Picnic at Hanging Rock - ikke forstået ***~
Fra : Morten DH

Dato : 06-12-04 10:13

Jeg så Picnic at Hanging Rock på svensk tv da jeg så den havde fået 7.5 på
IMDB og altså måtte være værd at bruge et par timer på...

Og jeg blev fuldstændig draget af filmen på trods af der stort set intet
sker i filmen og jeg ikke forstår et hak... noget ellers kun David Lynch
formår at gøre på hans helt unikke måde

Men især i slutningen forstod jeg intet... jeg går udfra at Sara begik
selvmord ved at smide sig ud fra taget - eller blev hun "hjulpet" af
forstanderinden? Forstanderinden sad klædt i sort da Sara bliver opdaget
død, så hun har jo vidst det; men hun kunne jo let have fået dårlig
samvittighed fordi hun ved det er hendes skyld at Sara har begået
selvmord...

Efterfølgende begår forstanderinden så selvmord på Hanging Rock eller hvad?

Endelig er der ingen former for forløsning i slutningen, ingen
forklaringer... ingen hits af en forklaring - man sidder bare og måber...
hele filmen er fyldt med små antydninger (de smider sko og strømper, hende
der blir fundet mangler sit korset, hele den underlige scene hvor pigerne
ligger "døde" på stenene, urene der går i stå m.fl.); men jeg fanger slet
ikke hvad det er der antydes... sker der noget overnaturligt eller er der
tale om en forbrydelse - og hvorfor kan de piger som kom tilbage intet
huske?!??

Jeg sidder tilbage overvældet; men desværre fuld af ubesvarede spørgsmål

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 10:24

Morten DH wrote:

> Jeg sidder tilbage overvældet; men desværre fuld af ubesvarede spørgsmål

Ja, det er en overvældende film. Jeg husker den stadig har nok tyve år
efter at jeg så den på tv i min barndom/ungdom. En meget fascinerende
film. Jeg har siden da set flere film af Peter Weir, men ingen af dem
har tilnærmelsesvis været så gode som Picnic at Hanging Rock. Det kunne
være, at man burde se den igen. Det er jo ikke sikkert, at jeg synes det
samme i dag som for 20 år siden.

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-04 11:10

Holst wrote:
> Jeg har siden da set flere film af Peter Weir, men ingen af dem
> har tilnærmelsesvis været så gode som Picnic at Hanging Rock.

Har du set "Den sidste bølge/The Last Wave"? Det er vel den af hans øvrige
film, der kommer tættest på "Picnic" rent stemningsmæssigt.

David

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 06-12-04 11:13

> [...]
>
> Og jeg blev fuldstændig draget af filmen på trods af der stort set intet
> sker i filmen og jeg ikke forstår et hak... noget ellers kun David Lynch

Enig, det er en meget stemningsfuld film.

> [...]
> ikke hvad det er der antydes... sker der noget overnaturligt eller er der
> tale om en forbrydelse - og hvorfor kan de piger som kom tilbage intet

Af en eller anden grund så er hele slutningen vækfra min hukommelse. Til
gengæld står en række andre scener lysende klart i hukommelsen, efter at jeg
så filmen i dansktimerne i gymnasiet for nogle år siden. Dér var kodeordet
for filmen 'coming-of-age', med alle de freudianske og andre symboler, som
det indebærer. Fortællingerne om guden Pan, var også oppe at vende - svjh
bruges panfløjtemusik også som hint (endda indspillet af selveste Gheorghe
Zamfir selv).

Filmen er propfyldt med relativt letforståelige symboler (det krydser en
flod, korsettet som bur etc.), men det virkeligt interessante for mig var
hele tiden, at Weir aldrig giver et straight svar på hele historiens
kerneproblematik: Hvad skete der rent faktisk på den klippe?
Filmen bygger vist også på en sand historie/myte, hvor de faktiske hændelser
aldrig opklaredes.

Jeg er ikke sikker på, jeg nogensinde forstod det, men replikken om 'Now I
know' Miranda (?) er en af Botticellis engle, fascinerede mig vældigt. Det
gør den faktisk stadigt, eftersom jeg husker den 4-5 år efter jeg så filmen.

Mvh Mikkel

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-12-04 12:32

"Mikkel Knudsen" (dot) com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Fortællingerne om guden Pan, var også oppe at vende - svjh
> bruges panfløjtemusik også som hint (endda indspillet af selveste

Jahh - der er et bestemt stykke Zamfir-musik, som jeg altid vil sætte i
forbindelse med synet udad fra klippehulen, hvor man så - var det
støvleklædte ben, der gik forbi? Da var uhyggen på sit højeste, men jeg
husker det som om både spændingen og den intense stemning var høj hele
tiden. En mageløs film!

TAK, fordi du nævnte den lige nu, hvor jeg skal ud og købe film på dvd.
Man har set så meget andet siden den, at jeg nok ikke lige havde tænkt
på den. Håber så sandelig den kan fås.

Jeg så den i biografen et par gange, og en gang var vi en flok der så
den i TV ude hos min bror. Hans søn var den gang 14 år og blev vildt
fascineret af den.
Jamen vi sad alle åndeløse og var egentlig fuldstændig ligeglade med,
hvad forklaringen på det hele måtte være.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-12-04 12:04

Lynch

> Enig, det er en meget stemningsfuld film.

Det tror jeg også, fordi livet blev gjort ubærligt for hende. Nu du
nævner hende, kommer jeg omgående til at se for mig en masse blå
stedmoderblomster og det splintrede drivhustag (?), svj husker sprang
eller faldt hun ned på drivhustaget? Jeg husker det som der var som en
aura af dyb sorg omkring hende helt fra starten, men det er mindst 15 år
siden jeg så den.

> hvad?

Tjah, det synes jeg ikke man kan vide.

[ snip ]

> [...]
> hele tiden, at Weir aldrig giver et straight svar på hele historiens
> kerneproblematik: Hvad skete der rent faktisk på den klippe?

Det var meget godt lige at få DINE kommentarer, dem vil jeg have i
baghovedet, når jeg skal se den igen. For jeg MÅ have den fremskaffet.

> Filmen bygger vist også på en sand historie/myte, hvor de faktiske
hændelser
> aldrig opklaredes.

Det har jeg også læst et sted.

> [...]
Det
> gør den faktisk stadigt, eftersom jeg husker den 4-5 år efter jeg så

Wouw - den står osse pludselig så lyslevende for mig nu - selvom det er
15 år siden. Jeg kan ligefrem høre stemmen, som siger: "Now I know
Miranda is a Botticelli Angel.

Ja, det var da en helt fantastisk filmoplevelse.

Ruth

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 06-12-04 18:45

"Morten DH" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og jeg blev fuldstændig draget af filmen på trods af der stort set intet
> sker i filmen og jeg ikke forstår et hak... noget ellers kun David Lynch

Jeg er ved at lave en link samling om mystik til min hjemme side her er et
par af dem der omhandler Picnic at Hanging Rock (filmen ,bogen og
begivenheden)

"There's more to the picture
Than meets the eye."

http://www.mck.com.au/users/brett/index.html?content=picnic.htm
http://www.abc.net.au/tv/rewind/txt/s1168554.htm
http://teachit.acreekps.vic.edu.au/cyberfair2002/Hangingrock.htm
http://www.lonelyplanet.com/theme/twilight_zone/zone_hanging.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : JytteJ

Dato : 06-12-04 20:13

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> huske?!??
>
> Jeg sidder tilbage overvældet; men desværre fuld af ubesvarede spørgsmål

Sådan er det bare med den film. Det er nu mange år siden jeg så den, så jeg
husker ikke detaljerne, men det er en film som ikke skal forstås udfra alm.
årsag/virkning, men er en helvedes masse symboler som, hvis man anlægger den
synsvinkel, kan forståes dybdepsykologisk.

VH.
Jytte

Fra : Morten DH

Dato : 06-12-04 20:48

Nåh det er rart at høre mine observationer ikke var helt uforståelige - det
er underligt hvordan enkelte film virkelig kan komme ind under huden på en
og hænger ved flere år efter; men andre *host* Bad Boys 2 *host* kan man
ikke huske et hak af så snart rulleteksterne starter

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-12-04 12:09

> [...]

uforståelige - det
> er underligt hvordan enkelte film virkelig kan komme ind under huden

Det har virkelig sat noget i gang, at du skrev om den. Nu vil jeg sætte
himmel og jord i bevægelse for at få den på dvd.

Ruth

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 07-12-04 20:48

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> Det har virkelig sat noget i gang, at du skrev om den. Nu vil jeg sætte
> himmel og jord i bevægelse for at få den på dvd.

Husk også at læse bogen (bøgerne)
tro ikke du vil fortryde :)

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 07-12-04 20:57

http://www.laserdisken.dk/html/search.dna?DO=sogvare&titel=10132692332460677

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-12-04 22:11

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

http://www.laserdisken.dk/html/search.dna?DO=sogvare&titel=10132692332460677

Tak skal du have, det kan jo være godt at kende det sted. Men nu skal
jeg lige undersøge om min nevø skulle ligge inde med den.

Det med at læse bogen - ja nu hvor jeg er blevet klar over at den
eksisterer, kunne det da være spændende at se, hvordan i alverden den
historie er, fortalt i bogform. Det kan jeg ærlig talt slet ikke
forestille mig.

Nåe ja, så er der også det du skriver om et ekstra kapitel - jeg har
ikke haft tid til at læse alle de links du nævner. Men med dét i tanke
er det jo endnu mere spændende at se, hvor meget man kan grave frem.

Ruth