Hvordan laver man frames i xhtml??
Fra : Thomas Ellebæk

Dato : 09-12-04 15:04

Jeg har gennemgået de 3 første tutorials på html.dk og startet
fra bunden. Jeg arbejder i xemacs. Mit problem er at jeg ikke kan
validere min side i xhtml.

Nu har jeg ikke super meget forstand på det, men den vil ikke æde
mine frames. Dvs min menu bliver ubrugelig. Hva gør jeg?

Jeg synes ellers jeg har fulgt tutorial 3 (xhtml) til punkt og
prik.
Check evt. hvor langt jeg er nået vha. de første 2 (html og css)
tutorials www.math.ku.dk/~m03tep/

mvh
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 09-12-04 15:18

Thomas Ellebæk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> prik.
> Check evt. hvor langt jeg er nået vha. de første 2 (html og css)

Du skal give det en anden doctype, hvis du kikker på et af de andre
afsnit i tutorialen inde på html.dk så vil du se de forskellige
xhtml doctyper, så prøv det.
Men hvorfor overhovedet bruge frames??

PerR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-04 15:28

Thomas Ellebæk skrev:

> Nu har jeg ikke super meget forstand på det, men den vil ikke æde
> mine frames. Dvs min menu bliver ubrugelig. Hva gør jeg?

Overvej først om du virkelig har brug for rammerne. Rammer er
problematiske på mange områder - det har jævnligt været oppe i gruppen,
men du kan også se et par grunde her:
<http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

Jeg ved ikke hvor meget du har lov at bruge på Matematik-serveren, men
du kan prøve at se om du kan bruge php eller evt. bare SSI. Det vil gøre
det noget lettere at skippe rammerne.

Hvis du vil benytte rammer, skal du angive en ramme-doctype. I xhtml ser
den sådan ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Ellebæk

Dato : 22-12-04 18:26

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Overvej først om du virkelig har brug for rammerne. Rammer er
> problematiske på mange områder - det har jævnligt været oppe i gruppen,
> men du kan også se et par grunde her:
> <http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

Ok jeg tjekker dette link.

> Jeg ved ikke hvor meget du har lov at bruge på Matematik-serveren

Jeg har lov til det meste tror jeg. Jeg har bare en Høj øvre grænse på
hvor mange mega-byte jeg kan lagre.

> du kan prøve at se om du kan bruge php eller evt. bare SSI. Det vil gøre
> det noget lettere at skippe rammerne.

Det lyder meget smart. Jeg ved ikke hvad SSI er, men jeg har læst nogle
tutorials igennem i php, men det virker betydeligt mere avanceret. Hvordan
laver jeg så en simpel top-menu eller side-menu i php?

> Hvis du vil benytte rammer, skal du angive en ramme-doctype.

Jeg har ingen forkærlighed for rammer, er bare startet fra bunden og har
ikke i sinde at bruge programmer som eksempelvis frontpage. Frames var
bare det der blev introduceret i de første html-tutorials, og så antog jeg
at det var det man benyttede. Jeg er Meget åben for alternativer. Evt.
links til gode php-tutorials???

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-04 23:27

Thomas Ellebæk wrote:

> [...]
> nogle tutorials igennem i php, men det virker betydeligt mere
> avanceret. Hvordan laver jeg så en simpel top-menu eller side-menu i

Det kan du læse om her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

og her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/menuer.asp

At jeg generelt laver mine sider med asp, betyder ingenting i den
sammenhæng. På incl.asp kan du også læse, hvordan du inkluderer med php.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : jopa

Dato : 09-12-04 15:30

Thomas Ellebæk skriblede bla følgende:

> Nu har jeg ikke super meget forstand på det, men den vil ikke æde
> mine frames. Dvs min menu bliver ubrugelig. Hva gør jeg?

Hej Thomas
Skrot dem alligevel og brug serverside til at inkludere din menu.

--

Mvh. John
www.johns-web.dk