegrænsede boks ca. 30% højere end FF (hvis
> indholdet overstiger begrænsningen).

Det problem blev løst ved at undlade padding på elementet.

> IE reducerer ikke højden, hvis indholdet bliver mindre end
> begrænsningen.

Det problem er stadig uløst. Er der ingen, der har et bud på, hvordan man
får IE til at virke efter hensigten mht. max-height - dvs. at hvis indholdet
er mindre end defineret maxhøjde, skal boksen tilsvarende blive mindre?

Det forslag, Anders kom med for 2 uger siden, fik IE til helt at ignorere
max-height og i stedet alene at sætte højden efter indhold .

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-12-04 18:42

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
>
> Det forslag, Anders kom med for 2 uger siden, fik IE til helt at
> ignorere max-height og i stedet alene at sætte højden efter indhold .

Hej Erik!

Jeg ved godt det ikke er til megen hjælp, men jeg mindes at have læst
en artikel om det for noget tid siden. Desværre kan jeg ikke huske
hvor! (problemet med den daglige rotation og RSS-feeds!) Men det var
enten Meyer, Cederholm, Shea eller Bowman. Sorry jeg ikke kan hjælpe
dig meget videre her, men prøv at starte hos meyer og hans blog. Eller
hos shea og hans related sites. Den er der et eller andet sted.

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-04 00:59

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> dig meget videre her, men prøv at starte hos meyer og hans blog. Eller
> hos shea og hans related sites. Den er der et eller andet sted.

Nu har jeg googled i 2 timer på max-height + på skift de 4 navne, uden at
komme en løsning nærmere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-12-04 10:15

Erik Ginnerskov skrev:

> Nu har jeg googled i 2 timer på max-height + på skift de 4 navne,
> uden at komme en løsning nærmere.

Damn Erik du må sgu mange gange undskylde!!!!!!!!!!!! :beer

Det var den her artikel jeg kiggede på, og det var selvfølgelig den
modsatte, men ideen burde vel være den samme:
http://www.mezzoblue.com/archives/2004/09/16/minheight_fi/index.php

Altså var det dave shea.

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-04 15:07

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Det var den her artikel jeg kiggede på, og det var selvfølgelig den
> modsatte, men ideen burde vel være den samme:

Nå, hva' fa'en. Det ka' jo smut'. ;)

Men problemet med min-height har jeg fået løst allerede:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Ligeledes med max-width:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxwidth.asp

Jeg mangler kun max-height og min-width.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-12-04 12:33

Erik Ginnerskov wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har arbejdet på en side om max-height, men fik det ikke til at
> fungere optimalt:

Nu har jeg fået det til at virke. Løsningen kan ses på: