Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor stor forstørrelser af 6.3mpixel ?
Fra : Kim

Dato : 06-12-04 21:11

Jeg overvejer at købe et EOS 300D, men hvor store forstørrelser kan jeg
egentlig få lavet før opløsningen bliver et problem for kvaliteten med dette
kamera?

Mvh. Kim

Fra : [HCS] 4000

Dato : 06-12-04 21:25

Det kommer an på udskrift kvaliteten.
300 dpi ca. 20x30
200 dpi ca. 30x40
Hvis du går længere ned i kvalitet, kan du lave det større.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Kim

Dato : 06-12-04 23:19

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Det kommer an på udskrift kvaliteten.
> 300 dpi ca. 20x30
> 200 dpi ca. 30x40
> Hvis du går længere ned i kvalitet, kan du lave det større.
> --

Jeg tænkte på bestilte billeder/forstørrelser fra en fotobutik, og ikke på
kopier jeg selv printer ud.
Snakker vi så stadig de nævnte størrelser eller?

Mvh. Kim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-04 23:42

Kim wrote:

> Snakker vi så stadig de nævnte størrelser eller?

Jeg har lavet en oversigt over, hvad de forskellig tryk- og
printmetoder kræver af DPI, se her:

http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [HCS] 4000

Dato : 07-12-04 07:19

Det er det samme om du selv printer ud eller får lavet kopier hos
fotohandleren.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 21:35

"Kim" <futtown@hotmail.com> wrote in message
> Jeg overvejer at købe et EOS 300D, men hvor store forstørrelser kan jeg
> egentlig få lavet før opløsningen bliver et problem for kvaliteten med
dette
> kamera?

A2 i hvert fald og du kan sikkert godt slæbe den op i A1 men så skal der
lige laves lidt i photoshop inden.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-04 07:42

> [...]
> Jeg overvejer at købe et EOS 300D, men hvor store forstørrelser kan jeg
> egentlig få lavet før opløsningen bliver et problem for kvaliteten med

Hej Kim

Nu hører du sikkert meget om DPI og lignene og hvor stort du kan lave
forstørrelser teoretisk. Men i praktisk er det lidt anderledes. Jeg ved at
http://www.abclyskopi.dk/ laver forstørrelser i 50 x 75 cm og det jeg har
set, har overrasket mig meget. Tage som ejer http://www.abclyskopi.dk/, har
lavet forstørrelser fra et 2.1 M kamera og hvis man går meget tæt på kan man
se pixel, men stå man lidt fra er der ingen problemer. (som man normalt gør)
Kommer du op i 4 til 5 M. pixel, så er der slet ingen problemer. Med et 6.3
vil du ihvetfall kunne få lavet forstørrelser i 50 x 75 cm. Her er prisen
også meget fin. 130 Kr + 20 kr i opstart (mener jeg), så det kan klart
anbefales.

VH
Per

Fra : Thomas H.

Dato : 07-12-04 08:28

"Per Wolfsdorf" <internetsnabelawolfsdorf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gør)
> Kommer du op i 4 til 5 M. pixel, så er der slet ingen problemer.

Nej nu må I holde op, de billeder jeg har prøvet at få fremkaldt med mit
4mpix i A3, har altså ikke særlig god opløsning - og jeg kan godt undre mig
lidt over analog-fanatikerne ikke mener at opløsningen er god nok på et
digitalkamera, hvis andre påstår at 2,1 mpix er nok til A2 billeder

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-04 10:29

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
> lidt over analog-fanatikerne ikke mener at opløsningen er god nok på et
> digitalkamera, hvis andre påstår at 2,1 mpix er nok til A2 billeder

Hej Thomas

Jeg siger ikke 2 M bliver meget godt i 50 x 75, men du ville blive meget
overrasket. Billedet bliver pixeleret, men det kan bruges, hvis du stå nogle
meter fra billede. Men jeg kan kun anbefale dig at prøve dette sted. Jeg kan
kun fortælle ud fra praktiske erfaringer fra hvad jeg har set af resultater.
Og billeder med 4 og 5 Mpix bliver utroligt gode i 50 x 75 cm. Der kan altså
også være forskel på hvor man får fremkaldt.

VH
Per

Fra : Peter Holm

Dato : 07-12-04 09:57

Med et 6.3 vil du
> ihvetfall kunne få lavet forstørrelser i 50 x 75 cm. Her er prisen
> også meget fin. 130 Kr + 20 kr i opstart (mener jeg), så det kan
> klart anbefales.

Du kan forsøge dig med et gratis 30x45 print hos Pixum.de.
Det kræver bare lige at du gider bruge 5 minutter på deres Las Pixum
spilleautomat, så får du en 30x45 voucher.
Du skal selvfølgelig bestille andet samtidig, hvis du minimere fragtudgiften
samlet set.
Jeg er begyndt at få sådan en gratis 30x45 med i forsendelsen hver gang jeg
bestiller - det er da en nice lille gave ik?

Mvh
Peter

Fra : driver

Dato : 07-12-04 11:29

> [...]
> Jeg overvejer at købe et EOS 300D, men hvor store forstørrelser kan jeg
> egentlig få lavet før opløsningen bliver et problem for kvaliteten med

Er det ikke en overflødig diskution ? Store billeder skal selvfølgelig ses
på afstand. (det er jo derfor man laver store billeder). Hvad er ideen i, at
trykke næsen flad med et forstørrelsesglas for øjet for at tjekke om man kan
se pixel ?
mvh
driver

Fra : Kim

Dato : 07-12-04 16:22

> [...]
> på afstand. (det er jo derfor man laver store billeder). Hvad er ideen i,
> at trykke næsen flad med et forstørrelsesglas for øjet for at tjekke om

Jeg ville bare sikre mig at billederne kunne bruges i en ramme og smides op
på væggen eller ind på reolen, uden at det kom til at ligne et dårligt
hjemmeprint, især hvis jeg som nu skal bruge lidt billeder af familien til
husstandens bedstemødre med flere.

Mvh. Kim