fødselsdato på nulevende på nettet
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-12-04 22:12

Kære alle

Min hjemmeside er tilsyneladende blevet "høstet" for et par år siden:
Vedkommende har lagt materialet ud - bl.a. på rootsweb - uden min
tilladelse, og har lagt data på nulevende personer ud. (Det er
selvfølgelig rettet på min egen side for længst).

Hvad kan jeg gøre? (udover at sende ham en mail: Det er allerede gjort)

venlig hilsen

Martin Ammentorp

-- and don't forget to boogie

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 05-12-04 22:38

On Sun, 5 Dec 2004 22:12:11 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> [...]
>selvfølgelig rettet på min egen side for længst).
>
>Hvad kan jeg gøre? (udover at sende ham en mail: Det er allerede gjort)

Jeg hadde tilsvarende med min egen slekt hvor vedkommende hadde tatt
alle opplysninger fra en slektsbok og lagt dette ut på nettet.

Jeg tok saken opp både direkte og via den nyhetsgruppen vedkommende
brukte og anmodet at vedkommende fjernet alle opplysninger om meg og
min levende slekt og familie.

Dette ble tatt til etterretning og jeg opplevde det som en positiv
respons, men jeg ser jo at mange fortsatt sliter med dette.
Muligens har en noe i dansk lovverk som kan brukes hvis ikke en vanlig
henvendelse tas til etterretning

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Palle Aase

Dato : 06-12-04 22:16

Jeg forstår ikke rigtig problemet, -
hvis han har "stjålet" oplysningerne fra en slægtsbor, har de jo allerede
været offenliggjort, -
og kan vel ikke siges at være hemmelige !

palle

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 05-12-04 23:23

Hej Martin

Det er en sag for Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K Telefon
3319 3200, så du kan kontakte dem. Normalt vil de så anmode den pågældende
om en redegørelse, og hvis ikke han har alles tilladelse til at udlægge de
personlige oplysninger, vil han blive beordret til at fjerne dem.

Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(offentliggjort i EF-Tidende nr. L281 af 23.11.1995, s. 31) - indeholder
følgende bestemmelse:

KAPITEL III

RETSMIDLER, ANSVAR OG SANKTIONER

Artikel 22

Klageadgang

Uden at foregribe muligheden for at iværksætte administrativ klage, herunder
for den tilsynsmyndighed, der er nævnt i artikel 28, inden forelæggelse for
retsinstanser, fastsætter medlemsstaterne bestemmelser om, at enhver har ret
til for en domstol at indbringe en klage over krænkelser af de rettigheder,
der garanteres i henhold til de nationale love, der gælder for den
pågældende behandling. ¨

Artikel 23

Ansvar

Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om, at enhver, som har lidt skade
som følge af en ulovlig behandling eller enhver anden handling, der er
uforenelig med de nationale bestemmelser, der vedtages til gennemførelse af
dette direktiv, har ret til erstatning for den forvoldte skade fra den
registeransvarlige.

Den registeransvarlige kan helt eller delvis fritages for erstatningsansvar
for skade, hvis han beviser, at han ikke er skyld i den begivenhed, der
medførte skaden.
-----
At udlægge personlige oplysninger på Internettet svarer til at oprette et
register.

Med venlig hilsen
Ove Kronborg

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-12-04 23:51

> [...]
> selvfølgelig rettet på min egen side for længst).
>
> Hvad kan jeg gøre? (udover at sende ham en mail: Det er allerede gjort)

Hvis du på Datatilsynets side
http://www.datatilsynet.dk/soegning/do.search.asp
søger efter 'slægtsforskning' får du bl.a. denne oplysning:
"Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med
ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan
offentliggøres på Internettet uden samtykke."
Så nulevendes fødselsår er åbenbart ikke beskyttede data. Om datoerne er???
Han skal i hvert fald indhente de berørtes samtykke - og det er jo ikke dig,
men de personer, hvis oplysninger manden har lagt ud på www.
Hvordan du vil forsvare dig mod kopieringen af dine data, er så en anden
sag.

Inger

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-12-04 01:46

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) skrev Sun, 5 Dec 2004
22:12:11 +0100

>Hvad kan jeg gøre? (udover at sende ham en mail: Det er allerede gjort)

Der er ikke meget andet du kan gøre. Der er formentlig ikke noget
ulovligt i det manden har gjort - se Inger Buchards link.

Hvis det drejer sig om data der iøvrigt er offentligt tilgængelige kan
du næppe heller gøre ophavsretlige krav gældende - medmindre det drejer
sig om en rub og stub kopi af din hjemmeside.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-04 07:15

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hvad kan jeg gøre? (udover at sende ham en mail: Det er allerede gjort)

Tak til alle for de grundige svar.

I parantes bemærket har jeg fået svar fra manden, hvor han indrømmer at
have sine oplysninger fra min hjemmeside - han lover at lave
kildehenvisninger. Hvis han også fjerner fødselsdage er jeg (vel)
tilfreds.

venlig hilsen

Martin Ammentorp

-- and don't forget to boogie

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 06-12-04 09:03

Hvis han også fjerner fødselsdage er jeg (vel)
> tilfreds.
> venlig hilsen
> Martin Ammentorp
***********************************
Det syntes jeg du skal være tilfreds med. (Du har jo også selv været med til
at udsætte andre for fristelser
---------
Lad mig benytte lejligheden til at berette hvor uheldigt man kan komme
afsted hvis man ikke har 100% styr på hvordan slægten i _virkeligheden_
hænger sammen:

På et site lå, ind til fornyelig, et slægtstræ hvor et ungt menneske
figurerede med sine biologiske forældre.

Vedkommende vidste ikke selv han/hun var adopteret, så hvis han/hun
tilfældigt fandt på at søge på sit eget navn, skal der ikke meget fantasi
til at forstille sig en penibel situation.

Desværre kan man ikke fjerne sit site på få minutter, det ligger altid en
rum tid i caschen.

Hilsen Flemming.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-12-04 19:56

"Martin Ammentorp" <martin@xyzammentorp.org> wrote in message
> [...]
> selvfølgelig rettet på min egen side for længst).
>
> Hvad kan jeg gøre? (udover at sende ham en mail: Det er allerede gjort)

go to rootsweb help desk amd make a complaint
they are sponsored by ancestry
who also have quite strict rules about not puting data on line about living
people

of course you should only write details about living people on a password
protected site too

Hugh W

Yes, please.