Mulighed for at disable option i select
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-12-04 22:57

Hejsa

Jeg har en select med flere hundrede elementer i. Jeg har derfor
opdelt select'en med overskrifter og linier, som jeg f.eks. har
angivet således:

<option>-----------------------------</option>
<option>HER ER EN OVERSKRIFT</option>
<option>-----------------------------</option>

Jeg kunne godt tænke mig at lave det således, at brugeren IKKE kan
vælge/klikke på disse 3 elementer. Er det muligt?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : L[x]

Dato : 07-12-04 23:29

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at lave det således, at brugeren IKKE kan
> vælge/klikke på disse 3 elementer. Er det muligt?

Med attributten disabled, som nedenstående:

<option diabled>-----------------------------</option>
<option diabled>HER ER EN OVERSKRIFT</option>
<option diabled>-----------------------------</option>

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-12-04 23:47

[...]

>Med attributten disabled, som nedenstående:
>
><option diabled>-----------------------------</option>
><option diabled>HER ER EN OVERSKRIFT</option>
><option diabled>-----------------------------</option>

ehm.. jeg går ud fra, at du ikke har testet ovenstående? disabled
virker ikke på en <option> men derimod på en <select>

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : L[x]

Dato : 08-12-04 11:29

Bo Kamp Dudek wrote:

> ehm.. jeg går ud fra, at du ikke har testet ovenstående? disabled
> virker ikke på en <option> men derimod på en <select>

Ifølge dette burde det:

http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/option/

Jeg har ganske vidst ikke testet det i IE, men det virker i Firefox.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-04 14:52

L[x] skrev:

> [...]

Disabled findes som attribut til både select, optgroup og option - men
IE understøtter tilsyneladende ikke disabled på de to sidstnævnte.

> Jeg har ganske vidst ikke testet det i IE, men det virker i Firefox.

Det virker også fint i Opera.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-04 00:13

Bo Kamp Dudek skrev:

> ehm.. jeg går ud fra, at du ikke har testet ovenstående? disabled
> virker ikke på en <option> men derimod på en <select>

Prøv at kigge på <optgroup>-elementet. Du kan fx se det i brug
(lille eksempel) her:
<http://www.w3schools.com/tags/tag_optgroup.asp>
- og her: <http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/optgroup/>.

IE5.x/Win forstår ikke koden, men det er kun grupperne der
forsvinder - elementerne vises stadig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-12-04 23:59

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at lave det således, at brugeren IKKE kan
> vælge/klikke på disse 3 elementer. Er det muligt?

Sådan:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp#grupperet

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk