Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Backup fejl af billeder.
Fra : Lars Christensen

Dato : 07-12-04 07:53

Hej

Når jeg brænder mine billeder ud på en cd skive, vil der være fejl på en del
af billederne. Fejlene viser sig bl.a. som en streg midt på billedet. Jeg
brænder dem som data på en plextor 40X. Brænder dog kun i 20X, for at
minimere fejl. Det hjælper ikke. Hvad gør jeg galt???

Mvh

Lars C

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-12-04 08:20

Lars Christensen wrote:

> [...]
> på billedet. Jeg brænder dem som data på en plextor 40X. Brænder
> dog kun i 20X, for at minimere fejl. Det hjælper ikke. Hvad gør

Måske for billige medier? Jeg ved ikke meget om emnet og det har ikke
noget med fotografering at gøre, men mon ikke du kan få hjælp i
dk.edb.hardware.drev.cd-rom?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-12-04 10:21

"Lars Christensen" <clc@besked.com> wrote in message
> [...]
> brænder dem som data på en plextor 40X. Brænder dog kun i 20X, for at
> minimere fejl. Det hjælper ikke. Hvad gør jeg galt???

Det er meget vigtigt at når man laver backup at man så bruger medier af
passende kvalitet. Ikke bare købe de billigste, selv bruger jeg Verbatim og
er rigtig godt tilfreds med dem, og når jeg laver store backups så kører jeg
på DVD+R (også verbatim skiver)

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-04 10:54

Lars Christensen wrote:

> [...]
> brænder dem som data på en plextor 40X. Brænder dog kun i 20X, for at
> minimere fejl. Det hjælper ikke. Hvad gør jeg galt???

Der er en række ting, som skal være på plads, når du bruger CD-R
medier til data back-up.

- du skal købe et kvalitets brænder-drev, de billige drev er kun
beregnet til brænding af musik, som er fejltollerent, en musik CD
kan sagtens afspilles selvom der er fejl.

- du skal bruge et godt brænderprogram, der laver tjeksum og til
slut verificerer brændingen, ellers kan du jo ikke være sikker på,
at din back-up er fejlfri.

- du skal bruge kvalitets CD-R medier, de billige no-name CD-R'er er
kun beregnet til brænding af musik, som er fejltollerent.

- du skal brænde ved en langsom speed, 4 eller 8 speed, det tager
længre tid, men det giver et godt og stabilt resultat.

- dit brænderdrev skal stå stabilt og vibrationsfrit, det må ikke
være udsat for rystelser under brændingen, og det skal være vel
ventileret, så det ikke bliver meget varmt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-12-04 12:22

> [...]
>
> - dit brænderdrev skal stå stabilt og vibrationsfrit, det må ikke være
> udsat for rystelser under brændingen, og det skal være vel ventileret, så

Vinden skal bære i øst og fuldmånen skal være lige om døren

Jeg har lavet backup på ritek G04 DVD-R medier (3,5 krone stykket i
udlandet), brændt ved 4x hastighed (som de er lavet til.) Der kan godt være
ulemper ved at brænde langsommere, da ikke alle nye brændere kan dæmpe
styrken nok på laseren, således at skiven bliver for varm.

Jeg har ingen fejl på mine billeder.

mvh Tommy Fer

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-04 14:03

Tommy Fer wrote:

> Vinden skal bære i øst og fuldmånen skal være lige om døren

Ja og man skal huske at bede fadervor bagfra medens der brændes...

Og hvis vi så er færdige med at pjatteriet, så kan jeg oplyse, at
mange firmaer i den grafiske branche, helt tilbage fra starten har
brugt CD-R mediet til back-up af data.

Og de ting jeg har anbefalet i mit forrige indlæg, stammer fra en
artikel, som er skrevet af fagfolk i branchens blad.

Og jeg kan oplyse, at jeg selv bruger en extern SCSI-brænder fra
LaCie, selve drevet er et TEAC, min brændersoftware er Tost Pro, og
jeg har kun anvendt CD-R medier fra Kodak, Sony og Fuji.

Og jeg har gennem årene brændt over 1.500 CD'er med back-up's, 800
af dem rummer mit billedearkiv, og (7-9-13, banke 3 gange under
bordet) jeg har endnu ikke oplevet en fejlbrænding, eller at jeg
ikke har kunnet genlæse filer på en brændt CD, og min ældste
hjemmebrændte CD er fra 22 marts 1995.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 07-12-04 14:21

> jeg har kun anvendt CD-R medier fra Kodak, Sony og Fuji.

Det kan helt rigtigt ikke betale sig at spare på medierne, når der drejer sig
om backup af vigtig data. Anvender selv kun Verbatim CD'er/DVD'er, når der
skal brændes billeder.

> min ældste hjemmebrændte CD er fra 22 marts 1995.

Laver du backup af backup'erne? Altså laver en arbejdskopi af de helt gamle,
når de overskrider en vis dato?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-04 14:26

KNL DtP wrote:

> Laver du backup af backup'erne? Altså laver en arbejdskopi af de helt gamle,
> når de overskrider en vis dato?

Det er min plan, at jeg vil overspille mine CD'er til DVD'er...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-12-04 15:13

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Det er min plan, at jeg vil overspille mine CD'er til DVD'er...

Jeg laver efterhånden kun backup på DVD jeg har en DVD+RW som jeg bruger som
midlertidig backup hvis nu pc'en går ned og så har jeg et par DVD+R
(varbatim og philips) som jeg har som backup medier, de bliver brændt på en
Plextor 716A. Jeg har desuden altid holdt mig fra billige medier og
brændere.

Og til det med musikken, det Komemr sandelig an på hvor fejltollerent ens
eget øre er når man brænder musik ud, jeg har et Cambridge audio anlæg og
jeg laver kun musik backup i højeste kvalitet. Original cd'erne bliver kun
brugt når der skal laves en backup til at afspille i anlægget. Så det er
korrekt at Audio er fejltollerent men det kommer også an på den der skal
høre det (lige et lille sidespring *gg*)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-04 15:43

Simon Nielsen wrote:

> Så det er korrekt at Audio er fejltollerent men det kommer også
> an på den der skal høre det

Mit udsagn skulle egenlig forstås på den måde, at en CD-afspiller er
fejltollerent på måde, at den sagtens kan afspille en CD, hvor der
er mindre fejl i brændingen, hvorimod en datafil med fejl er korrupt
og ulæselig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 08-12-04 10:39

Nu var det jo rart at vide, hvilke omstændigheder vi snakker om.
For der er jo altid flere muligheder. Det er jo ikke givet, at det skyldes
en brænderfejl. Det kunne jo også være en læsefejl.
Jeg har før været udsat for, at hvis det er billeder i lav opløsning, så er
der så mange filer på cd-en, at mange drev åbenbart får mulighed for at fare
vildt på skiven, så det i nogle drev, er nogle filer som ikke aflæses
korrekt, og i andre drev, nogle andre. Også at F.eks hvis man vil kopiere
skiven ind på HD'en, så melder den fejl, hvis man tager katalogerne
enkeltvis, så er der intet i vejen. Den enkelte fil, fejler altså ikke
noget, men drevet kan ikke kopiere hele skiven i en fortløbende proces.
Hvorfor det kan ske, ved jeg ikke, for vi ligger langt fra grænserne for
hvad drevet skulle kunne håndtere.

M.V.H.....Benny..

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-04 18:53

In article <41B57DCD.4040607@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:
> - du skal købe et kvalitets brænder-drev, de billige drev er kun
> beregnet til brænding af musik, som er fejltollerent, en musik CD
> kan sagtens afspilles selvom der er fejl.

Vrøvl. DVD drev i dag er beregnet til data.

> - du skal bruge et godt brænderprogram, der laver tjeksum og til
> slut verificerer brændingen, ellers kan du jo ikke være sikker på,
> at din back-up er fejlfri.

Et program som Nero nøjes ikke med checksum, men sammenligner med
originalen, hvilket er endnu bedre.

> - du skal bruge kvalitets CD-R medier, de billige no-name CD-R'er er
> kun beregnet til brænding af musik, som er fejltollerent.

Også forkert. De billige medier er medier kasseret af fabrikken der
laver medier til de store navne. Og på DVD markedet er det meget
tydeligt, da billige medier ofte hakker i film der går ud over 4GB.

> - du skal brænde ved en langsom speed, 4 eller 8 speed, det tager
> længre tid, men det giver et godt og stabilt resultat.

Enig i at det kan være en fordel at brænde i langsommere hastighed.
Der er også mere energi til at brænde mærkerne. En længere eksponering
af de enkelte bits.

> - dit brænderdrev skal stå stabilt og vibrationsfrit, det må ikke
> være udsat for rystelser under brændingen, og det skal være vel
> ventileret, så det ikke bliver meget varmt...

Enig.

Fra : Henning

Dato : 07-12-04 16:27

"Lars Christensen" <clc@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg brænder dem som data på en plextor 40X. Brænder dog kun i 20X, for at
> minimere fejl. Det hjælper ikke. Hvad gør jeg galt???

Fortæl lidt mere, er det alle billeder, på samme sted på billederne eller et
ud af 1000, en enkel Cd eller altid etc.

Når jeg har haft fejl på Cd'er så har drevet altid nægtet at læse filen
p.g.a. fejlen.

Som en anden tidligere har nævnt - prøv dk.edb.hardware.drev.cd-rom

mvh Henning