Om Festen, værk og virkelighed
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-12-04 12:54

Filmen Festen - og anbefaling af to fantastiske radioprogrammer

Jeg syntes at filmen var udtroligt godt udført, historien fortalt på en
hårrejsende måde. Scenen hvor den irriterende Thomas Bo Larsen får alle
til at synge "Jeg har set en rigtig negermand" uden at de andre bliver
klar over hvorfor de gør det eller hvad det betyder, moderens manglende
reaktion gennem hele filmen, alles glatten-ud, toastmasterens "the show
must go on" og flere andre ikke-reaktioner er de allerstærkeste scener i
filmen. Og det stemmer jo ganske godt med beretninger fra virkelighedens
incest- og familiehistorier.

Men historien som sådan syntes jeg var ret banal.

Først blev jeg så overrasket over at høre at filmen faktisk byggede på
en virkelig historie - fortalt i Koplevs Krydsfelt:
http://www.dr.dk/p1/koplev/tidligere.asp?action=showarticle&id=13962

Og så hørte jeg dette prisbelønnede program:
http://www.dr.dk/montage/arkiv.asp?action=showarticle&id=23249

ADVARSEL: For at få det fulde udbytte børn man FØRST høre programmet
"Allan" og SÅ programmet "efter Festen".

Udbyttet og spændingen ved at høre programmet "Efter Festen" bliver så
meget større af at have hørt det første program først.

Men det er jo meget lange programmer, så hvis man kun påtænker at høre
ét af dem, kan man også bare gå lige til "Efter festen".

mvh Mikkel

--
Mikkels Guatemala-sider:
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : JytteJ

Dato : 07-12-04 15:44

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> incest- og familiehistorier.
>
> Men historien som sådan syntes jeg var ret banal.

Dagligdagen _er_ tit ret banal når det kommer til stykket, men kan sagtens
fortælles på en spændende måde. Så jeg kan da kun erklære mig enig med dig,
til forskel for så mange andre.
Har du ikke set den tråd der fornylig har været i gruppen om netop "Festen"
?

VH.
Jytte

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-12-04 16:28

JytteJ wrote:

> [...]
> enig med dig, til forskel for så mange andre.
> Har du ikke set den tråd der fornylig har været i gruppen om netop

Jo, og det var også derfor jeg fik lyst til at se om jeg kunne genfinde
links til de to radioprogrammer på dr.dk

Der var jo f.eks. en eller to der mente at filmens historie var
utroværdig, f.eks. fordi modernes reaktion var så afdæmpet
(ikke-eksisterende). Disse indvendinger synes jeg er helt galt på den,
derimod kan der være andre grunde til at overveje forholdet ml. film og
virkelighed. Nu vil jeg næsten ikke skrive mere, for så kommer jeg til
at spoile de fantastisk spændende radioprogrammer.