Centrere lodret i Boks, css?
Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-12-04 02:26

Jeg er blevet omvendt! Aldrig mere tabeller!

I http://www.gothahus.dk/sguret/billeder/billede_1.php kan jeg centrere
billedet vandret, men hvordan får jeg billedet centreret lodret i
http://www.gothahus.dk/sguret/billeder/billede_2.php ?

Min *.css ser sådan ud:

#1_billede{
position: absolute;
left: 223px;
width: 764px;
top: 31px;
height: 508px;
vertical-align: middle;
}
Men billedet bliver altså hængende øverst?!

/Claus

Fra : from south

Dato : 06-12-04 17:03

Hej Claus.
"Claus Sørensen" <cs@gothahus.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet omvendt! Aldrig mere tabeller!

Så mangler du bare at sige, aldrig mere Firefox. Den viser nemlig kun en
sort side. Mvh Knud

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-12-04 17:53

ØV! Så må jeg jo til at rette det, så den osse virker Firefox Hvordan?
Men hvor mange bruger egentlig den?
Og hvordan centrerer jeg billedet lodret?
/Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-04 18:48

Claus Sørensen skrev:

>ØV! Så må jeg jo til at rette det, så den osse virker Firefox Hvordan?

Jeg har ikke nærlæst din kode, men jeg konstaterede at den ikke
validerer. Start med at sørge for det.

http://validator.w3.org/

>Men hvor mange bruger egentlig den?

Hvis den ikke virker, er der fejl i koden. Så ved man at det er
usikkert om andre eller fremtidige browsere tolker siden korrekt.

--
Bertel

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-12-04 20:42

Jeps! Så validerer den!

Men hvordan får jeg billedet centreret lodret i boksen?

Fra : Claus Sørensen

Dato : 07-12-04 01:06

OK! Nu har jeg hentet Firefox og valideret siden!
Alt virker ...
.... undtagen,at jeg ikke kan finde ud af at centrere billedet lodret i:
http://www.gothahus.dk/sguret/billeder/billede_2.php

/Claus
PS! Firesfox virker umiddelbart meget fedt.Det glæder jeg mig til at lære
bedre at kende

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-12-04 22:02

Claus Sørensen wrote:

> Alt virker ...
> ... undtagen,at jeg ikke kan finde ud af at centrere billedet lodret
> i: http://www.gothahus.dk/sguret/billeder/billede_2.php

Her kan du se en side, hvor noget er centrert vandret:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp#neg

Du kan bruge præcis samme teknik (drejet 90 grader) til lodret centrering,
hvis du kender den eksakte højde på det, der skal centreres.

#billede {
position:absolute;
top:50%;
height:350px;
margin-top:-175px;
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 08-12-04 00:40

Tak!
Men vil det så sige, at jeg ikke kan lave én boks, der virker til
forskellige billeder med forskellige højder?
Altså svarende til vandret centrering ...
/Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-04 01:15

Claus Sørensen wrote:
> Tak!
> Men vil det så sige, at jeg ikke kan lave én boks, der virker til
> forskellige billeder med forskellige højder?
> Altså svarende til vandret centrering ...

Den viste kode - eller den tilsvarende for vandret centrering - kan kun
bruges, hvis man ikke varierer størrelserne på de elementer, der skal
centreres.

#billede {
position:absolute;
top:50%;
height:350px;
margin-top:-175px;
}

Skal du centrere noget vandret og kunne ændre løbende på bredderne, skal du
bruge

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp#fast eller
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp#pct

Men det kan du ikke bruge til lodret centrering. Det er lige som at skulle
vælge mellem pest og kolera - enten skal alle billeder være lige høje eller
også kan du ikke få dem alle sammen centreret lige præcist.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 08-12-04 02:00

Jeg takker - og vælger pest eller kolera

/Claus