Er jeg på rette spor med et MSI KM4M-V bun~
Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 22:48

Behov: Jeg skal bruge en superbillig PC til kontorarbejde men den skal
have RAID 1, så mine data er rimeligt sikret.

Jeg har fundet en maskine (Platinum Basic 240 hos www.m-e.dk) med et
MSI KM4M-V bundkort som jeg tror er den rette; men jeg er ikke nogen
haj til det her, så jeg er noget i tvivl. Håber nogen kan af- eller
bekæfte min forståelse.

I MSI's specifikation af bundkortet står der følgende:
On-Board IDE
* An IDE controller on the VT8237 chipset provides IDE HDD/CD-ROM with
PIO, Bus Master and Ultra DMA 66/100/133 operation modes.
* SATA RAID 0 or RAID 1 by VIA VT8237
* Can connect up to 4 IDE devices

Om harddisken der følger med maskinen står der følgende:
* Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB, 7200RPM, ATA/133

Hvis jeg køber en ekstra harddisk magen til den der følger med vil jeg
så kunne sætte de to op i RAID 1?

Jeg tror svaret er nej fordi der står ATA/133 og der dermed ikke er
tale om diske med SATA interface som er det der kræves for RAID 1. Er
det korrekt forstået?

Hvis jeg køber to ekstra harddiske f.eks. Maxtor "DiamondMax+9" 80 GB,
7200RPM, Seriel ATA, 8 MB Cache kan jeg så sætte dem op i RAID 1 eller
skal der mere til?

Mvh
Christian

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 09-12-04 09:03

On Wed, 08 Dec 2004 22:48:05 +0100, ingen email <ingen email> wrote:

> [...]
>

>Hvis jeg køber to ekstra harddiske f.eks. Maxtor "DiamondMax+9" 80 GB,
>7200RPM, Seriel ATA, 8 MB Cache kan jeg så sætte dem op i RAID 1 eller

Ja, sådan er det normalt. Jeg har læst at visse top-bundkort (asus)
kan raide ata og sata sammen, men forestil dig lige, hvor vanskeligt
det må være.

Jeg synes ikke ret godt om det bundkort. Det har nogenlunde det værst
tænkelige chipset, der findes til socketA.

http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=KM4M-V&class=mb

Du kan få samlet en PC med valgte komponenter for 500 kr. af shg. Så
vælger du abit an7 til 689 kr.
Køb 2 sata harddiske.

Som grafikkort kan du vælge f.eks. et til 359 kr, abit R9200SE-DT med
passiv køling og 128 Mb ram og DVI, VGA og TV-out.

Lyd- og netkort er onboard.

Som ram f.eks. noget samsung, 2 stænger pc3200, mindst 512 Mb ialt.

Det ville jeg foreslå, - fremfor sådan en micro-atx. Du kan jo regne
på det.

Køler til cpu: Spire whisperrock iV til 109 kr.

mvh

John