Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
49 mm linse
Fra : Steen

Dato : 06-12-04 22:33

Hej,

jeg har et kamera med en 49mm linse.

Kan jeg bare købe et hvilket som helst objektiv eller linse til den og det
så passer til?

Håber nogen kan hjælpe

Hilsen

Steen

Fra : Langgaard

Dato : 06-12-04 22:35

"Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg har et kamera med en 49mm linse.
>
> Kan jeg bare købe et hvilket som helst objektiv eller linse til den og det

Hej

Fortæl os hvad kameraet hedder, så kan vi bedre hjælpe dig!

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Steen

Dato : 06-12-04 22:53

Langgaard wrote:

> "Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Fortæl os hvad kameraet hedder, så kan vi bedre hjælpe dig!

Hej,

det er et Konica Minolta A1 med en ø 49 mm linse

Jeg vil gerne købe en tele-linse, i det nye år, og vil lige se hvilke
muligheder jeg har.

Den skal gerne kunne gøre kameraet mere brugbart til koncert-billeder, men
jeg vil ikke op i det helt profesionelle

Hilsen

Steen

Fra : Langgaard

Dato : 06-12-04 23:05

> [...]
>
> Den skal gerne kunne gøre kameraet mere brugbart til koncert-billeder, men
> jeg vil ikke op i det helt profesionelle

Det er jo ikke 1. april, vel.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-04 23:21

Langgaard svarer:

> Det er jo ikke 1. april, vel.

Et sådant spørgsmål burde da ellers lige være noget som et
foto-orakel kan klare...)

Jeg tror faktisk, at Steen er ude efter en forsatslinse, så derfor
vil jeg foreslå, at han kan tar' et kik på http://www.raynox.com/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-04 23:38

Langgaard wrote:
> Det er jo ikke 1. april, vel.

Årh, så længe vi snakker udendørs-koncerter i dagslys, eller
koncerter i god belysning, kan man vel fint slippe afsted med
at tage koncertbilleder med et "kompakt"-kamera ?

Jeg kan ikke se at det skulle være et problem.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Steen

Dato : 07-12-04 00:28

Langgaard wrote:

> "Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Det er jo ikke 1. april, vel.

Jeg synes det tager nogle gode billeder til de koncerter jeg har være til,
selvfølgelig ikke ligeså gode som dem i aviserne.

Jeg fik vidst også svar på mit spørgsmål, at jeg eksempelvis ikke kan tage
en linse eller objektiv fra et Olympus kamera og bare sætte i mit.

Hvis du gik til koncerter, ville du se at der er rigtig mange der bruger
deres mobil eller engangs-kamera til at tage billeder. Der synes jeg, det
kamera jeg har, er en del bedre.

Jeg vil bare gerne slippe for at skulle kæmpe mig ned i 4. række, og bare
nøjes med at stå i 6-7.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-12-04 01:14

Steen wrote:
> Jeg vil bare gerne slippe for at skulle kæmpe mig ned i 4. række, og bare
> nøjes med at stå i 6-7.

Det er ellers måden at gøre det på..
Hvis du vil have de gode koncert-fotos skal du tæt på.

Pt. bruger jeg meget mit 28mm-objektiv til closeups ved små
koncerter, og jeg går så tæt på musikerne at de nemt ville kunne slå
mig i hovedet med deres instrument

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-12-04 08:13

> Det er ellers måden at gøre det på..
> Hvis du vil have de gode koncert-fotos skal du tæt på.

Eller gøre som Jesper Nielsen og brug en Bigma

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Thomas Kjær

Dato : 07-12-04 08:26

On 2004-12-07, Thomas Schreiber <its_not@working.com> wrote:
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message

> Eller gøre som Jesper Nielsen og brug en Bigma

En Bigma til koncertfotos? Så må det da vist også være i både højt
sollys og med ekstra kraftige spots på scenen. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-12-04 08:50

Thomas Kjær wrote:
> En Bigma til koncertfotos? Så må det da vist også være i både højt
> sollys og med ekstra kraftige spots på scenen. :)

Og blitz.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Steen

Dato : 07-12-04 12:20

On 07 Dec 2004 00:14:15 GMT, Hans Joergensen
> [...]

>Pt. bruger jeg meget mit 28mm-objektiv til closeups ved små
>koncerter, og jeg går så tæt på musikerne at de nemt ville kunne slå

Det er også det jeg har prøvet på.

Jeg har lige lagt nogle af billederne på min hjemmeside.

Det er en tele-linse jeg skal bruge for at få billeder, lige en gang
bedre ikke?

http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict1.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict2.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict3.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict4.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict5.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict6.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict7.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict8.jpg
http://home19.inet.tele.dk/asmusu2/pict9.jpg

Hilsen

Steen
--

Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!
<http://peer.gomez.com/peernetwork/jsp/application.jsp?Referrer=spunk99>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-12-04 14:23

Steen wrote:
> Det er også det jeg har prøvet på.
> Jeg har lige lagt nogle af billederne på min hjemmeside.

Efter omstændighederne, slet ikke så ringe endda.

> Det er en tele-linse jeg skal bruge for at få billeder, lige en gang
> bedre ikke?

Det ved jeg ikke

Hvad indstillinger bruger du på kameraet ?

Jeg kan forestille mig du måske kunne få noget godt ud af at køre
med en forholdsvist (for et digicam), høj iso-værdi, og forsøge at
fjerne støjen vha. software som fx. noiseware.

For det meste bør lukketiden være op imod 1/100 før det går hurtigt
nok den slags steder :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Steen

Dato : 07-12-04 14:41

On 07 Dec 2004 13:23:18 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Efter omstændighederne, slet ikke så ringe endda.

>Det ved jeg ikke

Det er for at få lidt flere detaljer på ansigterne

>Hvad indstillinger bruger du på kameraet ?

Jeg har brugt enten den forprogrammerede sport til nogle få af dem, de
fleste har jeg brugt den forprogrammerede nat.

Pigen i den gule kjole er lavet på nat, det er det jeg synes er bedst.

Jeg er ikke kommet så langt i manualen endnu, til at jeg kan forstå
mig på iso og lukketid, jeg synes ikke det står så ligetil på kameraet
i forhold til manualen.

Fra : Kell Christensen

Dato : 07-12-04 16:47

Steen <steengod@jhotmail.com> wrote:

> Jeg er ikke kommet så langt i manualen endnu, til at jeg kan forstå
> mig på iso og lukketid, jeg synes ikke det står så ligetil på kameraet
> i forhold til manualen.

Jeg har lagt et par scenebilleder på
http://MegaPixel.dk/vis/album/7671.

Taget med Minolta A1 - fast blænde 3.5, nul flash, og for en gang skyld
har jeg vovet mig op på 200/400 asa.
Er normalt låst godt og grundigt fast på 100 asa.

Altså taget i A hvor kameraet styrer tiden, som på et par af dem er nede
på 1/10 sek. AntiShake on.

Jeg er ikke sikker på en tele-fidus vil være lykken. Du kommer til at
mangle yderligere lys.

Kell

Fra : Steen

Dato : 07-12-04 23:17

Kell Christensen wrote:

> [...]
> på 1/10 sek. AntiShake on.
>
> Jeg er ikke sikker på en tele-fidus vil være lykken. Du kommer til at

ok, det må jeg prøve når jeg skal tage billeder igen.

Gemmer du billederne i raw og laver dem færdigt bagefter?

Hilsen

Steen

Fra : Kell Christensen

Dato : 08-12-04 00:11

Steen <steengod@jhotmail.com> wrote:

> Gemmer du billederne i raw og laver dem færdigt bagefter?

Ikke denne serie - men ellers - til tider jo

Kell

Fra : Børge Larsen

Dato : 07-12-04 12:46

> Hej,
>
> det er et Konica Minolta A1 med en ø 49 mm linse

Det du skal bruge er en original Minolta Teleconverter ACT-100 (A1,A2,A200)
Så passer tingene sammen

Fra : Niels Kristian Bech ~

Dato : 08-12-04 09:17

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-12-04 15:08

> [...]
>
> jeg har et kamera med en 49mm linse.
>
> Kan jeg bare købe et hvilket som helst objektiv eller linse til den og det

Hej navnebror.

Du skal have en teleconverter som kan fåes i forskellige kvaliteter og
udførelser. Den behøver ikke at passe i diameter da der kan fåes adaptere
mellem de forskellige størrelser, men du skal ikke købe nogen af de billige
som f.eks. Kenko.
Efter hvad jeg kan finde ud af er den originale Minolta tc100 den bedste men
den vejer ca 500 g , det er ligeså meget som dit camera. Den forlænger din
brændvidde 1,5 gange og jeg ved ikke om den kan bruges på mindre end 200 mm
brændvidde. Det gælder for de fleste tcér at de vigneterer voldsomt hvis man
bruger mindre end fuld tele.
En noget billigere og lettere løsning som jeg har valgt til mit A2 er en
Olympus Tcon 17 som er en 1,7 gange tc i god kvalitet. Den kræver en
mellemring for at passe og den giver en anelse vignetering i hjørnene men
jeg synes ikke det betyder noget.
Jeg synes at du skal prøve at gå ind på DP-review og læse lidt tilbage i
Minolta forum, der kan du finde rigtig meget om alt muligt.

Hilsen, Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-12-04 15:31

Steen Jakobsen wrote:
> mellem de forskellige størrelser, men du skal ikke købe nogen af de billige
> som f.eks. Kenko.

Kenko laver da ellers udemærkede TC'er ?

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-12-04 16:18

> Kenko laver da ellers udemærkede TC'er ?

Nå, det er da også muligt men dem jeg har læst om samt den 3x KUT 300 Hi
( fint navn ikke? ) jeg selv har, er ihvertfald ikke noget at skrive hjem
om.

Steen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-12-04 16:22

Steen Jakobsen wrote:
> Nå, det er da også muligt men dem jeg har læst om samt den 3x KUT 300 Hi
> ( fint navn ikke? ) jeg selv har, er ihvertfald ikke noget at skrive hjem
> om.

3x er også ret meget :)

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-10/2004-10-03/CRW_4981.jpg?width=1600

Det dér er taget med en 2x Kenko-TC og en Sigma 70-200 f2.8.

Men ok, jeg skal så ikke kunne sige om forsats-TC'erne er dårligere
end dem til spejlrefleks

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv