[Mac OS X] Hvordan fjerner man iChat fra "~
Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 06-12-04 10:12

Hvordan fjerner man iChat fra "Dock"en i Mac OS X?

/Jacob

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 06-12-04 10:15

On 2004-12-06 10:12:21 +0100, Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> said:

> Hvordan fjerner man iChat fra "Dock"en i Mac OS X?

2 steps:

1. "Klik og hold nede" på ikonet.
2. Træk det ud/op ad docken.

mvh Jesper

Fra : Karl Antz

Dato : 06-12-04 10:16

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

> Hvordan fjerner man iChat fra "Dock"en i Mac OS X?
>
> /Jacob

Man ta'r fat i den og trækker den opad med musen - så kommer der en
lille støvsky på skærmen, og den er væk

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 06-12-04 10:38

Karl Antz skrev:

> Man ta'r fat i den og trækker den opad med musen - så kommer der en
> lille støvsky på skærmen, og den er væk

Desværre ikke. Hvis jeg forsøger det, kommer der en slags taleboble med
en menu frem i stedet for (forsvinder når jeg slipper musen igen). Det
eneste punkt på den menu er "Vis i Finder".

/Jacob

Fra : Karl Antz

Dato : 06-12-04 10:42

> Desværre ikke. Hvis jeg forsøger det, kommer der en slags taleboble med
> en menu frem i stedet for (forsvinder når jeg slipper musen igen). Det
> eneste punkt på den menu er "Vis i Finder".

Forklaringen er at du holder musepilen lidt for længe på samme sted, så
kontekstmenuen dukker op. Du skal MED DET SAMME, når du har berørt
ikonet, trække det opad.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 06-12-04 10:58

Karl Antz skrev:

> Forklaringen er at du holder musepilen lidt for længe på samme sted, så
> kontekstmenuen dukker op. Du skal MED DET SAMME, når du har berørt
> ikonet, trække det opad.

Minsandten. Ja. Mange tak for hjælpen.

/Jacob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-12-04 15:57

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

> Minsandten. Ja. Mange tak for hjælpen.

Bruger du ikke iChat ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 07-12-04 16:07

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Bruger du ikke iChat?

Nej. IChat overholder ikke ICQ-protokollen (og gør mine venner sure) i
det det indsætter HTML-kode i beskederne. Og nu har jeg fået udpeget
Adium der virker som en ganske fornuftig ICQ-klient, så jeg heller ikke
behøver at bruge iChat, når jeg skal ICQ'e.

Safari kæmper også en hård kamp med Mozilla om plads på mit skrivebord,
men der er afgørelsen ikke helt så triviel (Mozilla kan af en eller
anden grund ikke finde ud af at vise bogstavet "eth" - Safari kan ikke
frasortere reklamer).

/Jacob

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-12-04 17:18

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

> Safari kan ikke
> frasortere reklamer).

Pithhelmet er svaret på det problem
<http://culater.net/software/PithHelmet/PithHelmet.php>
Jeg klarer mig fint dem den "gamle" version 0.7.3 Den er gratis, og den
første version af 2.x fik min Safari til at gå ned Og jeg har en
eller anden mærkelig ide, om at jeg ikke vil betale for software der
crasher min mac - det kan godt være at den nyeste version er OK.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-12-04 18:11

> [...]

> men der er afgørelsen ikke helt så triviel (Mozilla kan af en eller
> anden grund ikke finde ud af at vise bogstavet "eth" - Safari kan ikke

Så prøv at joine chatroomet: macsnakdk

Du kunne også med stor fordel tage et kig på MacSOUP til Usenet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-12-04 19:47

> Så prøv at joine chatroomet: macsnakdk
>
> Du kunne også med stor fordel tage et kig på MacSOUP til Usenet.

Hvad menes der med at der indsættes HTML koder i ichat? :-/

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 07-12-04 21:42

Lone Schmidt skrev:

> Hvad menes der med at der indsættes HTML koder i ichat? :-/

At når man for eksempel skriver "Hej Lone" i iChat, så er den tekst der
sendes (sådan løst fra hukommelsen) "<html lang='da'><span
style='font-size: 12pt; font-weight: normal; font-color: blue; bg-color:
ICQ-protokollen at det skulle gøres, så ville det være helt i orden (og
en fejl i de andre programmer at de ikke skjulte der for brugerne), men
det er det ikke.

/Jacob

Fra : Karl Antz

Dato : 07-12-04 22:14

> [...]

> ICQ-protokollen at det skulle gøres, så ville det være helt i orden (og
> en fejl i de andre programmer at de ikke skjulte der for brugerne), men

Nu blir jeg nysgerrig ...

Har lige åbnet en af mine gemte chats i en teksteditor - og kan sgu'tte
se nogen html-code nogen steder ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-12-04 00:01

Karl Antz skrev:

> Nu blir jeg nysgerrig ...

Det er jo altid godt.

> Har lige åbnet en af mine gemte chats i en teksteditor - og kan sgu'tte
> se nogen html-code nogen steder ...

Det eneste sted hvor jeg har set det er nu også i det der blev modtaget
i den anden ende. Og det har været entydigt knyttet til at jeg har
skrevet beskederne i iChat. Nogen forklaring har jeg ikke.

Når du ikke ser noget HTML-kode i det iChat gemmer er det måske fordi
iChat ikke er dummere end at det fjerner eventuel HTML-kode fra tekst
der kommer ind fra den anden ende. Men hvad vil der så ske, hvis jeg
fra noget andet end iChat sender en besked med noget der minder lidt om
HTML-kode?

Men det virkede at skifte til Adium, så nu er jeg nogenlunde tilfreds.

/Jacob

Fra : Karl Antz

Dato : 08-12-04 00:18

> [...]

> der kommer ind fra den anden ende. Men hvad vil der så ske, hvis jeg
> fra noget andet end iChat sender en besked med noget der minder lidt om

her kommer grunden til min nysherrighed:

jeg har åbnet en kort chat med en teksteditor - og det så sådan ud:

 typedstreamÅËÑ@ÑÑÑNSArray"ÑÑNSObject"ÖÑiíÑÑÑNSStringîÑ+AIMÜí
Ññó"ÜíÑÑÑNSMutableArray"ìïíÑÑÑInstantMessage"îíÑÑÑ
Presentity"ÑÑPerson"îíïíÑñókantz1@mac.comÜÜíÑÑÑNSDate"îÑdÉAùEM[Ó<∏Üí
ÑÑÑNSAttributedString"îíÑñó.... just a short greeting on my way to bed
ÜÑiI.íÑÑÑ NSDictionary"îïíÑñóNSColorÜíÑÑÑNSColor"îÑcÑffff
ÜíÑñóNSBackgroundColorÜíÑ©¢£É>¿¿¡É>¿¿¡É>¿¿¡ÜíÑñóNSFontÜíÑÑÑNSFontî
ï$Ñ[36c]""""""˛ˇ"L"u"c"i"d"a"G"r"a"n"d"e""Ñf ¢"¢¢"¢"ÜÜÜÑIÜíÑõíÖíÑ
°ùÉAùEP≥C¡ÜíÑ£íÑñóYou left the
chat.ÜüíѶïí¨íÑÆï$•""""""˛ˇ"L"u"c"i"d"a"G"r"a"n"d"e""¶
¢"¢¢"¢"ÜÜÜßÜÜíÑôïíÑùíïíÑñó
tedxpradaÜÜÜíÑÑÑNSNumber"ÑÑNSValue"îÑ*Ñ¢¢"ÜíÑπ™ÑïïÜíóíóÜ

Masser af kode, men intet html ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-12-04 00:33

Karl Antz skrev:

> [...]
> ¢"¢¢"¢"ÜÜÜßÜÜíÑôïíÑùíïíÑñó
> tedxpradaÜÜÜíÑÑÑNSNumber"ÑÑNSValue"îÑ*Ñ¢¢"ÜíÑπ™ÑïïÜíóíóÜ

Helt enig. PÃ¥ den anden side kan du se at den tilsyneladende _har_
oplysninger om skriftsnit og farver med. Og det er næppe første gang at
et program lagrer data i et andet format end det det snakker over nettet i.

/Jacob

Fra : Karl Antz

Dato : 08-12-04 00:40

> [...]

> et program lagrer data i et andet format end det det snakker over nettet i.

ok - det giver mening for mig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : nospam

Dato : 08-12-04 09:29

> Men det virkede at skifte til Adium, så nu er jeg nogenlunde tilfreds.

Ja, Adium er glimrende og kan både iChat, ICQ og MSN samtidig. Og logge det
hele.

Hvis bare jeg ku sende filer til PC-folket...

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 00:26

> [...]

> der kommer ind fra den anden ende. Men hvad vil der så ske, hvis jeg
> fra noget andet end iChat sender en besked med noget der minder lidt om

Så bruger den de tags den kan til at formatere texten, ret irriterende
hvis man udveksler html kode over AIM. Det samme gælder de oficille AIM
klienter.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-12-04 22:23

> [...]

> ICQ-protokollen at det skulle gøres, så ville det være helt i orden (og
> en fejl i de andre programmer at de ikke skjulte der for brugerne), men

Tak for svaret

Det var jeg ikke klar over, troede bare at der stod "Hej Lone"!

men hvad gør det godt for? :-/

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-12-04 00:24

Lone Schmidt skrev:

> Det var jeg ikke klar over, troede bare at der stod "Hej Lone"!

Det troede jeg også de første par sekunder jeg brugte iChat.

> men hvad gør det godt for? :-/

Det er sikkert for at din iChat skal kunne fortælle ham du snakker meds
iChat hvilken farve bogstaver du skriver med.

/Jacob

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-12-04 06:11

> [...]

> Det er sikkert for at din iChat skal kunne fortælle ham du snakker meds
> iChat hvilken farve bogstaver du skriver med.

Nåee

Se der tror jeg at det "bare " er noget , der er i programmet, og ved
ikke at der er en drillende kode bagved.

Tak for oplysningerne

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 00:26

> [...]

> ICQ-protokollen at det skulle gøres, så ville det være helt i orden (og
> en fejl i de andre programmer at de ikke skjulte der for brugerne), men

Problemet er at ichat IKKE er en ICQ klient men derimod en AIM klient,
mirabilis har blot fået lov til at bruge AIM's netværk osse. Det skaber
problemer for ICQ klienter der ikke er opdaterede til at opfære sig pænt
på AIM's netværk.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 09-12-04 20:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Problemet er at ichat IKKE er en ICQ klient

Det forklarer jo en hel del. Det er bare lidt svært at forstå, når man
kan tampe sit ICQ-nummer ind og få kontakt med vennerne på ICQ.

> men derimod en AIM klient,
> mirabilis har blot fået lov til at bruge AIM's netværk osse. Det skaber
> problemer for ICQ klienter der ikke er opdaterede til at opfære sig pænt
> på AIM's netværk.

Det lyder godt nok tåbeligt. De burde da sørge for at de broer der er
mellem de to netværk tog sig af konverteringen i stedet for bare at
sende forskellige formater på kryds og tværs af de netværk de hører til på.

/Jacob

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-12-04 14:01

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Forklaringen er at du holder musepilen lidt for længe på samme sted, så
> kontekstmenuen dukker op. Du skal MED DET SAMME, når du har berørt
> ikonet, trække det opad.
Tager I gas på hinanden?
Det virker altså ikke hos mig!

Til gengæld kender jeg den 'rigtige' løsning: Hold æbletasten nede og
træk i et "menu extra"-emne (det hedder den slags ikoner) - så kan du
både flytte dem ud i støvet på skrivebordet samt ændre deres indbyrdes
placering.

Jens

Fra : Karl Antz

Dato : 07-12-04 14:05

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> træk i et "menu extra"-emne (det hedder den slags ikoner) - så kan du
> både flytte dem ud i støvet på skrivebordet samt ændre deres indbyrdes

Du snakker om menuen - vi snakkede om dock'en

Menuen ligger øverst på skærmen - og der skal man ganske rigtigt trykke
æbletasten samtidig med at man trækker
I dock'en er det nok bare at trække.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-12-04 14:52

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Du snakker om menuen - vi snakkede om dock'en
>
> Menuen ligger øverst på skærmen - og der skal man ganske rigtigt trykke
> æbletasten samtidig med at man trækker
> I dock'en er det nok bare at trække.
Arjhh, nu forlanger du også jeg skal læse hvad der står i overskriften -
HELT ærligt...
q=8^)
Jens

Fra : Karl Antz

Dato : 07-12-04 15:32

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Arjhh, nu forlanger du også jeg skal læse hvad der står i overskriften -
> HELT ærligt...

pyt

På den anden side - når du nu alligevel er vant til at kigge opad mod
menuen, ja så er overskriften vel ikke så lang væk ...

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-12-04 18:13

> [...]

> træk i et "menu extra"-emne (det hedder den slags ikoner) - så kan du
> både flytte dem ud i støvet på skrivebordet samt ændre deres indbyrdes

Jens det er ikke gas, men tilgengæld endnu en creme detalje ved OSX

Det er som Karl skriver:
1.Musepilen sættes klar oven på det ikon du vil have væk.
2. Hold musepilen nede, og træk ikonet op på skrivebordet MED DET SAMME.

Det giver efter min mening en enorm frihed at kunne tilføje og udsmide
så nemt fra fra docken.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge