Hvordan læse mac-fil på PC
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-12-04 16:37

Hej gruppe

Jeg er PC-bruger og har fået en mail med et vedhæftet dokument, som jeg
ikke kan åbne.

Dokumentet er vistnok skrevet på en mac, og når jeg vil åbne det i word
får jeg at vide at jeg skal vælge/angive kodningen, og det ses i første
linje af dokumentet at "This file must be converted with Bin Hex 4.0".

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre for at kunne åbne
filen i Word på en PC?

med venlig hilsen,
Mikkel

--
Mikkels Guatemala-sider:
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Karl Antz

Dato : 05-12-04 17:25

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]
> linje af dokumentet at "This file must be converted with Bin Hex 4.0".
>
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre for at kunne åbne

Formodentlig har afsenderen pakket det med et mac-pakkeprogram. Bed
vedkommende om igen at sende filen, denne gang pakket med zip.

Det er meget nemt på en mac: marker emnet, fx text.txt, vælg File/Create
archive of text.txt - hvis vedkommende ikke ved det, kan du nu fortæelle
det til hende/ham

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-12-04 17:28

> [...]

> linje af dokumentet at "This file must be converted with Bin Hex 4.0".
>
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre for at kunne åbne

1. Du kan bede afsenderen om ikke at binhexe sine attachments.
2, Du kan også hente StuffIt Expander på:
<http://www.stuffit.com/win/expander/index.html>
Det er et gratis udpakningprogram der kan klare en lang række formater,
herunder også binhexede (.hqx)

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-12-04 19:16

Kaj Christiansen wrote:

> 2, Du kan også hente StuffIt Expander på:
> <http://www.stuffit.com/win/expander/index.html>
> Det er et gratis udpakningprogram der kan klare en lang række
> formater, herunder også binhexede (.hqx)

Tak til alle for de gode råd.

Jeg hentede StuffIt Expander, omdøbte filen fra .doc til .sit og pakkede
den ud, og nu kan den læses korrekt.

Med venlig hilsen,
Mikkel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-12-04 18:04

On 5/12/2004 16:36, in article 41b32b1a$0$66398$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> får jeg at vide at jeg skal vælge/angive kodningen, og det ses i første
> linje af dokumentet at "This file must be converted with Bin Hex 4.0".

Det er et rent Mac til Mac format. Hvis du har mulighed for det, så be' om
at få dokumentet igen, denne gang kodet med Apple Double på Mac siden.

Du skulle ikke have problemer med at åbne selve Word dokumentet, hvis det er
skrevet i en Word version svarende til Office 98 eller senere. Ellers be' om
at få dokumentet i RTF-format.

> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre for at kunne åbne
> filen i Word på en PC?

Søg på Google efter et hjælpeprogram som kan afkode det på en PC. De findes
ved jeg, om ikke andet så som DOS programmer. En af dem hedder PC BINHEX og
kan oversætte Bin Hex 4 til/fra Mac.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-12-04 19:10

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er et rent Mac til Mac format. Hvis du har mulighed for det, så be' om
> at få dokumentet igen, denne gang kodet med Apple Double på Mac siden.

Nåh, BinHex 4 er nu ikke et rent Mac format, men det er da rigtig, at
det stort set ikke er slået igennem på PC-fronten. Med de gamle DOS 3.2,
4.x og 5.x kunne man med et medfølgende værktøj sagtens dekomprimere
BinHex filer uden videre

> Du skulle ikke have problemer med at åbne selve Word dokumentet, hvis det er
> skrevet i en Word version svarende til Office 98 eller senere. Ellers be' om
> at få dokumentet i RTF-format.

Mikkel kan også åbne ældre Word ver. hvis han har Office 2000 eller
nyere. Men jeg vil _ikke_ anbefale, at den opr. afsender vælger RTF
format, hvis han bruger Word ældre en den, der er i Office 2001. Både
Word 6.x og 98 har fejl i tegnkodningen i RTF, når det åbnes på en
Windows maskine.

Underligt nok er det særlig galt, hvis man på Mac bruger Georgia eller
Times New Roman, der er standard skrift for Word 2000 og 2003. Vælger
man derimod Arial Regular Classic (Arial på Mac OS 9 og Arial Classic på
OS X) eller New york, og det selvom New york ikke findes på en PC. Det
er simpelthen en fejl i Mac Word 98 og 2001 i 'Font Substitude'
indstillingerne kombineret med 'Save As' + RTF.

Det bedste for afsender er at gemme enten i MacWrite II (ja! den
understøttes også af OfficeXP), WordPerfect 5.1/6.1 eller Word 97 - Word
6.x til Mac + .doc, så kan alle Win-ver. af Word åbne.

> Søg på Google efter et hjælpeprogram som kan afkode det på en PC. De findes
> ved jeg, om ikke andet så som DOS programmer. En af dem hedder PC BINHEX og
> kan oversætte Bin Hex 4 til/fra Mac.

Aladdin 5.5 eller nyere til Windows kan dekomprimere BinHex filer.
Aladdin Expander 9.0 er svjh. også nyeste ver. til Windows.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-12-04 20:24

On 5/12/2004 19:09, in article
41b34eeb$0$23086$ba624c82@nntp05.dk.telia.net, "Erik Richard"
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Aladdin 5.5 eller nyere til Windows kan dekomprimere BinHex filer.
> Aladdin Expander 9.0 er svjh. også nyeste ver. til Windows.

Den version der ligger på Aladdin fylder over 12MB og er iflg det oplyste en
tryout. Jeg ved ikke hvad det betyder. Måske virker det kun i en periode. Og
12MB er voldsomt meget at svine sin harddisk og Reg base til med hvis man
bare skal afkode en enkelt fil.

Når man søger på "PC BINHEX" på Google får man en masse døde links. PC
Binhex 1.3 til DOS er osse gammel, fra før 1995. Den er benævnt som
Freeware, så jeg har lagt en kopi af min op i dk.binaer.

Det fylder 60K.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-04 22:25

In article <BDD91EC5.9797%hlexa@hotmail.com>,

> [...]
> kun i en periode. Og 12MB er voldsomt meget at svine sin harddisk og
> Reg base til med hvis man bare skal afkode en enkelt fil.

12,5 MB er da ikke alverden i dag med hurtige internetforbindelser og
harddiske på rask væk 80 GB. Hvad det betyder at svine Reg basen til,
aner jeg ikke. Jo, det er vist noget, Windows har. Betyder det, at man
ikke kan installere et program og slette det kort efter? Det har i hvert
fald aldrig givet problemer på min Mac. Men om ikke andet, så kan
programmet da bruges til andet senere. Har man plads, kan man lige så
godt beholde det.
Stuffit Expander, der pakker ud, er gratis. Men Aladdin har
altid haft den sjove idé, at man skal hente hele programpakken incl.
Stuffit, der er pakkeprogrammet. Men det koster penge, hvis man vil
beholde Stuffit. Jeg pakker aldrig noget ind, men pakker kun ud, og jeg
har aldrig set nogen menu eller andet, der mindede mig om, at det var en
prøveversion, jeg havde. Så man kan roligt hente hele pakken og så nøjes
med at bruge Expander.

<http://www.stuffit.com/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-12-04 23:45

> [...]
> aner jeg ikke. Jo, det er vist noget, Windows har. Betyder det, at man
> ikke kan installere et program og slette det kort efter?

Det korte svar er, at Windows efterhånden er så uoverskuelig, at der er
ingen der ved hvad der sker når de installerer programmer. Og slet ikke
"gratis" programmer!

--
There is no reason for any individual to have a computer in their home.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-12-04 01:29

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> 12MB er voldsomt meget at svine sin harddisk og Reg base til med hvis man

Hm, det lyder da lidt mystisk. De plejer da altid at forære Expander
væk. Tror du ikke, det er hele Aladdin StuffIt pakken til Windows, du
har set? - Ellers kan man gå ind på deres ftp site
ftp://ftp.aladdin-sys.com og finde dem dér. Jeg bruger pt. ver. 8 på min
Win98. Jeg synes den er hurtigere end WinZip 8. - Og så kan Expander jo
klare næsten alle komprimeringstyper, så også for folk, der bruger både
Windows og Linux, kunne den da være god at ha'.

> [...]
> Binhex 1.3 til DOS er osse gammel, fra før 1995. Den er benævnt som
> Freeware, så jeg har lagt en kopi af min op i dk.binaer.

Ja, det er jo ikke meget, men jeg er ikke sikker på, den kan bruges på
fx. Windows XP, - jeg mener ikke, den har en DOS prompt... Men det må
kunne bruges til og med Windows ME/2000.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-12-04 21:59

> [...]

> fx. Windows XP, - jeg mener ikke, den har en DOS prompt... Men det må
> kunne bruges til og med Windows ME/2000.

Jo da: Start-menu > Run (Kør), skriv "cmd", klik OK og værs'artig.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 22:17

Hej Thomas

Møj manne tak! - Jeg har nemlig lige købt en PC også. - Det er desværre
et 'tvunget' køb, da det fra 1.1.05 ikke længere vil være muligt at
sende papir-regninger til det offentlige. Fremover skal regninger sendes
som elektronisk post. - så det er da godt, jeg har en Filemaker Pro
Hybrid licens, så jeg kan bruge min FMP på Windows også, så er det bare
at bruge det mailscript, der følger med FMP og Webcompagnon 5.5v4... Fra
og med 5.5v1 er FMP jo kompatibel med Access databasen, så det bliver
ikke et problem for modtagerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-04 19:50

In article <41b32b1a$0$66398$14726298@news.sunsite.dk>,
Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Hej gruppe

Hej Mikkel. Er du i familie med den, der i sin tid lavede den berømte
Lakjer dynamolygte til cykler? Jeg kan huske, at alle postcykler havde
sådan en. Jeg har selv haft en engang, og jeg købte den i 1977. Men det
var vist ikke længe derefter, man ikke kunne få dem mere. Hvad der skete
med fabrikken, ved jeg ikke. Der er ikke noget at finde på internettet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-12-04 20:13

Henrik Münster wrote:

> [...]
> det var vist ikke længe derefter, man ikke kunne få dem mere. Hvad
> der skete med fabrikken, ved jeg ikke. Der er ikke noget at finde på

Hej Henrik

Ja, faktisk var Vilhelm min gran-gran-onkel

Se evt:
http://groups.google.com/groups?q=lakjer+dynamo&hl=da&lr=&selm=bjl9lg%24kf6dq%241%40ID-185377.news.uni-berlin.de&rnum=1

mvh
Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-04 22:34

In article <41b35dc4$0$66395$14726298@news.sunsite.dk>,
Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Ja, faktisk var Vilhelm min gran-gran-onkel

> [...]

Det var da ellers sjovt. Jeg slog lige navnet op på Danmarks Statistik.
Der er 37 med navnet Lakjer i Danmark. Jeg kan huske, at en af mine
skolelærere havde sådan en dynamolygte og roste den. Jeg fik derfor også
en Lakjer dynamolygte på den SCO-cykel, jeg købte for mine
konfirmationspenge i 1977. Hvor lå fabrikken egentlig? Var det i
Fredericia, for jeg kan se af linket, at navnet kom med huguenotterne.
Var det ikke dem, der grundlagde Fredericia?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster