Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografi i jazzklub
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 02:35

Jeg skal fotografere en vens optræden i en jazzklub i morgen eftermiddag.
Jeg kender ikke stedet, men den slags steder er ikke kendt for at være
vanvittigt kraftigt oplyst. Jeg er heller ikke bekendt med vægge og
lofters farve derinde

Jeg vil tage "nærbilleder" af de enkelte musikere, men også "bandbilleder".

Gear: Nikon D70 18-70mm kit, Nikon SB-800 med tilh. diffuser.
Går det helt galt med afstanden, har jeg plastrør med glas i (Nikon
70-300mm). Sidstnævnte er dog nogenlunde så lysstærkt som et par
svejsebriller.

Egne evner: uskolet amatør på begynderniveau, nogenlunde syn på begge
øjne, kan se når et billede er uskarpt

Jeg har fået lov til at skyde som jeg vil og stå på borde og stole hvis
det skulle blive nødvendigt. Dog er der publikum på (sikkert stuvende
fuldt), så min egne hæmninger vil sikkert afstedkomme en del
begrænsninger i akrobatikken

Hvad vil I give af tips mht. belysning, vinkler, indstillinger af kamera
etc.?

Kan det f.eks. svare sig at give sig i kast med at fabrikere en
reflektorskærm i karton til formålet?

Andre "last words"?

--
Steen Suder

Fra : CS

Dato : 05-12-04 08:23

Her er mit råd :

Lad være med at bruge din flash.

Sæt ISO til 800 hvis lyset er mangelfuldt

Brug din hjemmelavede reflektor (Clue : Sølvpapir, spraylim, pap)

Sæt din 18-35 på og sving dig fra lysekrone til lysekrone -

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-04 18:53

CS wrote:
> Lad være med at bruge din flash.
> Sæt ISO til 800 hvis lyset er mangelfuldt

Jeg har endnu til gode at opleve en indendørs koncert hvor man kan
klare sig med iso800 ved f3.5-4.5..

Typisk er lyset mere til iso1600 ved ~ f2.

Da jeg skyder en del koncerter pt. har jeg valgt at opbygge et
'koncertkit' bestående af EF 28 f1.8, EF 50 f1.4 samt en EF 85 f1.8
(som jeg ikke har modtaget endnu).

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Claus Smith

Dato : 05-12-04 12:00

Skift objektiv!

Se om du kan nå at skaffe dig en 50 mm. bl. 1.8 eller en 85 mm. bl. 1.8, så
er du klart bedre stillet med hensyn til manglende lys.

En 50 mm. bl. 1.8 kan du normalvis finde brugt fra omkring 600,- og det vil
samtidig være et objektiv, som du vil få megen glæde af fremover.

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men hvis du er på Sjælland, så kontakt
mig på 61705333, så kan du evt. låne en 50 mm. af mig.

Claus Smith - 4690 Haslev

PS: Mail virker ikke!!!!!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 12:22

Claus Smith wrote:
> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men hvis du er på Sjælland, så kontakt
> mig på 61705333, så kan du evt. låne en 50 mm. af mig.

Det er vældigt venligt af dig. Jeg har været på udkig efter en 50mm 1,8,
men har endnu ikke fået mig den anskaffet. Det kunne være at jeg skulle
gøre noget ved det.

Dog har jeg en SB-800 og godt nok kan den ikke lave et "ambient" lys,
men justeres den korrekt, bliver det faktisk ikke helt ringe.

Jeg håber bare på at der er nogle lyse vægge eller lofter, der kan bruges.

--
Steen Suder

Fra : Claus Smith

Dato : 05-12-04 12:27

> Dog har jeg en SB-800 og godt nok kan den ikke lave et "ambient" lys, men
> justeres den korrekt, bliver det faktisk ikke helt ringe.

God takt og tone er at man aldrig bruger blitz ved fotografering af live
bands, nogen steder er der direkte forbud imod brugen af blitz.

Derfor er det også altid en god ide at bruge lysstærke objektiver ved
koncert fotografering.

Ved. f.eks. Grøn Koncert har jeg dog kunnet klare mig med Nikons gode gamle
70 - 210, men ikke uden at skulle gå op i ASA.

Claus Smith

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 12:57

Claus Smith wrote:

> God takt og tone er at man aldrig bruger blitz ved fotografering af live
> bands, nogen steder er der direkte forbud imod brugen af blitz.

Det er et godt indspark - det havde jeg ikke lige tænkt over.
Sagen er at min ven har inviteret mig til at fotografere ham og hans
band. Arrangementet er uformelt - det er blot en jam her søndag
eftermiddag, så jeg kan slippe afsted med en del.

Men det tager jeg til efterretning og så medbringer jeg nok et etbenet
stativ.

> Derfor er det også altid en god ide at bruge lysstærke objektiver ved
> koncert fotografering.

Det giver sig selv
Desværre er mange lysstærke objektiver ikke helt billige.

> Ved. f.eks. Grøn Koncert har jeg dog kunnet klare mig med Nikons gode gamle
> 70 - 210, men ikke uden at skulle gå op i ASA.

Grøn Koncert er vel også et udendørsarrangement hvor det naturlige lys
intensitet spiller en rolle.

--
Steen Suder

Fra : AS

Dato : 05-12-04 13:16

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> [...]
> band. Arrangementet er uformelt - det er blot en jam her søndag
> eftermiddag, så jeg kan slippe afsted med en del.

Men hvis blitz er muligt, kan man også prøve "rear curtain synchro", som
giver nogen gang interessant effekt. Det skal du prøve først før rigtige
optagelse hvad for noget effekt jeg snakker om og om du kan lide det.

> Men det tager jeg til efterretning og så medbringer jeg nok et etbenet
> stativ.

Det hjælper for stabilisere makeraet, men ikke subjektet Jeg mener, at
de kan bevæger sig, og eksponering bliver alligevel for lang for at stoppe
bevæggelsen.

> Det giver sig selv
> Desværre er mange lysstærke objektiver ikke helt billige.

Ingen er billig, bortset fra de nænvte:
50 1.8 mærkeligt bilig for denne kvalitet (50 1.4 koster ca. dobbelt, men er
mere skarp ved 1.8-2)
85 1.8 forheldsvis ikke så dyrt (hvis man tænker om 85 1.4 for
sammenligning. Der er som ekstra "kun" perfekt bokeh, og det koster penge.
Begge er faktisk lige så skarpe)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 14:20

AS wrote:
> [...]
> giver nogen gang interessant effekt. Det skal du prøve først før rigtige
> optagelse hvad for noget effekt jeg snakker om og om du kan lide det.

De gutter her er ikke så energiske at de vil "bryde sig om" rear sync

> Det hjælper for stabilisere makeraet, men ikke subjektet Jeg mener, at
> de kan bevæger sig, og eksponering bliver alligevel for lang for at stoppe
> bevæggelsen.

Det er i alle tilfælde bedre end et rystet kamera.

> [...]
> 85 1.8 forheldsvis ikke så dyrt (hvis man tænker om 85 1.4 for
> sammenligning. Der er som ekstra "kun" perfekt bokeh, og det koster penge.

Derfor har jeg også kig på en 50mm 1:1,8.

Bokeh?

--
Steen Suder

Fra : AS

Dato : 05-12-04 15:04

> Det er i alle tilfælde bedre end et rystet kamera.

Klart. Jeg prøver bare at sige: Hvis eksponering er god lan, bevægelse of
subjektet kan ikke undgås ved hjælp af stativer eller stabilisator. Men, jeg
tror, du har fanget ideen. Sorry, hvis det er for elementært hvad jeg
snakker, du har sagt nybegynder, men der er ikke så tydeligt, hvor langt du
har nået

> Bokeh?

http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
http://www.naturfotograf.com/AFS70-200VR_rev04.html#top_page
Første link giver mere teori, anden mere tydelige eksempler.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 17:51

AS wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

<KLIP>

> http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
> http://www.naturfotograf.com/AFS70-200VR_rev04.html#top_page
> Første link giver mere teori, anden mere tydelige eksempler.

Arh, OK. Jeg troede det var en slagfejl
Jeg læser lidt mere om det.

--
Steen Suder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-04 19:12

Steen Suder, privat wrote:
> Grøn Koncert er vel også et udendørsarrangement hvor det naturlige lys
> intensitet spiller en rolle.

Det "naturlige lys" til en indendørs-koncert spiller nu også rolle
:) blitz ser en del grimmere ud, men det hjælper hvis man blitz'er
så svagt som man kan slippe afsted med.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 05-12-04 13:21

> [...]
> Jeg kender ikke stedet, men den slags steder er ikke kendt for at være
> vanvittigt kraftigt oplyst. Jeg er heller ikke bekendt med vægge og

Jeg kom i tanke om en artikel jeg havde set i et af mine fotoblade....
Så jeg scannede det lige til dig.....

http://www.jabbe.lir.dk/blandet/HowToPhotographBands.jpg
God fornøjelse.
Glæder mig til at høre hvordan det gik...
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 05-12-04 13:49

On 2004-12-05, Jabbe(4k) <jabbe@get2net.dk> wrote:

> Jeg kom i tanke om en artikel jeg havde set i et af mine fotoblade....
> Så jeg scannede det lige til dig.....
>
> http://www.jabbe.lir.dk/blandet/HowToPhotographBands.jpg

Der er også en god (og nærmest klassisk) artikel af Steve Mirarchi på
photo.net;

- <http://www.photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 14:17

Jabbe(4k) wrote:

> Jeg kom i tanke om en artikel jeg havde set i et af mine fotoblade....
> Så jeg scannede det lige til dig.....
>
> http://www.jabbe.lir.dk/blandet/HowToPhotographBands.jpg
> God fornøjelse.

Takker.

> Glæder mig til at høre hvordan det gik...

Hvis der kommer noget ud af det, kan det da være at jeg skulle lægge det
offentligt et eller andet sted.

--
Steen Suder

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 13:26

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Hvad vil I give af tips mht. belysning, vinkler, indstillinger af kamera
> etc.?

Hvis du får tid, kunne du jo også prøve at bruge remote flash, det kan tit
give nogle interessante billeder.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-04 14:16

HKJ wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Hvis du får tid, kunne du jo også prøve at bruge remote flash, det kan tit
> give nogle interessante billeder.

Min kone skal med, så hun kan få æren af at pile rundt med flashen efter
mine direktiver

--
Steen Suder