MS Windows
briani 27239
partitioner i xp
Fra : rasmus carlsen

Dato : 05-12-04 18:21

Hejsa,

Hvor i xp kan jeg oprette et par partitioner på min HD?

ras

Fra : Søren Blom

Dato : 05-12-04 18:38

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev

> Hvor i xp kan jeg oprette et par partitioner på min HD?

Det skal du bruge et tredje parts program til, f.eks. PowerQuest
PartitionMagic.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-12-04 19:36

Søren Blom wrote:

> Det skal du bruge et tredje parts program til, f.eks. PowerQuest

Hvad er det dog for noget forkvaklet _vrøvl_ ?

Start > kør > diskmgmt.msc

Jesper G. Poulsen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 05-12-04 21:13

> Start > kør > diskmgmt.msc

- tak det virkede ...

ras

Fra : Madsen

Dato : 05-12-04 18:54

rasmus carlsen wrote:
> Hejsa,
>
> Hvor i xp kan jeg oprette et par partitioner på min HD?

Start -> Administration -> Computeradministration -> Diskhåndtering

--
Hilsen Madsen

Fra : Jørgen Pedersen

Dato : 11-12-04 21:47

Må jeg have lov at stille et spørgsmål i forbindelse med partition i XP. Jeg
kan finde alt :start:administration:computeradministration:diskhåndtering,
men jeg kan ikke komme videre. Hordan dele hardiskenn op I xp videre frem?
kan man gøre det år jeg en stor partition? eller skal fra begyndelsen?
Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Fra : Anders Lund

Dato : 11-12-04 22:35

Jørgen Pedersen wrote:
> men jeg kan ikke komme videre. Hordan dele hardiskenn op I xp videre frem?
> kan man gøre det år jeg en stor partition? eller skal fra begyndelsen?

Windows XP kan ikke i sig selv dele partitioner op. Der findes dog 3.
parts programmer som kan det, så som Partition Magic.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-12-04 00:37

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Windows XP kan ikke i sig selv dele partitioner op. Der findes dog 3.
> parts programmer som kan det, så som Partition Magic.
>
> --
Jo, det kan den godt under diskhåndtering. Det er kun et problem, hvis det
er en harddisk som er lavet med en partition hvor styresystem er på, det kan
den ikke ændre på. Men ellers kan man fjerne og oprette lige så mange
partitioner man vil.

Kurt

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 10:34

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> den ikke ændre på. Men ellers kan man fjerne og oprette lige så mange

Kan du skrumpe en partition ind og oprette en ny ved siden af?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-12-04 15:23

> Kan du skrumpe en partition ind og oprette en ny ved siden af?
>
> --
Nej, det er jo netop det jeg skriver.
Eksempel
Du har en harddisk med en partition hvor win xp er installeret. Den kan der
ikke ændres på med mindre man vil geninstallere. I forbindelse med
geninstalleringen kan man oprette partitioner lige som man lyster. Ellers
skal PM på banen.
Men hvis man har en nr. 2 harddisk kan man ændre partitioner. Det kræver dog
at data fjernes inden. Altså fjerner man evt. data. Går i diskhåndtering og
fjerner den/de nuværende partitioner. Herefter opretter man nye efter behov.
Hvis man under installation af hd 1 kun lavede en partition som fyldte en
del af disken, kunne man efterfølgende også ændre.
Men decideret skrumpe og udvide kan man ikke uden helt at fjerne partitioner
først. Ellers skal PM igen på banen.

Kurt

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 16:44

Kurt B. Andersen wrote:

> Nej, det er jo netop det jeg skriver.

Det var ikke det du skrev, du skrev nemlig 3 ting:
Du svarede "jo" til at man kunne dele partitioner op.
Bagefter skrev du at det kun var et problem med systempartitoner.
Og til sidst skriver du at man skal slette og oprette.

Derfor ville jeg være sikker på hvad du mente.

Ok, mit indlæg kunne godt læses på flere måder, men hvis man læste det i
forbindelse med det indlæg jeg svarede på, synes jeg at det var rimelig
klart hvad jeg ville.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-12-04 22:52

"Jørgen Pedersen" <joergenpederse@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men jeg kan ikke komme videre. Hordan dele hardiskenn op I xp videre frem?
> kan man gøre det år jeg en stor partition? eller skal fra begyndelsen?

Hvis du kun har en harddisk med en stor partition, kan du ikke opdele den
yderligere nu med det indbyggede program. Det er, hvis man lader noget af
disken være upartitioneret, når man installerer, at man efterfølgende kan
lege med at partitionere, eller når man sætter en ekstra disk i.
Hvis du skal ændre partitionsstørrelser på din nuværende disk, kan du f.eks.
bruge partition magic, men det skal du nok regne med at slippe ca. 1 tusse
for.

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 02:14

Kurt B. Andersen wrote:

> nuværende disk, kan du f.eks. bruge partition magic, men det skal du
> nok regne med at slippe ca. 1 tusse for.

Ja, så det er faktisk billigere at købe en ekstra harddisk på 160GB.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-12-04 02:33

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0dqwurh8oyk3m004@dtext.news.tele.dk...
> Ja, så det er faktisk billigere at købe en ekstra harddisk på 160GB.

Men det er vel endnu billigere at partitionere og derefter lave en ny
installation af xp
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 10:35

Ivan V. Klattrup wrote:

> Men det er vel endnu billigere at partitionere og derefter lave en ny
> installation af xp

Det kommer vel an på hvormeget man koster i timen... :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 11:13

Ivan V. Klattrup wrote:

> Men det er vel endnu billigere at partitionere og derefter lave en ny
> installation af xp --

Det afhænger vel af de data der ikke må slettes...?

Jesper G. Poulsen