baghjuls styret cykel
Fra : klaus nielsen

Dato : 04-12-04 23:02

jeg så lige noget på ingenøren.net om en der vil lave en cykel der styrer på
baghjulet... men æhh, bliver den mon ikke nærmest umulig at køre på, når
der kun er 2 hjul på ??
ellers kunne det være sjovt at lave en

hilsen klaus nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-04 23:38

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> baghjulet... men æhh, bliver den mon ikke nærmest umulig at køre på, når

Jeg har set en trehjulet(2 forhjul) liggecykel, den styrede fint. Men lave
det på en tohjulet, bliver vist genopfindelsen af væltepeteren
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 05-12-04 00:07

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg har set en trehjulet(2 forhjul) liggecykel, den styrede fint. Men lave
> det på en tohjulet, bliver vist genopfindelsen af væltepeteren

Styrede væltepeteren ikke på forhjulet?

Okay, det er mange år siden jeg sidst har set et billede af en sådan.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 00:16

"Holst" <newsdec04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]

Styrede væltepeteren ikke på forhjulet?

Okay, det er mange år siden jeg sidst har set et billede af en sådan.

Jo, men den væltede og væltede.....
Der afholdes verdensmesterskaber hvert år. De kommer drønende med over 60,
det kalder jeg modigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 05-12-04 00:31

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jo, men den væltede og væltede.....
> Der afholdes verdensmesterskaber hvert år. De kommer drønende med over 60,
> det kalder jeg modigt.

Ja, det lyder da godt nok lidt skræmmende.

Men hvorfor skulle det egentlig være værre med en cykel, der styrede på
baghjulet? Så længe styret er anbragt foran mig, er det da så ikke lidt
ligegyldigt, om styret påvirker forhjulet eller baghjulet? Mest
fornuftigt vil den jo så skulle trække på forhjulet. Men generelt virker
det på mig kun som en unødig forøgelse af kompleksiteten af
cykelkonstruktionen.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 05-12-04 00:48

Holst wrote:

> [...]
> fornuftigt vil den jo så skulle trække på forhjulet. Men generelt virker
> det på mig kun som en unødig forøgelse af kompleksiteten af

Jeg kan ikke helt gennemskue om det nødvendigvis er svært/umuligt at
cykle på en baghjulsstyret cykel.
Et relateret forsøg er at stå omvendt på et løbehjul - sådan at
løbehjulet "bakker". Det er ret svært.

På en normal cykel gælder følgende:
Hvis jeg er ved at vælte lidt til højre, vil jeg normalt dreje styret
lidt til højre. Det har to effekter: Umiddelbart flyttes forhjulet (og
dermed cyklens massemidtpunkt) til højre, hvilket hjælper med det samme.
Dernæst begynder cyklen på et højredrej, hvilket har en tilsvarende (men
mere forsinket) effekt.

På en baghjulsstyret cykel gælder følgende:
Hvis jeg er ved at vælte lidt til højre, vil jeg forsøge at dreje styret
til højre. Dette vil dreje baghjulet til venstre. Den umiddelbare effekt
er at baghjulet (og dermed cyklens massemidtpunk) flyttes til *venstre*.
Med mere forsinket effekt begynder cyklen at dreje til højre.

Jeg kan ikke gennemskue hvad den korrekte korrektion er, når cyklen
begynder at hælde en smule...

Bjarke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 01:11

"Bjarke Dahl Ebert" <news@sletmig-trebe.dk> skrev > Jeg kan ikke gennemskue
hvad den korrekte korrektion er, når cyklen
> begynder at hælde en smule...

Jeg har en klar fornemmelse af, at det er her det siger klask

Prøv ned ad den nærmeste bakke at sidde omvendt på cyklen, nej lad hellere
være.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-12-04 09:28

> Jeg kan ikke gennemskue hvad den korrekte korrektion er, når cyklen
> begynder at hælde en smule...

En øvelse man kan prøve, på nogenlunde blødt underlag, er at styrecyklen med
krydsede arme. Højre hånd på venstre håndtag og omvendt. Der er reelt ikke
noget i vejen for at man kan styre på den måde, man skal bare omvende sine
reflekser. Det er ganske umuligt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 11:29

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget i vejen for at man kan styre på den måde, man skal bare omvende sine

Men der er stadig et problem, selvom man indretter styret til normal
bevægelse. Det bliver sikkert lidt som at bakke en bil med trailer. Først
sker der for lidt og man drejer mere, men straks bliver det for meget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-04 12:54

Bjarke Dahl Ebert skrev:

>På en normal cykel gælder følgende:
>Hvis jeg er ved at vælte lidt til højre, vil jeg normalt dreje styret
>lidt til højre. Det har to effekter: Umiddelbart flyttes forhjulet (og
>dermed cyklens massemidtpunkt) til højre

Måske. Det forudsætter at forgaflen er svunget fremad. Min
forgaffel er lige, og derfor vil en drejning ikke flytte hjulets
massemidtpunkt.

Det væsentlige er også at forhjulets kontaktpunkt med vejbanen
flyttes til højre, og det giver en oprettende effekt.

> [...]
>til højre. Dette vil dreje baghjulet til venstre. Den umiddelbare effekt
>er at baghjulet (og dermed cyklens massemidtpunk) flyttes til *venstre*.

Det kommer som sagt an på om man laver baggaflen lige eller
svunget.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 13:02

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> Det kommer som sagt an på om man laver baggaflen lige eller
> svunget.

På den jeg så, var der en kronrørsvinkel på næsten 45 grader (meget lille
hjul) for at det virkede.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming

Dato : 05-12-04 13:43

> [...]

>fornuftigt vil den jo så skulle trække på forhjulet. Men generelt virker
>det på mig kun som en unødig forøgelse af kompleksiteten af

Jeg kan fortælle dig at jeg har prøvet at køre på en baghjulsstyret cykel,
det er
totalt umuligt og man vælter konstant, det kræver meget øvelse at køre på
den fordi du kan ikke korrigere på samme måde som med en forhjulsstyret
cykel

Flemming

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 05-12-04 15:40

Flemming:
> jeg har prøvet at køre på en baghjulsstyret cykel,
> det er totalt umuligt og man vælter konstant,
> det kræver meget øvelse at køre på den
> fordi du kan ikke korrigere på samme måde
> som med en forhjulsstyret cykel

Jeg skubbede lidt rundt på en almindelig cykel:

Når man styrer med forhjulet styrer forhjulet ind i svinget
og baghjulet følger pænt efter i en lidt større bue.
Med baghjulet styrer man baghjulet i en stor bue ud af svinget,
(svarer til baghjulstyrede busser, der slår kraftigt ud med enden)
og forhjulet styrer så modsat baghjulet i en mindre bue.

Det er meget lettere at svinge skarpt med forhjulsstyring,
hvor man har direkte kontrol over forhjulet.
Med baghjulsstyring skal man styre forhjulet med baghjulet,
for forhjulet er stadig bestemmende for hvor cyklen bevæger sig hen.

Forhjulsstyring svarer lidt til en hængende pind,
hvor enden altid søger ind under ophængningspunktet.
Baghjulsstyring svarer til at ballancere med en pind,
hvor toppen altid søger væk fra understøtningspunktet.

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-04 14:56

> [...]
> fornuftigt vil den jo så skulle trække på forhjulet. Men generelt virker
> det på mig kun som en unødig forøgelse af kompleksiteten af

Baghjulsstyring er meget mere præcis, så bare på en gaffeltruck. Men
hvilket formål det vil tjene på en cykel, kan jeg ikke gennemskue !!

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 08-12-04 18:15

Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> writes:

> Baghjulsstyring er meget mere præcis, så bare på en gaffeltruck. Men
> hvilket formål det vil tjene på en cykel, kan jeg ikke gennemskue !!

Du bliver nødt til at tage med i betragtning, hvilke hjul, der er
fremdrift på, såvel som hvilke der er styring på.

Hvis der er styring og fremdrift på forhjulene, kan du lave meget
snævre sving (forudsat at forhjulene kan dreje nok). Hvis der er
styring på forhjulene og fremdrift på baghjulene, skal baghjulene
"skubbe" dig gennem svinget, så du ikke kan lave det så skarpt. I
bedste fald (hvis der er differentiale på baghjulene) kan du dreje
omkring det inderste baghjul. Ligeledes kan du lave snævre sving,
hvis der er træk og styr på baghjulene, og mindre skarpt, hvis
forhjulene trækker mens baghjulene styrer.

Hvis du har fart på og drejer med forhjulene (uanset hvor driften
ligger), kan du "vælte" henover de drejede forhjul. Hvis drejningen
sker på baghjulene, vil de i værste fald skride ud. Hvis der er træk
på forhjulene, kan de trække dig ud af skredet. Men det betyder
samtidigt, at du kan dreje skarpere, hvis styringen er på forhjulene,
da der bliver lagt mere pres på forhjulene end baghjulene i et sving
(medmindre man accelererer gennem svinget), så forhjulene skrider ikke
så let som baghjulene.

Det mest præcise får du selvfølgelig, hvis du kan dreje og trække på
alle hjul.

Cykelhistorisk set, så har væltepetere styr og træk på forhjulet, så
de kan dreje skarpt (hvis man kan holde balancen). I samme klasse er
trehjulede barnecykler.

Når der på moderne cykler er træk på baghjul og styring på forhjul,
skyldes det nok, at det forenkler konstruktionen: hænderne er foran,
så de styrer forhjulet, og da det er svært at lave kædetræk til et
hjul, der drejer, så er trækket på baghjulet.

Liggecykler har typisk styring på baghjulet og kædetræk på forhjulet,
dels fordi hænderne ikke kan nå så langt frem, og dels for at undgå at
føre en kæde i hele cyklens længde. Den "omvendte" styring kan undgås
ved at styre baghjulets aksel via krydsende kabler eller stænger. Jeg
ved ikke, om det faktisk sker, eller om det forventes, at man vænner
sig til den omvendte styring.

Et specialtilfælde er monocykler. Her styrer man ved lav fart ved at
vride kroppen, så hjulet vrider modsat. Hvis man retter kroppen
langsomt op, så vil gnidningen forhindre at hjulet drejer med (eller
rettere mod). Ved højere fart læner man sig til siden, så
gyroskopeffekten får hjulet til at dreje sig (ligesom når man kører
uden hænder på en almindelig cykel).

Jeg har hverken kørt liggecykel eller monocykel, så ovenstående er
baseret på erindring om, hvad jeg har set andre gøre iblandet en smule
spekulation. Jeg har dog kørt trehjulet cykel (for mange år siden) og
også væltepeter (dog ikke med meget stort forhjul).

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-04 06:40

Torben Ægidius Mogensen skrev:

>Liggecykler har typisk styring på baghjulet og kædetræk på forhjulet

Her er nogle billeder af liggecykler:

http://www.hpvklub.dk/e107_plugins/coppermine_menu/displayimage.php?pos=-3

I højre side er der links til flere billeder ("Foto galleri" -
med Fidusomellemrum).

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-12-04 18:43

Scripsit torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Liggecykler har typisk styring på baghjulet og kædetræk på forhjulet,
> dels fordi hænderne ikke kan nå så langt frem, og dels for at undgå at
> føre en kæde i hele cyklens længde.

De liggecykler jeg har set billeder af, har en meget lang kæde,
baghjulstræk og forhjulsstyring. Jeg har svært ved at se hvordan man
ville kunne holde en baghjulesstyret tohjulet cykel statbil.

En normal cykel stabiliserer man ved at hvis man er ved at vælte mod
højre styrer man mod højre. Det får forhjulet til at bevæge sig mod
højre mens baghjulet i første omgang styrer ligeud. Aksen mellem
hjulenes kontaktpunkter bevæger sig således mod højre og ind under
tyngdepunktet.

Hvad gør man hvis man er på en baghjulsstyret cykel og er ved at vælte
mod højre?

Hvis man styrer mod højre, vil forhjulet fortsætte ligeud mens
baghjulet i starten afviger mod venstre. Dette vil *forøge* det
højrevæltende moment, og man ender på asfalten længe før cyklens akse
faktisk når til højre for den linje den startede på.

Hvis man styrer til venstre, får man i første omgang hjulene ind under
tyngdepunktet. Det er godt, men stamtidig har man indledt et
venstresving, og så opstår der en centrifugalkraft der forsøger at
vælte en endnu længere mod højre. Og så skal man styre længere mod
venstre for at få hjulene tilstrækkelig langt til højre for sit
tyngdepunkt. Det virker umiddelbart som en ond cirkel som også ender
på asfalten før eller siden. (Men jeg har ikke regnet på det).

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-04 19:56

Henning Makholm skrev:

>De liggecykler jeg har set billeder af, har en meget lang kæde,
>baghjulstræk og forhjulsstyring.

Ja, baghjulsstyring er usædvanligt til ikke-eksisterende. Jeg
holder bladet HPV (Human Powered Vehicles - et pæredansk blad!)
der handler om liggecykler.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-04 12:56

> [...]

>baghjulet... men æhh, bliver den mon ikke nærmest umulig at køre på, når

Hvis man laver cyklen som de er nu blot med dobbelt styring, vil
den give dobbelt styring ved den samme drejning af styret og
derved blive umulig at køre på.

Hvis man laver en ufatteligt kompleks gearing på styringen, vil
man formodentlig kunne komme frem til at den styrer cirka som nu.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 09-12-04 01:40

> [...]
> jeg så lige noget på ingenøren.net om en der vil lave en cykel der styrer
> på baghjulet... men æhh, bliver den mon ikke nærmest umulig at køre på,

Jeg har lige set det i fjernsynet. Det fungere meget glimrende. Det ser
endda ud til, at det giver én mulighed for at dreje med en meget lille
drejeradius.

Så det på Jay Lenos The Tonight Show.

Mvh
Anders Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 07:02

"Anders Lund" <Anders@FjernDetteZaim.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige set det i fjernsynet. Det fungere meget glimrende. Det ser
> endda ud til, at det giver én mulighed for at dreje med en meget lille

Hvornår?
Den kan jo nok køre hurtigere end løbehjuls-scooteren der var på David
Letterman Show for cirka et år siden.
Men cykel-industrien vil nok længe forsinke at det sælges til fornuftig pris
her. Fri konkurrence ville måske betyde, at nyskabelserne var almindelige og
billigige, ligesom lommeregnere lynhurtigt blev det da de kom frem.
Er danskere så traditionialistiske og snobbede som ..... muslimer? Fordi
industrien vil have kontrol over vore købevaner og gallup-justerede
TV-reklamer mm. gør os som blødt ler i deres hænder?