Skrifttyper på mobiler
Fra : René Beyer

Dato : 07-12-04 14:03

Hej

Som ansvarlig for firmaets hjemmeside skal jeg til at "lege" lidt med
minisites til fx mobiltelefoner - for at få noget erfaring på et område, som
jeg tror bliver meget stort inden for få år.

Mit første minisite er blevet OK, men skrifttypen er ikke den, jeg har
defineret (Verdana). I stedet viser min Nokia 6230 skriften i Arial.

Hvordan er det lige med skrifttyper på mobiltelefoner? Arial er
tilsyneladende standard på en Nokia. Men er det måske noget andet på en Sony
Ericsson, Samsung, LG og alle de andre?

Erfaringer søges? På forhånd tak fra

René

Fra : Claus Lund

Dato : 07-12-04 21:04

René Beyer wrote:

> Hvordan er det lige med skrifttyper på mobiltelefoner? Arial er
> tilsyneladende standard på en Nokia. Men er det måske noget andet på en Sony
> Ericsson, Samsung, LG og alle de andre?

Findes der overhovedet mulighed for at vælge skrifttype i wap? Jeg er
selv for nyligt begyndt at sætte mig ind i wap programmering, og jeg er
ikke stødt på noget i den stil...

> Erfaringer søges? På forhånd tak fra

Det er tilsyneladende småt med sites og forum/newsgrp om wap - i hvert
fald når man sammenligner anden form for webprogrammering. Jeg er
startet her:
http://www.w3schools.com/xml/default.asp

Du kan jo sende mig et link, så skal jeg fortælle hvordan siden arter
sig i mig T610. Du er også velkommen til at kaste et blik på min
foreløbige side:
wap.lundborg.dk
Det er til test ind til videre, så prøv bare gæstebogen af hvis du vil.

Mvh Claus

hmm - måske hører dette ikke hjemme her... men du kan jo sende mig en
mail - se nedenfor.

--
lundborg.dk - sambar.dk
Mail: ret til claus før @

Fra : René Beyer

Dato : 09-12-04 10:19

Hej Claus

Mit testsite hedder www.diba.dk/mar og er skrevet i XHTML - altså et sprog,
som ikke kan læses af gammeldags mobiler uden en XHTML-browser. Som du
sikkert ved, så er XHTML stort set lig HTML - det er blot en nyere version,
der er mere stringent. Jeg har defineret skrifttyper via styles (CSS). Mit
testsite kan også nås via en almindelig browser på en PC. DR's mobile side
(som du selv linker til) er i øvrigt lavet på samme måde!

Jeg har tjekket dit wap-site wap.lundborg.dk og det ser jo helt forrygende
ud og fungerer upåklageligt på min Nokia 6230. Du kan helt sikkert lære mig
noget - fx hvordan man får en side til kun at blive vist i en mobiltelefon
og ikke i en PC-browser. Jeg har nemlig også tjekket dit wap-site fra min
PC-browser, og så giver den fejl.

Selv er jeg totalt nybegynder inden for det mobile, og min ekspertise ligger
primært inden for HTML, CSS og så alt det grafiske. Mit testsite er blot en
fil med navnet "index.html", der ligger i mappen "mar", som så er FTP'et op
i roden af www.diba.dk. TV2 har også et mobilt site - mobil.tv2.dk - og dem
gad jeg også godt lære noget af, men måske kan du forklare, hvordan de gør.
Det specielle er, at hvis du indtaster mobil.tv2.dk i en PC-browser, så får
du et stort flot site frem tilpasset en PC-skærm. Hvis du logger dig på
samme adresse fra en mobil, så får du et mini-site. Smart! Men hvordan gør
man det?

Det blev en længere smøre, der slet ikke handler om skrifttyper

mvh René

PS: Hvis du hellere vil maile til mig, så er adressen rb@diba.dk