Skærme
Fijala 3554
Valg af 19" tft TIL SPIL
Fra : -=Madsen=-

Dato : 10-12-04 21:56

Hej Ng.

Jeg her fundet et par 19" skærme med en max på 12 ms.
skal bruge den til spil, hvad siger i ?
eller skal jeg kikke efter noget andet ?
syntes priserne på omkring de 3k tiltaler mig meget..

Philips 190S5FG (Lysegrå)

Philips 190S5FS

LG Flatron L1915S

LG Flatron L1915SS (Sølv)

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-12-04 00:59

Utroligt at der ik er nogen som kan hjælpe bare lidt ??

Fra : K.

Dato : 16-12-04 01:25

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> Utroligt at der ik er nogen som kan hjælpe bare lidt ??

Jeg står også selv og vil købe en 19" 12 ms .
Og jeg har besluttet mig for at det skal være Viewsonic vp912s, som med
meget stor sikkerhed vil ankomme i 2. uge af januar.

Fra : Sven

Dato : 16-12-04 23:05

> Utroligt at der ik er nogen som kan hjælpe bare lidt ??

Det er nok fordi der ikke findes en god TFT-gamerskærm. Med 12 ms
"svartid" er det sædvanligvis kun 6 bits ændring (istedet for som
normalt på de 8 bit). De 6 bit svarer ca. til 256.000 farver istedet
for 16.4 mio., og det giver et markant dårligere billede.

Sven

Fra : -=Madsen=-

Dato : 18-12-04 14:52

<------------>
> [...]
> normalt på de 8 bit). De 6 bit svarer ca. til 256.000 farver istedet
> for 16.4 mio., og det giver et markant dårligere billede.
<-------------->
Dejligt med lidt respons

Så har jeg sikkert været heldig, da jeg lige
har bestilt en Philips 190S5FS
den har da 12 ms og 16.2 million colors

så er det bare med om det er okay den har TN panel..

Fra : Sven

Dato : 18-12-04 20:10

> Dejligt med lidt respons
>
> Så har jeg sikkert været heldig, da jeg lige
> har bestilt en Philips 190S5FS
> den har da 12 ms og 16.2 million colors
>
> så er det bare med om det er okay den har TN panel..

Ja, de har alle (på papiret) 16,7 (ikke 16,2 hehe) mio. farver, men
det er bare ikke i denne størrelsesorden de vises/ændres (gælder også
for den du har bestilt SVJV), derfor kan ingen TFT-skærm endnu følge
med en CRT-skærm hvad dette angår, bl.a. derfor er disse skærme heller
ikke velegnet til prof. billedbehandling, da farverne ikke altid er
"ægte", men tit et gennemsnit. Det kan læses af div tests på masser af
teststeder rundt omkring på nettet, så jeg vil ikke fremhæve nogen
bestemt. jeg har selv haft 4 forskellige TFT-skærme på prøve (med
forskellige paneler), og de er alle 4 røget tilbage igen, så jeg
sidder stadig med min 19" trinitron-skærm.
Nu afhænger det jo selvfølgelig også temmelig meget af HVILKE spil du
vil spille. Er det Skak, Sims City eller strategispil er en TFT jo
aldeles glimrende, da disse skærme jo har nogle klare fordele fremfor
CRT, lavere strømforbrug, fylder meget mindre, er lige skarp selv helt
ud i hjørnerne, men de har altså også nogle ulemper. IMHO er den
største deres langsomme opdateringstid 60 eller 75 hz. Ikke fordi de
blinker som en CRT på 60hz, for det gør de ikke, men fordi ved 60hz
kommer de ALDRIG over 60fps. Da jeg er inkarneret FPS-spiller, og er
vant til at spille i 1600x1200x32 i 85 hz med (næsten) fast 85 fps, er
det et temmelig stort tilbageskridt at lande på 1280x1024 60 fps,
samtidig med, at 12 (eller 16) ms responstid ikke gælder alle farver,
og stadig giver et lidt "tåget" udseende ved heftig aktivitet i
spillet.

Hvis du ikke er inkarneret spiller, så er her lige en lille
forklaring. FPS (med store bogstaver ) står for FirstPersonShooter, og
fps (med små bogstaver) står for frames per second.

Sven

Fra : Zulu

Dato : 19-12-04 13:19

-=Madsen=- wrote:
> Så har jeg sikkert været heldig, da jeg lige
> har bestilt en Philips 190S5FS
> den har da 12 ms og 16.2 million colors

Nej, den har stadig kun 18 bit farver (3x6 bit), resten op til 16,2 mio er
emulerede.
Ægte 24 bit (3x8 bit) er 16,7 mio.
Så vidt jeg ved er det kun "x"VA, IPS og S-IPS paneler, som indtil videre
kan vise ægte 24 bit farver.

> så er det bare med om det er okay den har TN panel..

Det kan du vist kun selv vurdere... :)

Zulu

Fra : -=Madsen=-

Dato : 22-12-04 22:30

> [...]
> Ægte 24 bit (3x8 bit) er 16,7 mio.
> Så vidt jeg ved er det kun "x"VA, IPS og S-IPS paneler, som indtil videre
Tak for info'en, nu forstår jeg det meget bedre