Import til relateret tabel i FileMaker
Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-04 16:46

Jeg er ved at fusionere to gamle database-filer til en, hvoraf den ene
er master og den anden detail. Jeg har derfor i masteren defineret en
ekstra tabel med samme indhold som den relaterede database-fil-tabel.

Men når jeg vil importere til den relaterede tabel i den udvidede
database-fil, fra den gamle relaterede tabel i den gamle relaterede
database-fil, så vil den automatisk importere til master-tabellen.
Hvordan får jeg den til at importere rigtigt?

--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 06-12-04 17:55

Hej Per

Meget hurtigt, da jeg skal nå en bus...

Du kan bruge Synchronize! Pro X - selv i demo til det. Hent den og vælg
den gamle base som afsender og din nye 'Master' som modtager og klik
'sync', så vil SPX lige så fint flytte alt, hvad der ikke er i den
originale 'afsender'. SPX kan endda oprette nye 'kort' i en FMP base..!!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-04 19:06

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]

> 'sync', så vil SPX lige så fint flytte alt, hvad der ikke er i den
> originale 'afsender'. SPX kan endda oprette nye 'kort' i en FMP base..!!

Lige nu har jeg fået data importeret, men har problemer med at få
detail'en til at lave poster;-(. {Nu løst}

Dataimport: lav et layout med kun detail'en, og importer derfra.

Men jeg synes generelt ikke at FM har været så forfærdelig venlig over
for brugerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 19:29

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Lige nu har jeg fået data importeret, men har problemer med at få
> detail'en til at lave poster;-(. {Nu løst}

Det har jeg bemærket kan være et problem. Det var også derfor, jeg
henviste til Synchronize! Pro X, da jeg véd den kan gøre det uden videre.

> Dataimport: lav et layout med kun detail'en, og importer derfra.
>
> Men jeg synes generelt ikke at FM har været så forfærdelig venlig over
> for brugerne.

Ja, det er også en af grundene til, at jeg tøver med at opg. til FMPX,
da jeg synes, den er blevet meget uoverskuelig.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-04 20:45

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det har jeg bemærket kan være et problem. Det var også derfor, jeg
> henviste til Synchronize! Pro X, da jeg véd den kan gøre det uden videre.

Men som nævnt: nu løst. Det er lidt tricky i FileMaker, når man erklærer
en master-detail relation, symbolerne snyder. Man skal dobbeltklikke på
lighedstegnet på linien mellem de to tabeller, og så sætte betingelserne
individuelt. Det er noget sjusk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-12-04 10:45

> [...]

> 'sync', så vil SPX lige så fint flytte alt, hvad der ikke er i den
> originale 'afsender'. SPX kan endda oprette nye 'kort' i en FMP base..!!

Det var da vist en hurtigbus du skulle nå for Synchronize! Pro X er ikke
et værktøj som Per kan bruge til sit FileMaker problem, eller til
FileMaker udvikling gernerelt.
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-04 19:15

> Det var da vist en hurtigbus du skulle nå for Synchronize! Pro X er ikke
> et værktøj som Per kan bruge til sit FileMaker problem, eller til
> FileMaker udvikling gernerelt.

Jeg gik ind på hjemmesiden og så at Synchronize er et program som kan
gøre det jeg i dag bruger Retrospect til - backup af hele mit intranet.
Mv.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 19:40

Hej Per

Ja! _PLUS_ synche _enkeltfiler_! Jeg bruger selv både classic og X
versionen af SP med fine resulteter - også til enkeltfiler /
databaser... - se også svaret til Michael.
mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-04 20:46

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Ja! _PLUS_ synche _enkeltfiler_!

Du mener mellem forskellige maskiner? Ja, det gør jeg ikke, men en del
dokumenter har jeg liggende på laptoppen {en IBM Thinkpad}, og dem kan
jeg naturligvis accesse fra også Mac'en, når førstnævnte ellers er på
intranettet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 21:20

Per Rønne wrote:

> Du mener mellem forskellige maskiner?

Både til forskellige maskiner, men også til forskellige filer på samme
maskine - både i forskellige mapper og endda i samme mappe, menb hvis
det er i samme mappe, skal man blot huske at tilføje en endelse - fx.
DB2 til den nye fil, inden SPX afsluttes.

> Ja, det gør jeg ikke, men en del
> dokumenter har jeg liggende på laptoppen {en IBM Thinkpad}, og dem kan
> jeg naturligvis accesse fra også Mac'en, når førstnævnte ellers er på
> intranettet.

Som sagt, så kan Synchronize! Pro X bruges både internt på samme maskine
og eksternt i netværk eller på tilsluttede enheder, zip, jaz, HD, CDRW,
DVDRW osv..

Det har dog *EN* rigtig grim fejl. Hvis man vælger en 'bootable' backup,
så vil programmet automatisk slette originalen, _uden_ at man har
mulighed for at afmarkere 'Delete original'. Jeg opdagede det ved en
tilfældighed, hvor jeg villa lave et forsøg med en bootable backup til
en lille Firewire disk, hvilket lykkedes fuldt ud. SPX er dog så
'flink', at det siger til, hvis der er mere end et vist antal mb., der
skal flyttes, inden den sletter, og man klikker så blot cancel, og der
sker intet. Istedet skal man vælge 'Customize'. Jeg skal have skrevet
til Qdea, for den måde opfører Synchronize Pro til fx. OS 9.x sig ikke
på..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 19:37

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det var da vist en hurtigbus du skulle nå

ja, og og så nåede jeg den ikke, men måtte vente et kvarter på den næste...

> for Synchronize! Pro X er ikke
> et værktøj som Per kan bruge til sit FileMaker problem,

Jo, man kan sagtens synche / overføre fra en mindre/større base til en
ny base, selv hvis der ikke er felter nok. SPX vil selv tilrette
modtagerbasen.

Men hvis du mener importere fra bestemte felter / poster til andre
nyoprettede i en base, så har du ret. Det er der ingen programmer, der
kan. - Heller ikke importere fx. 'tab-seperated-text' til felter.

> eller til FileMaker udvikling gernerelt.

Nej, man kan ikke bruge det til _udviklingsarbejde_, og det har jeg
heller ikke skrevet. Jeg skrev, at man kunne _synche_ to FMP filer med
blot _en_ af dem som 'afsender' og en anden ikke så udviklet base eller
mere udviklet base som 'modtager'. Den nye base _skal_ blot indeholde de
samme feltnavne som modtageren.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> [...]

> 'sync', så vil SPX lige så fint flytte alt, hvad der ikke er i den
> originale 'afsender'. SPX kan endda oprette nye 'kort' i en FMP base..!!

som i Message-ID: <1go3dcd.135a0m3m0ct8tN%nospam@reippuert.dk> vil jeg
anbefale dig at læse Pers indlæg én gang til.