MS Windows
briani 27239
NTFS og min bare....
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-12-04 15:38

Hej NG.

Der er flere gange folk der er blevet anbefaldet at skifte fra FAT 32 til
NTFS, men efter jeg har gjort det på bl.a. min harddisk hvor jeg har min
styresystem (windows XP home) kommer der nogle fejlmeddelser, hvor der står
f.eks. Outlook har fundet en fejl og lukker, det sker også med mange andre
programmer, Det sker nogle gange flere gange på en dag, det gjorde det ikke
før, da jeg kørte med FAT 32. De andre harddiske jeg har konnveteret til
NTFS dukker der en besked op hvor der står det her:

"Der blev fundet en fejl på enheden \Device\Harddisk3\D under en
paging-handling.
Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på
http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp."

Eller det her:
"Forsinket skrivning mislykkedes : Windows kunne ikke gemme alle data for
filen P:\$Mft. Data er blevet mistet. Denne fejl kan skyldes en fejl i din
computerhardware eller netværksforbindelsen. Prøv at gemme filen et andet
sted.
Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på
http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp."

Og det her:
" Systemet kunne ikke tømme data til transaktionslogfilen. Beskadigede data
kan forekomme.
Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på

Jeg synes godt nok ikke at det er så stabilt det der NTFS, chkdsk starter
heller ikke mere hvis systemet er gået ned, hvad er der galt?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-12-04 19:34

Jørgen Nielsen wrote:
> Jeg synes godt nok ikke at det er så stabilt det der NTFS

Har du konverteret fra FAT32 til NTFS med et kørende system
eller har du formateret og derfra brugt NTFS?
- Det er umuligt at det er filsystemets skyld at du får de fejl du
angiver, har du testet harddiskene for fejl med producentens
diagnosticeringsprogram?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-12-04 16:28

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Det er umuligt at det er filsystemets skyld at du får de fejl du
> angiver, har du testet harddiskene for fejl med producentens

+++++++++++++++++++

Hej Mikael.

Jeg har konveteret med et kørende system. De fejl de er kommet lige efter
jeg havde konveteret, jeg havde samme fejl på et andet tidspunkt der
konveterede jeg tilbage til FAT 32, og så var der ikke flere fejl
meddelelser, men det var på en anden harddisk som jeg ikke har mere. Denne
fejl som kommer "Windows kunne ikke gemme alle data for filen P:\$Mft" er
det ikke kun NTFS har denne fil eller hvad det er "$Mft" ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 17:04

Jørgen Nielsen wrote:

> for filen P:\$Mft" er det ikke kun NTFS har denne fil eller hvad det
> er "$Mft" ?

'$' angiver at det er en system-fil. MFT er Master File Table - den
struktur der fortæller Windows hvor filerne ligger. Svarer til FAT på
FAT 12/16/32.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-12-04 16:50

> '$' angiver at det er en system-fil. MFT er Master File Table - den
> struktur der fortæller Windows hvor filerne ligger. Svarer til FAT på
> [...]
++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Hvis MFT også ligger på en FAT 32 harddisk, hvorfor er det så kun de
harddiske jeg har formateret til NTFS, at der går koks i?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 17:57

Jørgen Nielsen wrote:

> Hvis MFT også ligger på en FAT 32 harddisk, hvorfor er det så kun de

MFT findes ikke på FAT32. FAT32 har en FAT (File Allocation Table).

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-12-04 19:38

Jørgen Nielsen wrote:

> Jeg synes godt nok ikke at det er så stabilt det der NTFS, chkdsk
> starter heller ikke mere hvis systemet er gået ned, hvad er der galt?

Det skal chkdsk heller ikke gøre... Det er en af forskellene mellem FAT
(alle afarter) og NTFS.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-12-04 16:31

> Det skal chkdsk heller ikke gøre... Det er en af forskellene mellem FAT
> (alle afarter) og NTFS.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen
+++++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Har jeg forstået det rigtigt at der ikke behøves at bruges chkdsk når det er
NTFS? Hvad gør windows så med de filer som den reparer, når det der f.eks.
FAT 32, bliver de ikke repareret når det er NTFS ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 17:20

Jørgen Nielsen wrote:

> Har jeg forstået det rigtigt at der ikke behøves at bruges chkdsk når
> det er NTFS?

Ja.

> Hvad gør windows så med de filer som den reparer, når
> det der f.eks. FAT 32, bliver de ikke repareret når det er NTFS ?

Den situation opstår ikke - det er en del af NTFS' design

Her er lidt om journaliserende filsystemer (NTFS er journaliserende):
http://www.backupbook.com/03Freezes_and_Crashes/02Journaling.html
http://www.surasoft.com/articles/journalfs.php?page=2

Lidt om FAT32 kontra NTFS:
http://kadaitcha.cx/ntfs.html

Og så den almindelige, som jeg altid "fyrer" af:
http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-12-04 16:46

> Den situation opstår ikke - det er en del af NTFS' design

[KLIP]

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen
++++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Hmm, det kan jeg ikke forstå, for jeg sad og skrev på et worddokument, da
pc'en pludselig gik "død" da jeg skulle åbne dokumentet igen efter pc'en var
genstartede, kunne jeg ikke åbne det, det var gået tabt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-04 16:46

"Jørgen Nielsen" skriver:

> Hmm, det kan jeg ikke forstå, for jeg sad og skrev på et worddokument, da
> pc'en pludselig gik "død" da jeg skulle åbne dokumentet igen efter pc'en var
> genstartede, kunne jeg ikke åbne det, det var gået tabt

Havde du gemt det ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-12-04 19:00

> Havde du gemt det ?
>
> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
++++++++++++++++++++++

Hej Klaus.

Ja, det havde jeg.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-04 19:40

"Jørgen Nielsen" skriver:

> Ja, det havde jeg.

Så er din disk enten syg, ellers har word fucket så meget op i
dokumentet, da den frøs at du ikke kan åbne det igen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 20:29

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Så er din disk enten syg, ellers har word fucket så meget op i
> dokumentet, da den frøs at du ikke kan åbne det igen.

Jeg holder på det sidste.

Jesper G. Poulsen