Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tele obj + udstyr til safari?
Fra : Martin Gleit

Dato : 05-12-04 13:52

hej gruppe...Er der nogen der har nogen erfaring eller forslag til hvad
udstyr man får brug for på en fotosafaritur til Afrika....(det ser ud til at
jeg har været så heldig at vinde en fotokunkurence hvor præmien er en sådan
rejse, og jeg vil naturligvis gerne være fotografisk forberedt)...jeg går ud
fra jeg skal ha fingrene i et tele obj...men 70-200 L rækker vel ikke
langt...ellers noget jeg får brug for som jeg ikke umiddelbart ville tænke
på...
på forhånd tak martin

Fra : Thomas Kjær

Dato : 05-12-04 14:57

On 2004-12-05, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:
> [...]
> fra jeg skal ha fingrene i et tele obj...men 70-200 L rækker vel ikke
> langt...ellers noget jeg får brug for som jeg ikke umiddelbart ville tænke

En "billig" tele af god kvalitet kunne f.eks. være Canons EF 400/5.6L.

- <http://shor.ter.dk/397459497>

Derudover vil en "SafariSack" som f.eks. den Kinesis laver[1] være en
god idé.

- <http://www.kinesisgear.com/r.html>

Ellers er der masser af inspiration at hente omkring på nettet;

- <http://www.photo.net/photo/nature/kenya>
- <http://www.vothphoto.com/recent/africa2003/africa2003_main.htm>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Martin Gleit

Dato : 05-12-04 16:54

mange tak for links...ser spændende ud...

Fra : AS

Dato : 05-12-04 15:32

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> [...]
> fra jeg skal ha fingrene i et tele obj...men 70-200 L rækker vel ikke
> langt...ellers noget jeg får brug for som jeg ikke umiddelbart ville tænke

Der har jeg ikke været, men undersøgt grundigt i mange steder, da dette er i
mine planer på en eller anden tidspunkt, men mest sansygligt for min egen
regning :-/

General mining om objektiver er "as long as you can afford". 70-200 skulle
også vere meget brugbar, men den bliver tit tydeligt for kort. Så prøver jeg
at samle kroner og mod at fortale til familien om 200-400 eller lignende...
Canon har 100-400, ikke? Jeg tør ikke at tænke om 600.

Uanset hvor man er, der skal forventes meget støv. Man anbefaler at beskyte
selve fototaske med plastik poser. Objektivskiftning skal ungås så meget så
muligt. Der er en god ide at have 2 kameraer med foskellige objektiver. Alt
dette koster, men du kan jo sparer forholdsvis meget fra rejseudgifter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 15:52

In article <41b30448$0$14245$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Martin Gleit wrote:
> [...]
> fra jeg skal ha fingrene i et tele obj...men 70-200 L rækker vel ikke
> langt...ellers noget jeg får brug for som jeg ikke umiddelbart ville tænke

Tillykke med sejren. Hvor vandt du den ? Og hvor skal du hen ?
Kenya har ry for at være overrendt, og når man ser en løve er der
50 jeeps der drøner hen for at se den. Da jeg arbejde i Uganda og
vi var på safari vestpå, var vi de første hvide i en uge der kom
ind i nationalparken. 3x zoom på 2Mpix var dog for lidt i en del
situationer. Også i Kibale forrest med aberne (hvor jeg også manglede
hurtig optik, men lys har de i Afrika - dog ikke om natten).

Der er en Bigma i markedgruppen. 50-500mm. Det er et bud.
Ellers en lang prime.

Fra : Erik W.

Dato : 05-12-04 16:15

"Povl H. Pedersen"skrev i
> Tillykke med sejren. ..[snip]

> Der er en Bigma i markedgruppen. 50-500mm. Det er et bud.
> Ellers en lang prime.

Jeg er helt enig med Povl både mht Bigma'en og lykønskningen.
Bigmaen er både god og nem at have med at gøre. Det må jo helst ikke være
for uhandy når man er ude at rejse, og Bigma kan du have over skulderen i
den medfølgende taske.
Den er heller´ikke dyrere end du kan tage dem med ud på den støvede savanne,
og bruge den til at gokke løverne i nødden med, hvis de kommer for tæt på.

Mvh Erik
(Der selv har en bigma)

Fra : Martin Gleit

Dato : 05-12-04 16:53

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> hurtig optik, men lys har de i Afrika - dog ikke om natten).
>
> Der er en Bigma i markedgruppen. 50-500mm. Det er et bud.

tx Povl...turen går til Namibia...konkurence sponseret af panasonic...tjek
bagsiden af JP Århus i dag..."Århusianer blev årets amatørfotograf" hehe...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 18:21

In article <41b32ed2$0$14224$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Martin Gleit wrote:
> tx Povl...turen går til Namibia...konkurence sponseret af panasonic...tjek
> bagsiden af JP Århus i dag..."Århusianer blev årets amatørfotograf" hehe...

Det skulle være en af de bedre steder.
Mht Bigma, det kan være et problem at det er en zoom der ændrer
længde, den suger nok lidt støv.

Så det bedste er nok noget halvdyr Canon L-serie. Disse er jo
normalt "weather-sealed" og burde være støvtætte.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-12-04 19:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

[8<8<8<]
> Så det bedste er nok noget halvdyr Canon L-serie. Disse er jo
> normalt "weather-sealed" og burde være støvtætte.

Det er ikke tilstrækkeligt at den hedder noget med L.

Hvis den fysisk ændrer rumfang, skal der flyttes noget luft ud og ind.

Canon EF 28-300 f3.5-5.6L IS USM er angiveligt også lidt af en "cykelpumpe",
som kan sende støv ind på sensoren, selvom den har en pakning ved
bajonetfatningen.
Se evt. http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/Canon-28-300.shtml

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-12-04 20:41

> [...]
>
> Canon EF 28-300 f3.5-5.6L IS USM er angiveligt også lidt af en "cykelpumpe",
> som kan sende støv ind på sensoren, selvom den har en pakning ved

Det, Martin mangler, er en fast Prime i den lange ende ala Sigma 500/4,5 EX
HSM eller Canons egen.
Med sådan en, en 1,4 TC og sit øvrige udstyr, er Martin dækket godt ind til
turen.

Ingen af de 2 foreslåede objektiver er gratis, men til gengæld er de
uovertrufne.
Canons egen kan endda bruges med TC'en og fastholde autofokus uden snyd.
Og så er den med IS
Sigma'en skal lige hjælpes med lidt tape.

Sigma'en kan med lidt held findes på Ebay til omtrent 15.000 dkr. Det dobbelte
af en ny Sigma "Bigma" 50-500/4,5-6,3 i Tyskland
Canon EF 500/4,0 L USM IS tør jeg slet ikke slå op

Men det hele kommer jo i høj grad an på, hvor meget Martin er klar til at ofre
på sådan en optik.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-12-04 15:56

> [...]
> fra jeg skal ha fingrene i et tele obj...men 70-200 L rækker vel ikke
> langt...ellers noget jeg får brug for som jeg ikke umiddelbart ville tænke

Jeg vil anbefale dig en Sigma 50-500 her har du en god zoom der dækker over
et ordentligt område, så kal du også have et monopod så du kan få rolige
billeder på lange brændvidder. Derudover en god rygsæk, og kig endelig på de
links som Thomas kom med.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : CS

Dato : 05-12-04 16:18

Tillykke Martin

Tror du skal sørge for brændvidder mellem 100 og 300 + en 1.4 TC.

Måske vigtigst er et rigtigt godt polfilter så farverne springer lidt bedre
frem. Der er masser af lys dernede, så vigtigst er nok ikke om det er
lysstærke objektiver, blot de er af god kvalitet optisk.

Du kunne måske leje et, hvis du ikke ønsker at investere i sådan en
brændvidde. Forslag er Sigma 100-300/4 eller Canon´s egen. Så der var een
der solgte en 50-500 (den må da kunne gøre det)

Claus Stensgaard

Fra : CS

Dato : 05-12-04 16:20

Og som tillæg kan det nok siges at du nok kommer til at sidde i en
4-hjulstrækker som opsøger dyrene, og at du vil blive kørt så tæt på som
muligt.

Du skal nok ikke regne med at opstøve løver til fods

CS

Fra : AS

Dato : 05-12-04 16:57

"CS" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> muligt.
>
> Du skal nok ikke regne med at opstøve løver til fods

Det er også meget sansynligt, at man skal sidder sammen med 3-4 andre, som
er slet ikke interesseret i at du vil tage bare et par gode billeder. Di vil
helst hope over din hoved bare for at pege løven til hinanden og bagefter at
få hans opmærksomhed. bagefter vil de snarest køre til næste sovende
søveharem for at gøre det samme. Dvs. man behøver ikke at forvente rolig
fotografering og god tid til at indstille stativ. Jeg vil helst tage om
ovenstående.

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-12-04 17:15

CS wrote:
> [...]
> som muligt.
>
> Du skal nok ikke regne med at opstøve løver til fods

Pffft - er det safari eller hva'? :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Martin Gleit

Dato : 05-12-04 16:52

> [...]
> brændvidde. Forslag er Sigma 100-300/4 eller Canon´s egen. Så der var een
> der solgte en 50-500 (den må da kunne gøre det)

Mange tak for forslagene alle sammen...
Jeg glemte helt at skrive at jeg egentlig er mest interesseret i at leje
(som du forslår Claus)...ved du hvor man kan leje sådan nogle?

Fra : CS

Dato : 05-12-04 16:55

Jeg véd at Goecker lejer ud.

Måske CAV i Viby også kan klare det - da skal du blot være momsregistreret.

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 05-12-04 20:56

Hej Martin

Jeg har været på fotosafari i Kenya, Sydafrika og i år rundt i Gambia og
Senegal, jeg har haft et nikon 301 med en Tamron 28-200 mm og har været godt
tilfreds fordi der er meget støv og det kommer ind alle vejne og så er det
ikke så tungt, vejene er meget meget dårlige så det kan ligge og rasle
rundt, så mit råd er en 28-300 mm er fin for man kommer som regel tæt på
dyrene og du er fri for at slæbe på et stativ, jeg vil aldrig skifte et tele
obj. der ude jeg .
I år vil jeg bruge et D70 med den samme linse.

hilsen Sten

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-04 23:29

Martin,

Til lykke, jeg kan dog ikke finde nogen reference til dine fotos på JP's
website. Hvis det er dine modelfotos, du har vundet på, så kan jeg jo finde
det på dit website og det er ikke min smag, men du har da klart styr på
mediet. Men en safari er da ikke at kimse af, så et stort til lykke med det.
Spørgsmålet er om du er tilfreds med modellerne

Jeg vil tro at det bedste for dig er en Canon 100-400 L IS, da du så ikke
behøver skifter objektiv og har en stor rækkevidde. Alternativt 70-200mm +
1,4TC of 300mm IS. som jeg har, men det kræver objektivskift og det giver
støv på sensoren. Da jeg var i Death Valley tidligere i år var jeg temmelig
plaget af støv og det vil sikkert være det samme på safari.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-12-04 00:14

In article <41b38bac$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:
> [...]
> støv på sensoren. Da jeg var i Death Valley tidligere i år var jeg temmelig
> plaget af støv og det vil sikkert være det samme på safari.

Som en anden skrev, så er trækbasunen ikke optimal, når man zoomer
flytter den for megen luft, og kan også presse støv ind i kameraet.

Så en Sigma EX 100-300mm f/4 er mere velegnet. Den har intern fokusering,
og suger dermed ikke når så megen luft (noget skal der dog flyttes rundt,
og den er ikke "weather sealed"

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-12-04 00:39

> Som en anden skrev, så er trækbasunen ikke optimal, når man zoomer
> flytter den for megen luft, og kan også presse støv ind i kameraet.

Det er jeg ikke overbevist om, så længe man ikke skifter objektivet.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-04 11:10

Povl H. Pedersen wrote:
> Så en Sigma EX 100-300mm f/4 er mere velegnet. Den har intern fokusering,
> og suger dermed ikke når så megen luft (noget skal der dog flyttes rundt,
> og den er ikke "weather sealed"

Eller hvad med en Sigma 120-300 f2.8 + 1.4x TC = 420 f4, jeg vil tro
den tegner fint skarpt selv med en TC på.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Martin Gleit

Dato : 06-12-04 11:23

> [...]
> temmelig
> plaget af støv og det vil sikkert være det samme på safari.

hej hans....tak ska du ha...har ikke været inde på JP side og kigge, så ved
ikke om der er et link derinde...men du kan i al fald se et thumb af
billedet på min side www.gleitfoto.dk under about....eller her
http://www.photo-award.com/2004/dk/home.asp ....det er ikke et mode billede
nej...men et landskabsbillede der vandt....er sikker på at modellerne i
afrika kan gå an...håber blot jeg kan finde en tele jeg kan leje eller
ligende...

Fra : Allan

Dato : 09-12-04 16:06

> [...]

> obj...men 70-200 L rækker vel ikke langt...ellers noget jeg får brug
> for som jeg ikke umiddelbart ville tænke på...

Du må jo lige overveje hvad du vil Er det fugle? Eller landskab?

Undersøg hvor turen er til - hvilket område - og undersøg hvad du kan
forvente at se.
Når jeg tænker Namibia, tænker jeg mere på de storslåede ørkenlandskaber
end jeg tænker flodheste.

God tur!

/allan