/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Måling af brændstofforbrug
Fra : phk


Dato : 06-12-04 10:05

5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
Hastighed Højeste fb Højeste fb Højeste fb km/liter km/liter km/liter
42 3,1 2,7 3,1 13,54 15,55 13,54
54 3,9 4,3 10,76 9,76
59 4,3 9,76
65 5,1 5,5 8,23 7,63


Jeg tilsluttede min VAGCOM til bilens datastik og konstaterede at bilens
forbrug blev vist i liter pr. time i spring af 0,4 liter. Springene er lidt
for store til præcis måling af forbruget, så jeg fandt en lille bakke NE for
Esbjerg, hvor det gik stejlt opad i en meget kort periode. Ovenstående
aflæsninger, som er maks. forbrug i et sekund op ad den korte bakke, giver
anledning til højre skema, som viser bilen har kørt på literen i den brøkdel
af et sekund.

Strækningen ligger på Kokspang Hedevej på det stykke vej der går forbi
møllen i NNE retning før man kører over Vestkystvejen. Som sagt målt på den
stejleste stykke.

Bilen er en Golf TDI, originalt med 110 HK, men optimeret til at give et
drejningsmoment der sparker røv. Tallene har jeg desværre ikke her men jeg
mener jeg har opgivet dem inden for de sidste dage.

Strækningen kan være misvisende fordi den er så kort og pludselig bliver
stejl.. Motorstyringen kæmper en kamp for at indhente den hastighed den har
mistet på den korte bakke, dette gøres selvfølgelig ved at give brændstof.
Jeg har ikke målt hvor meget hastighed den taber i 4. gear i forhold til 5.
og 3. gear!

Jeg håber ikke der bliver fucket for meget op i formateringen af ovenstående
målinger.

Jeg har tænkt mig at lave nogle flere måling i eftermiddag på en bedre bakke
i Viborg (Gl. Randersvej)
--
Per, Esbjerg



 
 
Preben Riis Sørensen (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 06-12-04 21:09


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41b42093$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
> Hastighed Højeste fb Højeste fb Højeste fb km/liter km/liter
km/liter
> 42 3,1 2,7 3,1 13,54 15,55 13,54
> 54 3,9 4,3 10,76 9,76
> 59 4,3 9,76
> 65 5,1 5,5 8,23 7,63

Håber du selv kommer med en udlægning og konklusion, jeg kan ikke se havd
det er du vil fortælle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk





phk (06-12-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 06-12-04 21:45


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41b4bc63$0$70262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41b42093$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> 5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
>> Hastighed Højeste fb Højeste fb Højeste fb km/liter km/liter
> km/liter
>> 42 3,1 2,7 3,1 13,54 15,55 13,54
>> 54 3,9 4,3 10,76 9,76
>> 59 4,3 9,76
>> 65 5,1 5,5 8,23 7,63
>
> Håber du selv kommer med en udlægning og konklusion, jeg kan ikke se havd
> det er du vil fortælle.

Prøv at fordele tallene ud over overskrifterne ..


--
Per, Esbjerg



Preben Riis Sørensen (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 06-12-04 22:47


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41b4c471$0$12722$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41b4bc63$0$70262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41b42093$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> 5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
> >> Hastighed Højeste fb Højeste fb Højeste fb km/liter km/liter
> > km/liter
> >> 42 3,1 2,7 3,1 13,54 15,55 13,54
> >> 54 3,9 4,3 10,76 9,76
> >> 59 4,3 9,76
> >> 65 5,1 5,5 8,23 7,63
> >
> > Håber du selv kommer med en udlægning og konklusion, jeg kan ikke se
havd
> > det er du vil fortælle.
>
> Prøv at fordele tallene ud over overskrifterne ..

Åh, jeg læste første linie som alle gear fra 5 til 1, det gav ligesom ingen
mening.
Men hvordan opstår de dårlige tal på næsten en fordobling af forbruget ved
65, som jeg endda ville kalde meget besparende kørsel? Iøvrigt har jeg ingen
planer om at køre så langsomt i høj gear. Vil det så sige at den går 4 km/l
ved 90?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




phk (07-12-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 07-12-04 09:18


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41b4d355$0$12710$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Men hvordan opstår de dårlige tal på næsten en fordobling af forbruget ved
> 65, som jeg endda ville kalde meget besparende kørsel? Iøvrigt har jeg
> ingen
> planer om at køre så langsomt i høj gear. Vil det så sige at den går 4
> km/l
> ved 90?

Ovenstående tal er - som sagt ;) - blot et tal udlæst på en stejl bakke nær
dig - og ja, idet brøkdel af et sekund går den ikke langt på literen ifølge
ovenstående.

Derfor må jeg hellere gøre opmærksom på at jeg tankede bilen i går, 49 liter
fordelt på et antal km, hvilket som sædvanlig gav et resultat omkring 22,5
km/literen.

Brændstofregnskab sendes gerne ;)


--
Per, Esbjerg



Preben Riis Sørensen (07-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-12-04 20:43


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41b56706$0$15754$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41b4d355$0$12710$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Men hvordan opstår de dårlige tal på næsten en fordobling af forbruget
ved
> > 65, som jeg endda ville kalde meget besparende kørsel? Iøvrigt har jeg
> > ingen
> > planer om at køre så langsomt i høj gear. Vil det så sige at den går 4
> > km/l
> > ved 90?
>
> Ovenstående tal er - som sagt ;) - blot et tal udlæst på en stejl bakke
nær
> dig - og ja, idet brøkdel af et sekund går den ikke langt på literen
ifølge
> ovenstående.
>
> Derfor må jeg hellere gøre opmærksom på at jeg tankede bilen i går, 49
liter
> fordelt på et antal km, hvilket som sædvanlig gav et resultat omkring 22,5
> km/literen.

Det stemmer jo slet ikke med at forbruget er meget større ved sejtrækning i
lav fart(hvor det egentlig skulle ligge superlavt). Det viser så at du skal
op på dobbelt fart for at nå 40 km/l, eller?
Mon ikke du skal ud at teste på nogen meget længere stræk?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




phk (08-12-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 08-12-04 00:34


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41b607e6$0$49707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41b56706$0$15754$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41b4d355$0$12710$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det stemmer jo slet ikke med at forbruget er meget større ved sejtrækning
> i
> lav fart(hvor det egentlig skulle ligge superlavt). Det viser så at du
> skal
> op på dobbelt fart for at nå 40 km/l, eller?
> Mon ikke du skal ud at teste på nogen meget længere stræk?

Det er så det jeg har været med "Måling af brændstofforbrug II".

Den samme fejl som var i II´eren er også i ovenstående :(


--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste