Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt kamera til fotografering af teknik
Fra : Thomas H.

Dato : 05-12-04 19:45

Hej, jeg render og fotograferer en del til firmaets brochure, de har ofret
en god fotolampe engang, men penge til kamera har de GODT nok været længe om
at bevillige, så jeg har klaret mig med et Olympus Z-2020, men nu har jeg
fået brokket mig så meget at de fatter alvoren.

Der er givet 8-10.000 kr. indtil videre, så jeg burde jo kunne købe noget
udmærket, men er alligevel blevet lidt i tvivl, jeg anbefalede i sin til et
EOS 300D, men det er jo snart så længe siden, at der er kommet nyt siden,
bl.a. 20D, som jeg måske kan få igennem, hvis jeg taler godt for min sag,
men hvor meget mere er der i det, ud over flere pixels?

Og er der andre semiprofessionelle til under 10.000 der ville være et bedre
valg? Og er SLR overhovedet nødvendigt? - man kan ikke se billedet på
skærmen inden man tager det på nogle af dem vel ?

Størstedelen af ting der fotograferes er motorer og motorstyringer, på
størelser af 10-30 cm

Nogle forslag?
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-04 20:34

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> Og er der andre semiprofessionelle til under 10.000 der ville være et
> bedre valg? Og er SLR overhovedet nødvendigt? - man kan ikke se billedet
> på skærmen inden man tager det på nogle af dem vel ?

Find ud af hvilken optik du har brug for. Macro ?

Beslut om det er absolut nødvendigt med zoom, eller du kan holde tanken ud
om at flytte produktet eller fotografen.

Fast brændvidde giver (alt andet lige) et bedre objektiv. Når du har
besluttet det, så find et kamerahus til resten af de penge, du har. 4Mpix
eller mere. Optag kun i raw format, og klar resten på computeren.

Bo //

Fra : Thomas H.

Dato : 05-12-04 20:55

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Find ud af hvilken optik du har brug for. Macro ?
>
> Beslut om det er absolut nødvendigt med zoom, eller du kan holde tanken ud
> om at flytte produktet eller fotografen.

Ja makro er et must, men kan de fleste i dag ikke gå ned til 3 cm eller
mindre? Det er rigeligt ..
Zoom er jo egentlig ikke strengt nødvendigt, men meget rart hvis det skal
bruges en anelse mere alsidigt, det vigtigste er næsten at det laver
nogenlunde lige linier, da det tit er firkantet produkter der er tale om, og
det giver store problemer med det andet, at linierne hælder

> Fast brændvidde giver (alt andet lige) et bedre objektiv. Når du har
> besluttet det, så find et kamerahus til resten af de penge, du har. 4Mpix
> eller mere. Optag kun i raw format, og klar resten på computeren.

Jeg ville gerne op i 6 mpix eller mere, for at få lidt opløsning med, men
om det skal være d-slr eller ej kan jeg ikke rigtig finde ud af

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-04 21:58

> "Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Ja makro er et must, men kan de fleste i dag ikke gå ned til 3 cm eller
> mindre? Det er rigeligt ..

Nej, fast brændvidde objektiver til SLR har normalt ikke macro. Men der
deviderede macro objektiver, der er korrigeret specielt godt til korte
afstande. Jeg kan anbefale Nikons 60mm macro (fordi det er den, jeg kender).
Andre laver noget lignende.

> [...]
> nogenlunde lige linier, da det tit er firkantet produkter der er tale om,
> og det giver store problemer med det andet, at linierne hælder

Der er to problemer. Det ene er krumme linjer, og det må under INGEN
omstændigheder forekommer på teknsike optagelser. De fleste zoom's krummer
den ene vej i teleområdet og den anden vej i vidvinkelområdet. Derfor
foreslår jeg fast brændvidde.

Det andet problem er om parallelle linjer i motivet gengives parallelt i det
færdivge billede. Det er op til fotoggrafen at løse dette problem. Man
sørger for at filmplanen er parallel med produktet.

Mange digikameraer laver desuden en farveforvrængning (CA), der ytrer sig
som farvede kanter i forbindelse med kontrastrige kanter i billedet. Det
skal du også undersøge.

> Jeg ville gerne op i 6 mpix eller mere, for at få lidt opløsning med, men
> om det skal være d-slr eller ej kan jeg ikke rigtig finde ud af

Til A4 er der rigeligt med pixels. Objektivet er stadig det vigtigste. Hvis
ikke det leverer et skarpt billede hjælper det ikke med mange pixels.

Bo //

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 12:59

> [...]

> deviderede macro objektiver, der er korrigeret specielt godt til korte
> afstande. Jeg kan anbefale Nikons 60mm macro (fordi det er den, jeg

Endnu et problem, dvs. at vi både skal have et godt hus, en god fast linse
og en makrolinse, det passer jo ikke lige ind i 10.000 kroners budgettet.

> [...]
> omstændigheder forekommer på teknsike optagelser. De fleste zoom's krummer
> den ene vej i teleområdet og den anden vej i vidvinkelområdet. Derfor

Ja men prisen? Og er der autofokus på sådan nogle?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 14:40

> [...]
> og en makrolinse, det passer jo ikke lige ind i 10.000 kroners budgettet.

Nej nej, et makro objektiv er en fast brændvidde der kan gå voldsomt tæt på
tingende, men det kan også bruges som almindeligt fast objektiv, jeg bruger
tit selv mit Sigma 180 mm Makro til almindelige ting, som koncerter og til
et landsmøde jeg lige har været til, hvor jeg kan stå nede i enden af salen
med et monopod og fotografere rimeligt tæt på oppe på talerstolen.

> Ja men prisen? Og er der autofokus på sådan nogle?

På de nyere er der, ja og de kan fåes til billige penge i tyskland
(objektiver er næsten halv pris i tyskland)

Et råd: Find et brugt Nikon D70 el. Canon 300D, gå på jagt efter enten brugt
eller nyt 90-100 mm makro objektiv. Så burde du lige kunne holde dig inde
for 10.000,- grænsen.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-12-04 19:13

> Ja men prisen? Og er der autofokus på sådan nogle?

For mig ( med en alder godt over de 50 år) er autofokus ikke relevant, idet
den "altid" vil finde noget forket at stille skarpt på, eller også skal man
bruge megen tid på at pille i en menu for at vælge eet ud af 9 eller 11
punkter i søgeren, som den herefter skal stille skarpt på. MEN: det er min
mening om AF

Jeg ved godt at til firmabrug er det lige så vigtigt at købe nyt, der kan
skattefradrages, og har garanti. Var det til privat ville jeg ubetinget
finde et brugt, rigtigt godt macro objektiv i Tyskland og hertil købe et
godt nyt digital hus, af fabrikat X (jeg bruger N...)

Bo //

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 06-12-04 20:36

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja men prisen? Og er der autofokus på sådan nogle?

Selvom det er en anelse besværligt kan du jo rette de krumme linier i PS -
der findes en række gratis actions, som kan klare det. Prøv f.eks. filteret
PTLens på Epaperpress - http://www.epaperpress.com/. Der kan du vælge
hvilket kamera/optik og brændvidde billedet er taget med, hvorefter
"filteret" korrigerer automatisk. Der er også et der hedder perspective -
prøv det - det kan abefales.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-12-04 21:10

Thomas H. wrote:
> [...]
> skærmen inden man tager det på nogle af dem vel ?
>
> Størstedelen af ting der fotograferes er motorer og motorstyringer, på

Hvor stort skal det trykkes?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Thomas H.

Dato : 05-12-04 21:14

> Hvor stort skal det trykkes?

Det er nogle gange forside, dvs. A4.

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-12-04 22:01

Thomas H. wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nogle gange forside, dvs. A4.

Med 3,2 Mp kan du printe A4. så vælger du 5 Mp er du dækket ind godt og vel.
Med en god optik med sv. t. 35-100 mm., macro og man. instill. har du
alt hvad du har brug for. Og jeg tror at alle de store navne laver den
slags.
Og skal du ikke bruge den til andet, er en DSLR næsten overkill - og så
er DSLR sikkert ikke med over alt. Men du skal nok have mere end en
lyskilde - sådan noget teknik-dimseri skal ofte være skyggefrit. Et par
små slaveblitze ?

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 12:59

> Med 3,2 Mp kan du printe A4. så vælger du 5 Mp er du dækket ind godt og
vel.

Hmm, jeg synes nu det er meget rart at have lidt opløsning på, så man har
lidt at arbejde med

> [...]
> er DSLR sikkert ikke med over alt. Men du skal nok have mere end en
> lyskilde - sådan noget teknik-dimseri skal ofte være skyggefrit. Et par

Men et godt hus og en god optik får man jo ikke for 10.000, så det ender nok
med at blive et almindelig godt digikamera.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-12-04 23:19

> [...]
> skærmen inden man tager det på nogle af dem vel ?
>
> Størstedelen af ting der fotograferes er motorer og motorstyringer, på

Jeg bruger selv et Nikon D1 og har lidt objektiver at vælge mellem, til
portrætter bruger jeg en 50 mm og til næroptagelse et 180 mm macro begge
objektiver er faste objektiver og altså det bedste til produkt
fotografering. Du får et klarere og helt "lige" glas, i den forstand at
vidvinkel-tele objektiver (zoom objektiver) giver en forvrængning som der
klart ikke må være på produktbilleder.

Jeg kan anbefale et finde enten brugt Nikon D70 eller Canon EOS 300D og
kigge efter et knaldgodt objektiv, Sigma laver en serie der hedder EX hvor
du finder nogle virkeligt klasseobjektiver. Nikon og Canon laver selv nogle
af de bedste men de koster også pengende. Og brug altid faste objektiver til
produkt fotografering og i 10-30 cm klassen vil et 90-100 eller 150 mm Makro
objektiv gøre sig nyttigt.

Og få så lige købt et fint lille flashanlæg (kan købes for ca. 2200,- i
tyskland) så er du i hvert fald godt hjulpet.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 13:11

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> produkt fotografering og i 10-30 cm klassen vil et 90-100 eller 150 mm

Det lyder alt sammen flot, men også alt for dyrt, hvad koster sådan et godt
objektiv?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 14:42

> [...]
> til
> Makro
>

> Det lyder alt sammen flot, men også alt for dyrt, hvad koster sådan et

Jeg gav 7000 for kameraet og 4000 for 180mm objektivet, det er kun 1000 kr.
over din grænse. og det er efterhånden et halvt års tid siden. Du kan
sagtens finde et Canon EOS 300D og et 100mm macro til den pris i dag.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-04 08:49

Thomas H. wrote:

> [...]
> billedet på skærmen inden man tager det på nogle af dem vel ?
>
> Størstedelen af ting der fotograferes er motorer og motorstyringer, på

Selvom et DSLR er et herligt værktøj til mangt og meget, kan det dog være,
at du netop til dit formål - nærfotografering på kanten af makro, kunne få
fornøjelse af at de alm. digitalkameraer qua deres normalt lille billedchip
og dermed korte brændvidde giver en væsentlig større dybdeskarphed end et
typisk DSLR.
Så måske ville det være interessant at se på up-end digitalkameraer med
mulighed for brug af ekstern flash i stedet for DSLR.
En vigtig parameter er nok (som nævnt et andet sted i tråden) at være
opmærksom på de forvrængningsfænomener, der ofte optræder i yderkanten af
zooom-områderne.

vh
Jan

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 12:59

> [...]

> En vigtig parameter er nok (som nævnt et andet sted i tråden) at være
> opmærksom på de forvrængningsfænomener, der ofte optræder i yderkanten af

Ja set i lyset af, at vi har klaret os nogenlunde, dog med en helvedes masse
paint-shop arbejde, med et gammelt 2020z, ville et godt 6-8 mpix Canon eller
lign. nok være ok ....Olympus nægter jeg at købe, de har kostet mig
personligt alt for mange penge og blod sved og tårer !!

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-12-04 10:01

Thomas H. wrote:
> [...]
> skærmen inden man tager det på nogle af dem vel ?
>
> Størstedelen af ting der fotograferes er motorer og motorstyringer, på

Flere har nævnt den barrel- og pincushionforvrængning der optræder især
ved korteste og hhv. længste brændvidde. Bemærk at denne forvrængning
ikke kun er typisk for ikke DSLR´er. Ifgl. dpreview har både Canons
(300D) og Nikons (D70)
sæt-linser lidt mere forvrængning af denne art end eks Canon G6.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 12:59

> [...]
> (300D) og Nikons (D70)
> sæt-linser lidt mere forvrængning af denne art end eks Canon G6.

Ok, ja så kan det jo være det samme!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-04 13:07

Thomas H. wrote:
> Ok, ja så kan det jo være det samme!

300D (evt. brugt) + et EF 50 f1.8 (ca. 800kr) burde du komme ret
langt med tror jeg.

Macro kan evt. klares med et sæt extension tubes fra Kenko (omkring
en tusse i udlandet)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 13:12

> 300D (evt. brugt) + et EF 50 f1.8 (ca. 800kr) burde du komme ret
> langt med tror jeg.
>
> Macro kan evt. klares med et sæt extension tubes fra Kenko (omkring
> en tusse i udlandet)

Ok, jeg troede at når folk herinde snakkede om gode objektiver, var det
5.000 eller mere

Fra : max[dk]

Dato : 06-12-04 13:32

> Ok, jeg troede at når folk herinde snakkede om gode objektiver, var det
> 5.000 eller mere

Det er pointen med 50mm, det er billigt godt og lysstærkt

/Max

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 14:12

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er pointen med 50mm, det er billigt godt og lysstærkt

Ok, men ikke med autofokus vel ?

Fra : max[dk]

Dato : 06-12-04 15:01

> "max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok, men ikke med autofokus vel ?

Jo da...eller i hvert fald hvis man snakker om Nikon

/Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-04 17:13

Thomas H. wrote:
> Ok, men ikke med autofokus vel ?

Alle EF-objektiver fra Canon har AF (ihvertfald er det ikke ret tit
de ikke har;)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-04 13:36

Thomas H. wrote:
> Ok, jeg troede at når folk herinde snakkede om gode objektiver, var det
> 5.000 eller mere

Hvor småt er det du typisk skal fotografere ... ?

Her er en test af macro, EF 50 f1.8 II optik + kenko-tubes:
http://www.pbase.com/tommcc/extension_tubes

Lysforholdene virker dog mindre optimale på de billeder :) så det
burde kunne blive kønnere.

Flere macro-skud med EF 50 f1.8 + tubes:
http://www.pbase.com/keiththomson/image/33445598
http://www.pbase.com/keiththomson/image/33293307
http://www.pbase.com/keiththomson/image/33013781

Ellers, nogle produkt-agtige billeder taget med optikken jeg lige
faldt over:
http://www.pbase.com/image/28464004
http://www.pbase.com/image/36730964
http://www.pbase.com/image/34022151
http://www.pbase.com/image/36217689

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 14:14

> Hvor småt er det du typisk skal fotografere ... ?

Som skrevet det er produkter på 10-30 cm, nogle gange cylindriske og blanke,
hvilket er pisse svært for at sige det mildt

> [...]
> http://www.pbase.com/keiththomson/image/33013781
>
> Ellers, nogle produkt-agtige billeder taget med optikken jeg lige

Men passer den slags på 300D , har du et link til priser på objektiver?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 14:56

> Men passer den slags på 300D , har du et link til priser på objektiver?

Her er et 50 mm ca 750,- , det burde være til at overkomme:
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={0884D0BF-E5CA-4653-95F1-849
F42D0BC6C}&SESSIONID=4/E1O2BMEQZPR28G9BC10V&DS=2&TS=0602464111&type=focus&do
ctype=article&focus=284141&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Her er et nyt Canon EOS 300D til lidt over 6000,-
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={DB694794-158E-47F9-A38C-6B3
2B08FCB91}&SESSIONID=4/E1O2BMEQZPR28G9BC10V&DS=2&TS=0602483930&type=focus&do
ctype=article&focus=565836&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Her er i hvert fald et god sæt til produkt foto, og det holder sig en del
under budgettet så der er også råd til noget flash eller lysanlæg.

Og her er lige et lille flashanlæg til ca. 2200,-
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={C208E782-3102-4FEA-8230-78B
EB44E7385}&SESSIONID=4/E1O2BMEQZPR28G9BC10V&DS=2&TS=0602504644&type=focus&do
ctype=article&focus=641044&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Og du er stadig under budgettet og alt det her er nyt du kan næsten spare
40% ved at købe brugt.

Håber det hjalp dig på vej.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 15:09

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og du er stadig under budgettet og alt det her er nyt du kan næsten spare

Hvorfor se linksene ud til at virke når men sender men så bliver det cuttet
af når de når frem

Håber det er til at finde ud af.

Fra : KNL DtP

Dato : 06-12-04 15:25

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor se linksene ud til at virke når men sender men så bliver det cuttet
> af når de når frem

www.kortlink.dk er din ven : )

Canon EF 50 mm f/1.8 II: www.kortlink.dk/technikdirekt/fek

Canon EOS 300D: www.kortlink.dk/technikdirekt/fen

Dörr studie set: www.kortlink.dk/technikdirekt/fem

.... for øvrigt er helt enig i valget af udstyr. Der skulle også kunne blive
råd til et +2 close-up filter i 52 mm diameter.
Det er betydeligt billigere end en extention tube, men tillader dog ikke nær
samme optiske kvalitet eller nærgrænse.

Hoya +2 nærfilter, 52 mm: www.kortlink.dk/technikdirekt/fep

Canon extention tube 25 II: www.kortlink.dk/technikdirekt/feq

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-04 17:10

KNL DtP wrote:
> Hoya +2 nærfilter, 52 mm: www.kortlink.dk/technikdirekt/fep
> Canon extention tube 25 II: www.kortlink.dk/technikdirekt/feq

Kenko Extension Tube-kit: http://kortlink.dk/technikdirekt/fex

Det giver ingen mening at købe Canon's tube.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 19:35

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> "Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse

> www.kortlink.dk er din ven : )

Takker, den kendte jeg ikke lige.

Fra : Emil

Dato : 06-12-04 15:27

On Mon, 6 Dec 2004 15:09:04 +0100, Simon Nielsen wrote:

> [...]

>Hvorfor se linksene ud til at virke når men sender men så bliver det cuttet

Det er de forskellige newsreadere der ikke kan følge med. Hvis du
<omklamrer> dem med < og > kan mange readere forstå linkséne.
Ellers er der løsninger med www.Makeashorterlink.com som antydet
ovenfor, samt nogle andre tilsvarende muligheder (kan ikke lige
huske dem).

>Håber det er til at finde ud af.

Nej, det kiksede helt for mig

m.v.h. Emil

Fra : Thomas H.

Dato : 06-12-04 15:31

> [...]
>
> Og du er stadig under budgettet og alt det her er nyt du kan næsten spare

Hmm, ja det ser jo slet ikke så tosset ud !!
Og alle Canon-linser virker til 300D ?

Vi fik også et tip om et polaroid-filter, til at tage de mange refleksioner,
det er vel ikke helt galt, er det ?

mht. linksne, kan du bruge www.makeashorterlink.com

Fra : KNL DtP

Dato : 06-12-04 15:41

> Og alle Canon-linser virker til 300D ?

Ja, alle der hedder 'EF' efter Canon fungerer på 300D. Desuden kan man købe
Sigma, Tamron og Tokina, som også kan monteres på Canon-kameraer. Både Sigma
og Tamron skulle have nogle fremragende makro-objektiver:

Sigma EX 105 mm f/2.8 macro: www.kortlink.dk/technikdirekt/fer (EUR 449)

Tamron SP 90 mm f/2.8 macro: www.kortlink.dk/technikdirekt/fes (EUR 419)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-12-04 14:44

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> (300D) og Nikons (D70)
> sæt-linser lidt mere forvrængning af denne art end eks Canon G6.

Det er nu heller ikke verdens bedste objektiver der leveres med der