Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Afstand til emne
Fra : A:H

Dato : 05-12-04 11:17

Hej
Jeg har et nicon d70
jeg ville spørge om hvordan man måler afstand til det emne man vil tage et
billede af?
Er det noget man kan indstille i kameraet?
Jeg har pløjet manualen igennem, og det eneste der står om det er den lille
filmplan indikator, men det er manuel måling.
Annette

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 11:26

"A:H" <ah@dk> wrote in message
> [...]
lille
> filmplan indikator, men det er manuel måling.

Et målebånd fra filmplan symbolet er eneste måde, den afstandsmåling der
foretages ved autofocus har du ikke adgang til.
Du kan også se på afstandsskalaen på objektivet, men det er ikke en særlig
nøjagtig aflæsning.

Fra : Langgaard

Dato : 05-12-04 11:37

"A:H" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har pløjet manualen igennem, og det eneste der står om det er den
> lille filmplan indikator, men det er manuel måling.

Hej

Ja, nu har jeg godt nok et kanon , men på den kan man se på matskiven i
søgeren om der er stillet skarpt, sidst jeg havde et nicon i hænderne
fungerede det ligesådan.

Du må nok uddybe dit spørgsmål lidt.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : A:H

Dato : 05-12-04 11:59

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, nu har jeg godt nok et kanon , men på den kan man se på matskiven i
> søgeren om der er stillet skarpt, sidst jeg havde et nicon i hænderne

Hej
Jeg skal prøve, jeg ved ikke hvad alle de fine ting kaldes på kamera og
objektiver.
hvis jeg nu vil tage et billede af en genstand som er ca 40-50 m fra ,
kameraet, og jeg har min 70-300 mm linse på !
Jeg har lige prøvet at zoome óg linsen drejer ind på nogle tal som er
følgende fra kameraet og ud efter:inderste viser 300 den næste på et
liggende 8 tal og den sidste på [200mm]1:59
Kan man regne afstanden ud herfra så.
Grunden til mit spørgsmål er at inde i egenskaber for billederne , står der
hvilken linse, indstillinger for kameraet, osv. og også afstand til emnet.
Annette

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 12:09

"A:H" <ah@dk> wrote in message

> Jeg har lige prøvet at zoome óg linsen drejer ind på nogle tal som er
> følgende fra kameraet og ud efter:inderste viser 300

Det er brændvidden.

> den næste på et
> liggende 8 tal

Dette er afstandsinstillingen, det liggende 8-tal betyder uendelig

> og den sidste på [200mm]1:59

Den er ikke på min Nikon ED 70-300.

> Kan man regne afstanden ud herfra så.

Hvis du måler hvor meget motivet fylder i billedet, så ja.

> Grunden til mit spørgsmål er at inde i egenskaber for billederne , står
der
> hvilken linse, indstillinger for kameraet, osv. og også afstand til emnet.

Mit D70 viser ikke noget om afstand til emnet?

Fra : A:H

Dato : 05-12-04 12:17

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du måler hvor meget motivet fylder i billedet, så ja.

> der
>
> Mit D70 viser ikke noget om afstand til emnet?

Hej .
Min linse er en 70-300D 1:4-5,6 der er marcro i
Det er ikke i kameraet men i egenskaber for billedet i pictureproject ( det
der fulgte med kameraet!

Annette

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 12:28

"A:H" <ah@dk> wrote in message

> Min linse er en 70-300D 1:4-5,6 der er marcro i

Det må så være en Sigma?

> Det er ikke i kameraet men i egenskaber for billedet i pictureproject
det
> der fulgte med kameraet!

Ok, jeg har kun installeret NikonViewer og Nikon Capture, ingen af dem viser
afstand.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 11:51

In article <41b2e003$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, A:H wrote:
> [...]
> Jeg har pløjet manualen igennem, og det eneste der står om det er den lille
> filmplan indikator, men det er manuel måling.

Med et målebånd.

Hvis du kender objektets størrelse, og objektivets vinkel ved
den valgte brændvidde, så kan du begynde at bruge geometri. Du
kunne slæbe rundt på en tabel til dit objektiv.

F.eks. dækker et Sigma EX 100-300mm 8.2 grader diagonalt ved
fuldt zoom på en 35mm film.

Dvs på en film bliver 8.2 grader til sqrt(24^2+36^2) = 43,3 mm.
Sensorstørrelsen på D70 er 23.7 x 15.5 mm. Så i højden dækker dette
objektiv 15.5/43.3 * 8.2 = 2,94 grader.

Du kan så bruge lidt enkelt trigonometri. Det rammer nogenlunde,
men da billedet på kameraet ikke er helt punktformigt, så er det
ikke helt nøjagtigt.

Du kan så se, at med 300mm, så er hele højden = sin(2.94) =
0.0512 gange afstanden. Dvs på 10 meter dækker den 0.512
meter i højden.

Hvis du har en ting der er 1 meter, der fylder det halve i
højden, ja, så må det være ca. 40 meter væk.

Så man kan hurtigt lave en lille tabel til sine objektiver.
Er dog mest brugbart ved zooms.

Fra : A:H

Dato : 05-12-04 12:11

meddelelse news:slrncr5q0b.iv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> højden, ja, så må det være ca. 40 meter væk.
>
> Så man kan hurtigt lave en lille tabel til sine objektiver.

Det er saft suseme svært det her,

> Hvis du har en ting der er 1 meter, der fylder det halve i
> højden, ja, så må det være ca. 40 meter væk.
Er det inde i linsen du mener?

Ja jeg er snot dum på det her, men vil jo gerne lære det
Annette

Fra : A:H

Dato : 05-12-04 12:44

pictuerproject: viser følgende på et tilfældigt billede!
Nikon D70
2004/11/30 13:57:17.8
RAW (12-bit) Lossless
Image Size: Large (3008 x 2000)
Lens: 70-300mm F/4-5.6 D
Focal Length: 195mm
Digital Vari-Program: Auto
Metering Mode: Multi-Pattern
1/60 sec - F/5
Exposure Comp.: 0 EV
Optimize Image:
White Balance: Auto
AF Mode: AF-S
Flash Sync Mode: Front Curtain
Auto Flash Mode: Built-in TTL
Auto Flash Comp: 0 EV
Color Mode: Mode Ia (sRGB)
Tone Comp: Auto
Hue Adjustment: 0°
Saturation: Normal
Sharpening: Auto
Image Comment:
Noise Reduction: OFF

kan i bruge det til noget?
Det er et billede der er taget med macro
det var i microsoft offis pictuer manager det stod med afstand til emne
Annette

Fra : A:H

Dato : 05-12-04 13:27

Hej
Jeg vil da lige først sige tak for jeres svar.
Det var hurtig i blev trætte af at svare en så uviden person som mig
Jeg ville så gerne lære noget om fotografering osv. men der ikke nogle
kurser her hvor jeg bor!

Annette

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 13:39

"A:H" <ah@dk> wrote in message
> Jeg vil da lige først sige tak for jeres svar.
> Det var hurtig i blev trætte af at svare en så uviden person som mig

Jeg tror ikke vi er trætte at at svare, men dit oprindelige spørgsmål var
ikke særligt klart.

> Jeg ville så gerne lære noget om fotografering osv. men der ikke nogle
> kurser her hvor jeg bor!

Du kan finde masser af kurser på nettet, der er også en dansk side, som der
jævnligt bliver postet links til, jeg kan dog ikke lige huske adressen.

Du kan også lægge nogle af dine billeder på nettet og så poste en link her i
gruppen, sammen med dine spørgsmål, dog bør du kun spørge om et billede ad
gangen. Regn også med at få nogle dumme kommentarer, dem skal du bare
ignorer.

Fra : Langgaard

Dato : 05-12-04 13:55

"A:H" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det var hurtig i blev trætte af at svare en så uviden person som mig
> Jeg ville så gerne lære noget om fotografering osv. men der ikke nogle

Hej

Du nævnte noget om en manual, læs den, så får du styr på begreberne, og det
gør dig i stand til bedre at kunne formulere et spørgsmål.
Uden kendskab til disse elementære begreber, vil du også have svært ved at
få noget ud af et svar hvori begreberne indgår.

Vi er alle sammen startet med at læse manualen, sluk mobilen og sæt dig ned
i ro og mag, en time eller to, så er du godt kørende.

Bare kom igen, du er velkommen.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 05-12-04 15:43

> [...]
> Jeg har pløjet manualen igennem, og det eneste der står om det er den
> lille filmplan indikator, men det er manuel måling.

Du finner mye nyttig stoff på www.fototips.no
mvh Reidar

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 15:43

Vi skal kende dit objektiv for at finde data på det (vinkel ved fuld
zoom - ellers må vi antage de normale 8.2 grader)

Derudover skal vi bruge:
Rigtig størrelse af det der er på billedet i meter eller cm.
Størrelse på billedet i pixels
Hvilken opløsning er billedet taget i ? Forhåbentlig højeste.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-12-04 16:48

"A:H" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AF Mode: AF-S
> Flash Sync Mode: Front Curtain
> Auto Flash Mode: Built-in TTL
> Auto Flash Comp: 0 EV
> Color Mode: Mode Ia (sRGB)
> Tone Comp: Auto
> Hue Adjustment: 0°
> Saturation: Normal
> Sharpening: Auto
> Image Comment:
> Noise Reduction: OFF
>

> kan i bruge det til noget?
> Det er et billede der er taget med macro
> det var i microsoft offis pictuer manager det stod med afstand til emne

Hej Annette.

Hvor ser du afstanden til emnet ? Det er måske ikke de EXIFdata du har
kopieret ind her?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk