z-index
Fra : Kaj

Dato : 05-12-04 12:59

Hej

Jeg har et problem med z-index. Jeg har to "kasser" som skal
placeres oven på hinanden. Problemet er, hvis jeg nu bruger css
og sætter dem begge til at være absolute...så vil den ikke passe
ind med det andet jeg har på siden. For hvis jeg trækker i
vinduets kant flytter disse to kasser sig ikke med det andet.

Hvordan kan jeg gøre det sådan at når jeg trækker vinduet at de
to kasser følger med det andet?

mvh

Kaj

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-12-04 14:27

Kaj skrev:

>Jeg har et problem med z-index. Jeg har to "kasser" som skal
>placeres oven på hinanden. Problemet er, hvis jeg nu bruger css
>og sætter dem begge til at være absolute..

z-index virker kun med position: absolute, så jeg tror ikke at
der er nogen brugbar løsning på dit problem.

Elementer, der placeret med position: absolute er ikke med i
sidens flow og det er det du oplever.

Vil ikke udelukke, at der findes en javascriptløsning, men har
aldrig set det.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-04 15:13

Kaj wrote:
> [...]
> vinduets kant flytter disse to kasser sig ikke med det andet.
>
> Hvordan kan jeg gøre det sådan at når jeg trækker vinduet at de

Løsningen er at lægge dine to kasser ind i en tredje, som du positionerer
relativt. derefter positionerer du de to første kasser i forhold til den
tredje - de er i øjeblikket positioneret i forhold til sidens øverste
venstre hjørne.

#wrapper {
position:relative;
top:0;
left:0;
}
#boks1 {
position:absolute;
top:XXpx;
left:YYpx;
}
#boks2 {
position:absolute;
top:YYpx;
left:XXpx;
}

Efterfølgende vil en ændring af browservinduets størrelse ikke ødelægge
positioneringen af dine bokse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : kaj

Dato : 05-12-04 15:18

> [...]
> position:relative;
> top:0;
> left:0;
> }
> #boks1 {
> position:absolute;
> top:XXpx;
> left:YYpx;
> }
> #boks2 {
> position:absolute;
> top:YYpx;
> left:XXpx;
> }
>
> Efterfølgende vil en ændring af browservinduets størrelse ikke ødelægge

Jeg takker :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-04 16:03

Erik Ginnerskov wrote:

> #wrapper {
> position:relative;
> top:0;
> left:0;
> }
> #boks1 {
> position:absolute;
> top:XXpx;
> left:YYpx;
> }
> #boks2 {
> position:absolute;
> top:YYpx;
> left:XXpx;
> }

Du skal forresten huske at give din wrapper en højde stor nok til at
omslutte dine to positionerede bokse. Disse fylder nemlig ikke noget i
sidens flow, fordi de har position:absolute.

#wrapper {
position:relative;
top:0;
left:0;