Centere flere bokse
Fra : Kristian Terkelsen

Dato : 05-12-04 12:06

Jeg prøver at opbygge min side uden tabeller men har lidt
problemer.

Layoutet skal være som det er nu bare centeret på siden (undtaget
farverne det er kun i testen). Er der nogen som kan hjælpe?

jeg har følgende css kode:

box_1 {
   position:absolute;
   top: 50px;
   left: 50px;
   height: 30px;
   width: 650px;
   border: 0px;
   background: orange;
   z-index:1;
}

box_2 {
   position:absolute;
   top: 80px;
   left: 50px;
   height: 150px;
   width: 720px;
   border: 0px;
   background: green;
   z-index:2;
}

box_3 {
   position:absolute;
   top: 150px;
   left: 770px;
   height: 500px;
   width: 30px;
   border: 0px;
   background: orange;
   z-index:3;
}

box_4 {
   position:absolute;
   top: 230px;
   left: 50px;
   height: 490px;
   width: 645px;
   border: 0px;
   background: red;
   z-index:4;
}

box_5 {
   position:absolute;
   top: 230px;
   left: 645px;
   height: 490px;
   width: 125px;
   border: 0px;
   background: yellow;
   z-index:5;
}

box_6 {
   position:absolute;
   top: 720px;
   left: 50px;
   height: 30px;
   width: 650px;
   border: 0px;
   background: orange;
   z-index:6;
}

box_7 {
   position:absolute;
   top: 50px;
   left: 700px;
   height: 100px;
   width: 100px;
   border: 0px;
   background: black;
   z-index:7;
}

box_8 {
   position:absolute;
   top: 650px;
   left: 700px;
   height: 100px;
   width: 100px;
   border: 0px;
   background: black;
   z-index:8;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : from south

Dato : 05-12-04 12:27

Hej Kristian.
"Kristian Terkelsen" <krt@ksite.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver at opbygge min side uden tabeller men har lidt
> problemer.

Har du et link til din side? Mvh Knud

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 05-12-04 12:41

Kristian Terkelsen wrote:
> [...]
>
> Layoutet skal være som det er nu bare centeret på siden (undtaget
> farverne det er kun i testen). Er der nogen som kan hjælpe?

Send os et link! vi har absolut og aldeles ingen anelse om hvad du vil!
Hvis du vil centrere noget! Fint, men det har ikke noget med boksene at
gøre! det er i Body og omliggende wrapper-divs, man normalt centrerer!
Du har lavet en masse absolut positionering! Det kan ikke lade sig gøre
at positionere noget absolut centreret med mindre du har en div der
omkranser dit indhold og er relativt positioneret!
(eller også skal du sætte margin-left og margin-right til auto på alle
dine divs (du mangler i øvrigt enten # eller . foran dine box! Det er
ikke legal kode!)

(Grunden til at jeg lyder lidt hård, er fordi du skriver det skal se ud
som nu, men vi har ingen mulighed for at se hvordan det ser ud!!!! Sorry
bout that)

Du kan også læse mere om centrering her:
http://www.simplebits.com/notebook/2004/09/08/centering.html

Claus

Fra : Kristian Terkelsen

Dato : 05-12-04 12:46

Undskyld... her er et link http://www.ksite.dk/temp/index.htm

Håber det giver lidt forståelse

\Kristian

Fra : from south

Dato : 05-12-04 14:25

Hej Kristian.
> Undskyld... her er et link http://www.ksite.dk/temp/index.htm
>
> Håber det giver lidt forståelse

Jeg ser ikke så meget på din side, kig lidt mere på html.dk eller prøv
http://www.abrikosen.dk/billedbogen/svar-yes.htm der er også et par
link. Mvh Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-12-04 00:13

Kristian Terkelsen <krt@ksite.dk> skrev:

> Undskyld... her er et link http://www.ksite.dk/temp/index.htm

Dit link er dødt hos mig.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : from south

Dato : 05-12-04 14:28

Hej Claus.
"Claus Jacobsen" <No@spam_atall.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Du kan også læse mere om centrering her:
> http://www.simplebits.com/notebook/2004/09/08/centering.html
>
> Claus
Det var da en kedelig side at henvise til. Mener da at Eriks
www.hjemmesideskolen.dk viser det udemærket, og så er det også på
dansk. Mvh Knud

Fra : JH

Dato : 06-12-04 11:28

from south wrote:

> Det var da en kedelig side at henvise til. Mener da at Eriks
> www.hjemmesideskolen.dk viser det udemærket, og så er det også på
> dansk. Mvh Knud

Kedelig? Ja, det er jo subjektivt, men på den side Claus henviste til,
er det da godt beskrevet. Desuden kan jeg ikke se du henviser til noget,
der hjælper Kristian videre med det konkrete problem? Du linker bare til
forsiden på hjemmesideskolen.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : from south

Dato : 06-12-04 16:33

Jeppe alias JH, hamrede lidt i tastaturet.
"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> er det da godt beskrevet. Desuden kan jeg ikke se du henviser til
> noget, der hjælper Kristian videre med det konkrete problem? Du linker

Ved du hvad jeg tror? Nej, hvor skulle du vide fra.
Kristian vil gerne forlade tabeller og opbygge sin side i div og css.
Han har bare det problem, at de der div ikke vil som han vil, derfor er
det en god ting at starte på en forside, kigge hvad det er for noget,
finde lige den side som han skal bruge. Som et ekstra plus, så er siden
på dansk, så er det en del lettere at forstå, hvis man ikke lige er 100
% i det engelske.
Nu var det hverken Claus eller Jeppe som skulle have hjælp, for de er jo
perfekte, i det der med div, css og engelsk.
Men Kristian bør stadig kigge lidt på hjemmesideskolen, så kan han også
se hvorfor det med class og id, ikke er som det skal være. Han kunne
måske få så mange gode tips, så hjemmesiden blev til UG med kryds og
slange. Bare min mening. Mvh Knud

Fra : JH

Dato : 06-12-04 20:36

from south wrote:
> [...]
> finde lige den side som han skal bruge. Som et ekstra plus, så er siden
> på dansk, så er det en del lettere at forstå, hvis man ikke lige er 100

OK, men det synes jeg bare ikke fremgik af dit indlæg.

> Nu var det hverken Claus eller Jeppe som skulle have hjælp, for de er jo
> perfekte, i det der med div, css og engelsk.

Slap dog af... Jeg har jo ikke sagt at hjemmesideskolen er dårlig. Jeg
synes faktisk det er et godt sted at starte. Og nej, jeg er ikke perfekt
til hverken div, css eller engelsk. Div og css langt fra endda... :-/

> [...]
> se hvorfor det med class og id, ikke er som det skal være. Han kunne
> måske få så mange gode tips, så hjemmesiden blev til UG med kryds og

Helt sikkert! Jeg synes bestemt også han skulle kigge på det site, men
jeg synes stadig at den konkrete side på simplebits er god, og er i
øvrigt et site med gode artikler.

Fra : Kristian Terkelsen

Dato : 08-12-04 21:58

uha uha sikken balade

Nå, men undskyld for mit døde link... og for min lidt lange respons tid..

Jeg har kigget på ALLE de forskellige links som er opgivet og de er alle OK.

Indtil videre er siden "møbleret" lidt om så kig gerne på www.ksite.dk
sådan skal siden gerne se ud og det virker, meeeeen den nederste box (Den er
orange) skulle gerne flytte med når der kommer noget indhold i midterste box.
Hvordan gør jeg det?

\Kristian