drik sodavand i et kammer under tryk
Fra : Jørgen P

Dato : 05-12-04 00:33

hej en lille spørgsmål

Har lige set filmen dybet og kom til at tænke på at de har en platform nede
på ca. 700 meteres dybte. Der mår være et stor tryk inde i kabinen på den
dybte, når er er en åben basin inden i platformen.

Nå spørsmålet
Hvad vi der sked hvis jeg åbner en cola (sodavand) på den dybte inde i
platformen.?
Vil der være noget brus?

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 02:46

Scripsit "Jørgen P" <e-lerts@poulsen.tdcadsl.dk>

> [...]
> på ca. 700 meteres dybte.

> Hvad vi der sked hvis jeg åbner en cola (sodavand) på den dybte inde i

Nej. Bruset opstår fordi sodavanden har opløst så meget CO2 at dets
partialtryk er større end atmosfæretrykket. På 700 meters dybde er
trykket omkring 70 atm, og så meget CO2 pumper man ikke i sodavand.

--
Henning Makholm "Jeg mener, at der eksisterer et hemmeligt
selskab med forgreninger i hele verden, som

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 11:26

> [...]
> partialtryk er større end atmosfæretrykket. På 700 meters dybde er
> trykket omkring 70 atm, og så meget CO2 pumper man ikke i sodavand.

Jeg mener at der stadig er en forskel, der også viser sig ved højere tryk,
blot atmosfæresammensætningen er den samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 11:31

Scripsit "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk>

> Jeg mener at der stadig er en forskel, der også viser sig ved højere tryk,
> blot atmosfæresammensætningen er den samme.

Når man åbner en sodavand ved 1 atm tryk, fistrer der gas *ud* ved
skruelåget, og væsken begynder at boble over det hele, før den kan nå
at mærke at atmosfæren udenom flasken indeholder mindre CO2 end den i
flasken.

Dén effekt kan der ihvertfald ikke være tale om hvis man åbner samme
flaske ved 70 atm.

--
Henning Makholm "Lad min høne være."

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 11:51

> [...]
> flasken.
>
> Dén effekt kan der ihvertfald ikke være tale om hvis man åbner samme

Jo hvis du ryster den inden du åbner.

"Lad min høne være."

Jeg skal nok holde mig fra din høne!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 11:59

Scripsit "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Jo hvis du ryster den inden du åbner.

Uanset hvor meget man ryster, kommer trykket indeni ikke op i nærheden
af 70 atm, endsige så langt over at det kan få noget til at fistre ud
når man åbner.

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 13:08

> [...]
>
> Uanset hvor meget man ryster, kommer trykket indeni ikke op i nærheden
> af 70 atm, endsige så langt over at det kan få noget til at fistre ud

Der er jo også 70 atm i væsken, så det skal blot overskride dette med den
normale trykforskel for at det virker på gængs vis. Det du siger, er at
sådan noget som damptryk og gassers opløsning i væske ophører at fungere ved
høje tryk, det kan ikke være rigtigt. Trykket er højt, men partialtrykkene
er de samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-04 01:10

> [...]

> Der er jo også 70 atm i væsken, så det skal blot overskride dette med den
> normale trykforskel for at det virker på gængs vis.

Jeg gik ud fra at det var en flaske sodavand som man havde taget med
sig oppe fra overfladen, og at flasken i øvrigt kan holde til
trykforskellen.

Hvis sodavanden er produceret og tappet på 70 atm, kan den naturligvis
godt bruse.

> Det du siger, er at sådan noget som damptryk og gassers opløsning i
> væske ophører at fungere ved høje tryk,

Nej, det er ikke hvad jeg siger. Jeg siger at partialtrykket af CO2 i
væsken ikke på magisk vis stiger til 70 atm bare fordi man sætter
flaskens omgivelser under tryk.

> Trykket er højt, men partialtrykkene er de samme.

Netop. Ved overfladen bruser sodavanden fordi partialtrykket af CO2 i
væsken er større end 1 atm. Men partialtrykket er, som du siger, det
samme når man tager sin cola med ned i dybet, og det er utvivlsomt
lavere end 70 atm.

--
Henning Makholm "Occam was a medieval old fart. The simplest
explanation that fits the facts is always, God did it."

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 05-12-04 13:08

> Jo hvis du ryster den inden du åbner.

og hvorledes skulle trykket i flasken ændre sig ved at du ryster den?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 21:12

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.[DK]> skrev i en meddelelse
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> og hvorledes skulle trykket i flasken ændre sig ved at du ryster den?

Hvis flasken er uåbnet, er trykket indeni meget lavt, hvis kapslen
overhovedet kan klare 70 atm. Det tryk kan man, som jeg skrev, nok ikke
komme op på ved at ryste den. Men jeg mener stadig, at når flasken har været
åbnet, vil det bruse når man ryster den, da dette stadig kun kræver en ringe
trykforskel (trykket er da også i væsken).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 05-12-04 23:16

> [...]
ringe
> trykforskel (trykket er da også i væsken).

Hvis der er 70 atm og 20°C så vil kuldioxiden være på flydende form, så jeg
tror nu ikke det vil bruse! Spørgsmålet er om det CO2 man udånder vil
kondensere i lungerne? Og hvilken tilstand er N2 og O2 på ved 70 atm? Uanset
hvad skal det nok være en lidt special atmosfære ved 70 atm for at mennesker
skulle kunne overleve.

Det jeg fiskede efter i mit oprindelige spørgsmål var hvad der skulle være
skyld i en trykstigning i en sodavandsflaske ved at man rystede den. Jeg er
med på at der sker en lille trykstigning - altså er der mere af kulsyren der
er gået på gasform - ergo har man skubbet ligevægten mellem gas og opløst
gas, men hvorfor?

Og så en hel anden histori: Når man ryster en sodavand og åbner den så er
det ikke trykstigningen der er skyld i at den bruser over, men fordi gassen
er fordelt i væsken i små bobler der udvider sig og skubber væsken ovenud af
flasken når den åbnes.

Fasediagram for CO2:
http://scifun.chem.wisc.edu/chemweek/CO2/CO2.html

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 23:47

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.[DK]> skrev

> Hvis der er 70 atm og 20°C så vil kuldioxiden være på flydende form, så
jeg
> tror nu ikke det vil bruse!

Det tror jeg så heller ikke, længere. Man skulle måske have diskuteret om
forholdene på en mere moderat vanddybde.

> [...]
Uanset
> hvad skal det nok være en lidt special atmosfære ved 70 atm for at

Tror ikke det kan reddes med en speciel atmosfære.

> Det jeg fiskede efter i mit oprindelige spørgsmål var hvad der skulle være
> skyld i en trykstigning i en sodavandsflaske ved at man rystede den.

Den fysiske påvirkning forstyrrer den 'overmættede' CO2-opløsning.

> [...]
der
> er gået på gasform - ergo har man skubbet ligevægten mellem gas og opløst

Hvorfor fryser en underafkølet væske ved diverse påvirkninger? Hvorfor
stødkoger vand?

> Og så en hel anden histori: Når man ryster en sodavand og åbner den så er
> det ikke trykstigningen der er skyld i at den bruser over,

Nej, det er trykfaldet når man åbner den.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-04 01:26

Scripsit "Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.[DK]>

> Hvis der er 70 atm og 20°C så vil kuldioxiden være på flydende form, så jeg
> tror nu ikke det vil bruse!

Hm, det kan godt være at dét kortslutter hele spørgsmålet

> Spørgsmålet er om det CO2 man udånder vil kondensere i lungerne?

Hm, så vidt jeg kan søge mig frem til, vil damptrykket for CO2 ved
stuetemperatur være omkring 60 atm. Så hvis man har et kar med
flydende CO2 stående ved 70 atm, vil det give sig til at fordampe
indtil atmosfæren over karret består af 6/7 CO2 - på samme måde som
vand kan fordampe i tør luft under 100°. I en dykkerklokke vil man
sørge for at holde CO2-koncentrationen langt lavere end det.

> Og hvilken tilstand er N2 og O2 på ved 70 atm? Uanset hvad skal det
> nok være en lidt special atmosfære ved 70 atm for at mennesker
> skulle kunne overleve.

Jo, men den fiktive ramme for spørgsmålet antager jo at det ikke er
noget problem.

> [...]
> er gået på gasform - ergo har man skubbet ligevægten mellem gas og opløst

Virkningen af at ryste en sodavandsflaske er mest udtalt når man har
haft den åben og dukket af den. Jeg går ud fra at det skyldes at
gasfasen i væsken er almindelig atmosfærisk luft (tryk og
sammensætning); ved at ryste accelererer man indstillingen af en
ligevægt mellem gasfasen og den opløste CO2 (som ellers er langsom).

--
Henning Makholm "Skidt med din brud
når der står et par nymfer

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 08-12-04 21:34

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>ved at ryste accelererer man indstillingen af en
>ligevægt mellem gasfasen og den opløste CO2 (som ellers er langsom).

For nogen numre siden, var der en lille "afhandling" om øl-skum i
Danske Ølentusiasters medlemsblad.
Her var en af pointerne, at ølglas skal være meget rene, hvis øllet
ikke skal blive fladt meget hurtigt. Forklaringen er, at det CO2 der
er opløst i væsken, gerne vil blive til gas (når flasken åbnes og
trykket falder). Men de små gasbobler opstår kun meget svært ud af
ingenting - der skal en "katalysator" til - noget boblerne kan danne
sig på eller omkring. Det kan være støvkorn, ridser eller
kalkaflejringer på indersiden af et glas, eller det kan være små
bobler af gas.

Og der er også forklaringen på, at en øl der er rystet, skummer over
når man åbner den. Så er øllet nemlig allerede flydt af små gasbobler,
der straks vokser sig store når trykket falder.

--
mvh Kåre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-12-04 22:09

"Kåre Nejmann" <nospam@kan.dk> skrev
> Og der er også forklaringen på, at en øl der er rystet, skummer over
> når man åbner den. Så er øllet nemlig allerede flydt af små gasbobler,
> der straks vokser sig store når trykket falder.

Ja, men der kommer flere efter dem, og det gør der fordi trykfaldet chokerer
den overmættede blanding til at bruse over.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-04 05:24

Jørgen P wrote:
> Har lige set filmen dybet og kom til at tænke på at de har en platform nede
> på ca. 700 meteres dybte. Der mår være et stor tryk inde i kabinen på den
> dybte, når er er en åben basin inden i platformen.

Crichton har en del sjove detaljer, i romanen, om hvor
underligt (og risikabelt) det er at opholde sig under så
stort tryk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-04 05:25

Peter Knutsen wrote:
> Crichton har en del sjove detaljer, i romanen, om hvor
> underligt (og risikabelt) det er at opholde sig under så
> stort tryk.

Forkert film, jeg tænkte på "The Sphere", ikke "the Abyss"...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org