Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Olympus CAMEDIA C 8080 Wide Zoom.
Fra : LCO

Dato : 06-12-04 18:59

Halløj i gruppen.

Efter lang tid søgen er jeg kommet frem til dette kamera som jeg forventer
skulle kunne afløse mit gamle Olympus (C-990 Zoom), som jeg har været meget
glad for. Div. test/besøg i butikker understøtter også dette, men her i
gruppen er det næsten kun Canon og Nikon som skrives om. Er der nogle
(glade) ejere her i gruppen af dette kamera, som vil dele lidt erfaringer
før jeg trykker på "bestil" knappen?

Det egentlige spørgsmål, går mere på valg af hukommelses kort til kameraet,
som tager både XD og CF kort. Der følger et XD kort med, således jeg har de
muligheder (fx panorama) som det originale XD kortet rummer, derefter lægge
det færdige billede over på et CF kort, hvorfor jeg mest ser på et CF kort
(prisen er jo meget mere gunstig i forhold til XD kort) også fordi de (CF)
kan fås i 1GB størrelse, hvad XD kort svjv. ikke kan. CF II er heller ikke
så udbredte i 1GB størrelsen, hvorfor jeg p.t. har følgende muligheder:

Kingston Elite Pro CF 1GB http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87115
SanDisk Ultra II CF 1GB http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46670

Andre gode bud?
Nogle ting som jeg bør være opmærksom på i forbindelse med valget af kort?
På forhånd tak.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-12-04 21:45

LCO wrote:
> [...]
> så udbredte i 1GB størrelsen, hvorfor jeg p.t. har følgende muligheder:

Der er ingen grund til at købe et vildt hurtigt CF-kort til en C-8080,
fordi den ikke kan udnytte den ekstra hastighed ud over et 12 speed
kort. Se eventuelt http://myolympus.org/8080/#MemoryCards.

Bemærk dog at et hurtigere CF-kort kan give hurtigere kopiering i en
hurtig kortlæser. Desuden kan et hurtigt CF-kort også være en god
fremadrettet investering hvis det også skal bruges i andre kameraer -
eller det næste

Vistnok også på ovenstående side står der også noget om den dårlige
hastighed på XD-kort, som ser ud til at være en fejlinvestering.

Vh Kurt

Fra : LCO

Dato : 08-12-04 20:18

Kurt Kjær Jensen skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vistnok også på ovenstående side står der også noget om den dårlige
> hastighed på XD-kort, som ser ud til at være en fejlinvestering.

Tak for svaret.

Lader til, at der ikke er ret mange brugere af nyhedsgruppen, som har et
sådan kamera, desværre.

Undre mig i øvrigt over, at jeg ikke kan se indlægget fra "ab" (så det ved
et tilfælde via google gruppe), men kan ikke se det via OE, er jeg den
eneste?

Kan dog forsikre "ab" om, at det ikke er flashkortet, som har bestemt valget
af kamera. Og ja, er godt klar over, at Olympus funktion mht. skærmen ikke
er så genial som fx Canons. Men der er tilgengæld ikke rigtig noget at
sammenligne når det gælder optik, for her er der ikke nogle oppe over, eller
ved siden af for den sags skyld (i prisklassen).

Men måske skulle man vente lidt og så kaste sig over Olympus EVOLT E-300.
Mvh.

Fra : Lene

Dato : 08-12-04 21:02

"LCO" <lco@REMOVETHISolsenfam.dk> skrev

> Lader til, at der ikke er ret mange brugere af nyhedsgruppen, som har et
> sådan kamera, desværre.

Kan du lidt tysk, så prøv www.oly-e.de . Det er et supergodt forum hvor man
næsten altid får hurtigt svar på spørgsmål og ellers kan få uanede mænger
information om alt om kameraet fra a-z.
Jeg har i øvrigt udover Olympus E1 også Olympus 5060 w som ligner 8080 en
del. Jeg er meget tilfreds med det- faktisk enormt glad for det!!

> Undre mig i øvrigt over, at jeg ikke kan se indlægget fra "ab" (så det ved
> et tilfælde via google gruppe), men kan ikke se det via OE, er jeg den
> eneste?

Nej, jeg kan heller ikke...!!

Mvh. Lene

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 08-12-04 21:07

LCO wrote:
> Lader til, at der ikke er ret mange brugere af nyhedsgruppen, som har et
> sådan kamera, desværre.

Tjah, 8 Mp kameraer læner sig op ad dSLR kategorien prismæssigt, så det
kommer an på hvad man går efter. Jeg har brugt mit C-8080 meget til
macro-fotos og kortdistance naturfotos, og til det formål har det en
rigtig god opbygning med LCD-skærm og størrelse. Man kan anvende
kameraet både højt oppe over hovedet og nede i asfalthøjde og så bare
justere LCD'ens skærmvinkel for at betragte motivet.

Jeg kunne da virkeligt godt ønske mig noget 3-400 mm optik en gang
imellem, men så er det jo også en helt anden pris.

> Undre mig i øvrigt over, at jeg ikke kan se indlægget fra "ab" (så det ved
> et tilfælde via google gruppe), men kan ikke se det via OE, er jeg den
> eneste?

Det kommer meget an på hvilken news-server du bruger...

> Kan dog forsikre "ab" om, at det ikke er flashkortet, som har bestemt valget
> af kamera. Og ja, er godt klar over, at Olympus funktion mht. skærmen ikke
> er så genial som fx Canons.

Jeg har endnu ikke haft behov for at kunne vride displayet mere en det
er beregnet til, så det er OK. Bemærk også at C-8080'erens skærmen er
god også i direkte sollys, selvom det ikke er så aktuelt lige for tiden

> Men der er tilgengæld ikke rigtig noget at
> sammenligne når det gælder optik, for her er der ikke nogle oppe over, eller
> ved siden af for den sags skyld (i prisklassen).

Enig. Det er også værd at bemærke C-8080'erens lave støjniveau ved
moderat ISO. Jeg er nok lidt allergisk overfor støj på fotos, så derfor
blev det en C-8080...

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : emj

Dato : 08-12-04 23:50

On Mon, 6 Dec 2004 18:58:57 +0100, "LCO" <lco@REMOVETHISolsenfam.dk>
wrote:

> [...]
>gruppen er det næsten kun Canon og Nikon som skrives om. Er der nogle
>(glade) ejere her i gruppen af dette kamera, som vil dele lidt erfaringer

Jodada. Jeg er lykkelig ejer af C8080, som jeg har haft et årstid.
Jeg har endnu ikke fundet noget at brokke mig over. Det er et skønt
digi, som jeg kun kan anbefale. Jeg har selv engang haft et C990 , som
jeg var meget glad for. (Behold det)

> [...]
>så udbredte i 1GB størrelsen, hvorfor jeg p.t. har følgende muligheder:

Jeg handlede mig frem til bl.a. et 128MB XD kort, da jeg købte min
C8080. Siden har jeg købt et SanDisk Ultra II CF 512 MB og jeg har
altid begge kort siddende i kameraet. Jeg vil ikke betænke mig på at
købe SanDisk Ultra II CF frem for XD. Jeg kan ikke registrere nogen
forskel.
Hilsen emj