IE og Opera viser forkert...
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-12-04 10:52

Hvordan kan det være, at IE og Opera ikke placerer den midterste boks på
www.mzh.dk på linie med de to sidebokse (toppen skal flugte)? Og kan man
gøre noget ved det?

Siden ser ud som den skal i Firefox og Netscape.

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 12:55

Mikkel Z. Herold skrev:

> Hvordan kan det være, at IE og Opera ikke placerer den midterste boks på
> www.mzh.dk på linie med de to sidebokse (toppen skal flugte)? Og kan man
> gøre noget ved det?

Start med at validere din side. Prøv derefter at kigge på padding-top og
body - det løser problemet i forhold til Opera.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-12-04 14:07

On 07-12-2004 12:55 Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Start med at validere din side. Prøv derefter at kigge på padding-top og
> body - det løser problemet i forhold til Opera.

Den ene valideringsfejl der var, havde nu ingen indflydelse overhovedet...!

Hvad specifikt mener du med "padding-top og body"? Jeg har ingen padding
på body, men det er måske det, du foreslår?

Mvh.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 14:43

Mikkel Z. Herold skrev:

> Den ene valideringsfejl der var, havde nu ingen indflydelse overhovedet...!

Det regnede jeg heller ikke med - men man ved det først når man har
valideret.

> Hvad specifikt mener du med "padding-top og body"? Jeg har ingen padding
> på body, men det er måske det, du foreslår?

Ja - jeg foreslår at du eksplicit angiver margin/padding på fx body.

Det giver en forskel i Opera:

Uden ændring: <http://www.gyros.dk/usenet/temp/mzh1.html>
Med body{ padding: 0; }: <http://www.gyros.dk/usenet/temp/mzh2.html>

IE driller stadig - prøv at se om der er flere egenskaber i boksmodellen
du ikke har sat værdier for.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-12-04 15:04

On 07-12-2004 14:42 Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Uden ændring: <http://www.gyros.dk/usenet/temp/mzh1.html>
> Med body{ padding: 0; }: <http://www.gyros.dk/usenet/temp/mzh2.html>

Ja, nu er Oprea med - mange tak!

> IE driller stadig - prøv at se om der er flere egenskaber i boksmodellen
> du ikke har sat værdier for.

Og hvordan er det nu liiige, at jeg gør det...?

Mvh.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 15:20

Mikkel Z. Herold skrev:

> Og hvordan er det nu liiige, at jeg gør det...?

Løb boksmodellen igennem fra en ende af, og kig efter margin/padding der
ikke er defineret (det letteste er måske bare at sætte dem en gang mere
sidst i din css-fil).

Jeg har snydt lidt, og brugt en IE-conditional til at rette op på
visningen i IE/Windows. Du kan se resultatet her:

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-12-04 22:23

On 07-12-2004 15:19 Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Løb boksmodellen igennem fra en ende af, og kig efter margin/padding der
> ikke er defineret (det letteste er måske bare at sætte dem en gang mere
> sidst i din css-fil).

Måske et dumt spørgsmål, men hvor finder jeg en liste over boksmodellens
elementer?

> Jeg har snydt lidt, og brugt en IE-conditional til at rette op på
> visningen i IE/Windows. Du kan se resultatet her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/temp/mzh2.html>

Smart - men kan man ikke sætte sådan en conditional ind i selve css'en?

Mvh.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 22:45

Her: <http://html.dk/tutorials/css/lektion9.asp>.

> Smart - men kan man ikke sætte sådan en conditional ind i
> selve css'en?

Nej - en (IE-)conditional er en html-kode der fungerer som
kommentar for alt andet end IE/Windows og fungerer som en if-
sætning for IE/Windows-browsere.

Man kan bruge egentlige css-hacks til at lave noget lignende - og
så kan det godt gøres inde i css-filen. Jeg vil dog til enhver tid
foretrække at bruge conditionals så længe det er muligt - man
slipper for at tænke på om man rammer andre browsere end IE/Win, og
der er heller ikke problemer hvis der pludselig kommer en nyere IE-
udgave.
--
Jens Gyldenkærne Clausen