Lovmæssighed i primtals-rækken?
Fra : N. Foldager

Dato : 04-12-04 22:39

Et primtal er jo et tal, i hvilket kun tallet selv og 1 går op.

For nogen tid siden hørte jeg person i et større selskab ytre sig om
en lovmæssighed i rækken af primtal. Altså en forskrift, der sagde
noget om, hvordan man kom fra et af tallene og et (eller to?) trin
frem.

Det lød meget simpelt, og jeg undrede mig over, at jeg ikke havde hørt
reglen før, men fik ikke prøvet påstanden nærmere af den aften.

Nu kan jeg ikke huske, hvad reglen sagde, og jeg kan ikke se nogen
lovmæssighed. Det er vel også netop manglen på en sådan, der gør
rækken anvendelig i krypteringssammenhæng.

Har nogen en idé om, hvad jeg kan have hørt? Jeg synes, det var
noget med tallet 6.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-04 23:32

N. Foldager skrev:

> [...]
>frem.

>Har nogen en idé om, hvad jeg kan have hørt? Jeg synes, det var

p = 6*n ± 1

Det er ikke en regel for den giver også non-primtal, men alle
primtal med undtagelse af 2 og 3 kan skrives på den form.

--
Bertel

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 05-12-04 00:22

N. Foldager wrote:

> [...]
> en lovmæssighed i rækken af primtal. Altså en forskrift, der sagde
> noget om, hvordan man kom fra et af tallene og et (eller to?) trin

Hvis man har formlen for at komme et tal frem, kan man jo også nemt
komme to tal frem :)

Jeg mener at det er rigtigt at der er en "lukket" formel der producerer
netop primtallene - lidt googling gav mig dog ikke rigtig noget.

> Nu kan jeg ikke huske, hvad reglen sagde, og jeg kan ikke se nogen
> lovmæssighed. Det er vel også netop manglen på en sådan, der gør
> rækken anvendelig i krypteringssammenhæng.

Nej, du tænker nok på RSA, hvor sikkerheden bl.a. beror på at det er
svært at faktorisere p*q, hvis p og q er store tilfældige primtal.
En formel der producerer primtallene hjælper ikke umiddelbart med en
sådan faktorisering.

Det hænger måske lidt sammen med princippet om at det er svært at
*finde* en faktorisering n=p*q, men det er nemt at *checke* en sådan
faktorisering (bare frem med regnemaskinen).

> Har nogen en idé om, hvad jeg kan have hørt? Jeg synes, det var
> noget med tallet 6.

Så er det nok bare den formel som Bertel Lund Hansen skriver:
p = 6*n ± 1 - men den rammer jo en masse ikke-primtal.

Så har jeg en nemmere: p = n

Mvh. Bjarke

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-12-04 11:34

Bjarke Dahl Ebert <news@sletmig-trebe.dk> writes:

> Så er det nok bare den formel som Bertel Lund Hansen skriver:
> p = 6*n ± 1 - men den rammer jo en masse ikke-primtal.
>
> Så har jeg en nemmere: p = n

Hmm...

p = n
p = 2*n + 1
p = 6*n ± 1

hvad er fjerde element i den række?

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 07-12-04 14:15

Per Abrahamsen wrote:
> Hmm...
>
> p = n
> p = 2*n + 1
> p = 6*n ± 1
>
> hvad er fjerde element i den række?

p tilhører {±1, ±7, ±11, ±13} mod 30

Bjarke

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-04 13:40

Scripsit Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

> p = n
> p = 2*n + 1
> p = 6*n ± 1

> hvad er fjerde element i den række?

p = n+1+µi(primtal(n+1+i))

--
Henning Makholm "Det nytter ikke at flygte
der er henna overalt"

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-12-04 00:56

"N. Foldager" <nfoldager_takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:l4b4r0l33vs12khlrle44a7j3t5sqq9h1i@4ax.com...

> Et primtal er jo et tal, i hvilket kun tallet selv og 1 går op.

Bortset fra 1 - thi det ville ødelægge aritmetikkens
fundamentalsætning.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 02:58

Scripsit N. Foldager <nfoldager_takethisaway@yahoo.com>

> [...]
> en lovmæssighed i rækken af primtal. Altså en forskrift, der sagde
> noget om, hvordan man kom fra et af tallene og et (eller to?) trin

Det lyder underligt. Der kan evt. være tale om en forvanskning af en
af følgende:

- Med passende aritmisering af et søgeprogram kan man konstruere
et polynomium P(x,y,z1,z2,z3...,zn) med heltallige koefficienter,
således at når P(x,y,z1,z2,...,zn)=0 er x og y altid to på hinanden
følgende primtal, og hvis x og y omvendt er to sådanne tal, vil der
findes z1,z2,...,zn som giver P(x,y,z1,z2,...,zn).
Polynomiet bliver meget langt og grimt.

- Jeg har set påstande om at der findes et polynomium P(x1,x2,...,xn)
således at enhver *positiv* værdi af polynomiet med hele ubekendte
er et primtal, og samtligt primtal bliver frembragt på denne måde.

> Nu kan jeg ikke huske, hvad reglen sagde, og jeg kan ikke se nogen
> lovmæssighed. Det er vel også netop manglen på en sådan, der gør
> rækken anvendelig i krypteringssammenhæng.

Hm, umiddelbart hænger de kryptologiske teknikker nærmere på at det er
svært at faktorisere store tal end at det er svært at finde store
primtal. En simpel lukket formel for primtalsprogressionen vil nok
være produktet af store talteoretiske fremsikridt i almindelighed, og
sådanne fremskridt kan *også* tænkes at medføre bedre
faktoriseringsmetoder. Men det er en temmelig vag og spekulativ
sammenhæng.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 07:55

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> Scripsit N. Foldager <nfoldager_takethisaway@yahoo.com>

> Det lyder underligt. Der kan evt. være tale om en forvanskning af en
> af følgende:

Der er mange flere varianter. Prøv og se om noget på
http://mathworld.wolfram.com/PrimeFormulas.html
får en klokke til at ringe.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Rado

Dato : 05-12-04 07:28

On Sat, 04 Dec 2004 22:38:47 +0100, N. Foldager
<nfoldager_takethisaway@yahoo.com> wrote:

Er der ikke noget om at der er udsat en dusør på $1000.000 til den der
finder formlen?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-12-04 10:46

In <ek95r01tq1fdn0hup2h1qf5tcvd277v88a@4ax.com> Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

>On Sat, 04 Dec 2004 22:38:47 +0100, N. Foldager
><nfoldager_takethisaway@yahoo.com> wrote:
>

>Er der ikke noget om at der er udsat en dusør på $1000.000 til den der
>finder formlen?

Nemt. Det findes ikke.

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-12-04 09:40

> [...]
> en lovmæssighed i rækken af primtal. Altså en forskrift, der sagde
> noget om, hvordan man kom fra et af tallene og et (eller to?) trin

Hvis din "eller to" kan laves om til "eller n", så er der en simpel regsl
der siger at produktet af alle primtal op til en vis værdi, plus et, giver
et primtal.
Eksempelvis giver 2*3*5*7+1 211 hvilket er et primtal.

Det er sådan jeg husker den. Bliver nu lidt usikker, men der er nok nogen
der kan rette den til, hvis det er galt.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 05-12-04 09:52

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> et primtal.
> Eksempelvis giver 2*3*5*7+1 211 hvilket er et primtal.

2*3*5*7*11*13+1 = 30031 = 59*509

Jeg tænkte at n!+1 måske ville fungere, men nej: 4!+1 = 25
Og 5!-1 = 119 = 7*17

> Det er sådan jeg husker den. Bliver nu lidt usikker, men der er nok nogen
> der kan rette den til, hvis det er galt.

På dk.videnskab kan man være sikker på at blive korrigeret hvis man
skriver noget forkert

Bjarke

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-12-04 11:12

> På dk.videnskab kan man være sikker på at blive korrigeret hvis man
> skriver noget forkert

Jeg tror bare jeg vil gøre som BW og nægte at tage fejl. Jeg anerkender ikke
dine beviser. Det må da virke

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-12-04 13:15

"Bjarke Dahl Ebert" <news@sletmig-trebe.dk> skrev i en meddelelse news:3Zzsd.26$MZ5.8@news.get2net.dk...

> Jeg tænkte at n!+1 måske ville fungere, men nej: 4!+1 = 25
> Og 5!-1 = 119 = 7*17
>
> På dk.videnskab kan man være sikker på at blive korrigeret hvis man
> skriver noget forkert

Prøv med (n-1)!= -1 mod n

Mvh
Martin

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-12-04 17:12

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Prøv med (n-1)!= -1 mod n

Jeg ved ikke hvad du lige mener her, men det du prøver ta huske er
måske at n!+1 har en primfaktor større end n. Bevis: n!+1 har ingen
primfaktor p mindre end eller lig med n, da (n!+1) mod p = 1 for
1<p<=n. Derfor må den mindste primfaktor i (n!+1) være større end n.

Men der er ikke nogen lukket formel for at faktorisere n!+1, så det
giver dig ikke en lukket formel for primtal.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-12-04 18:17

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse news:7zzn0rz9r0.fsf@pc-032.diku.dk...

> Jeg ved ikke hvad du lige mener her, men det du prøver ta huske er
> måske at n!+1 har en primfaktor større end n.

Nej min hukommelse er særdeles skarp her. Det kaldes Wilson's
teorem. Og min mening var blot at vise at fakultetsfunktionen *kan*
generere primtal (omend næppe praktisk hvis n >> 100).

Mvh
Martin

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 07-12-04 10:30

> Nej min hukommelse er særdeles skarp her. Det kaldes Wilson's
> teorem. Og min mening var blot at vise at fakultetsfunktionen *kan*
> generere primtal (omend næppe praktisk hvis n >> 100).

Hvordan giver det et primtal? Du har jo kun vist, at tallet er
relativt primisk med n, ikke at det er et primtal.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-12-04 11:07

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse news:7zu0qypibn.fsf@pc-032.diku.dk...

> Hvordan giver det et primtal? Du har jo kun vist, at tallet er
> relativt primisk med n, ikke at det er et primtal.

Har jeg vist noget? Jeg er ikke tilhænger af at bringe et bevis
som ikke er meget kort/nemt. Hvorfor prøver du ikke selv.

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 06-12-04 16:11

Bjarke Dahl Ebert:

>På dk.videnskab kan man være sikker på at blive korrigeret hvis man
>skriver noget forkert

Ligesom, hvis man siger noget rigtigt.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-12-04 20:23

Bjarke Dahl Ebert wrote:

> På dk.videnskab kan man være sikker på at blive korrigeret hvis man
> skriver noget forkert

Der findes uendeligt mange primtalstvillinger.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Claus Christiansen

Dato : 06-12-04 21:06

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote in news:41b4b186$0$250
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> an
>
> Der findes uendeligt mange primtalstvillinger.

Der gør der sikkert; men det er ikke blevet bevist endnu (men det var vel
osse pointen i din post?) :)

/Claus

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 07-12-04 00:20

Jens Axel Søgaard wrote:

> [...]

Nej!
(Sommetider bliver man korrigeret selvom man skriver noget sandt

Bjarke

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-04 16:19

Scripsit N. Foldager <nfoldager_takethisaway@yahoo.com>
> Bjarke Dahl Ebert:

> Ligesom, hvis man siger noget rigtigt.

Nej. Man kan risikere at blive korrigeret hvis man skriver noget
rigtigt, men man kan ikke være *sikker* på at det sker.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : N. Foldager

Dato : 06-12-04 19:31

Henning Makholm:

>Nej. Man kan risikere at blive korrigeret hvis man skriver noget
>rigtigt, men man kan ikke være *sikker* på at det sker.

Det var altså en vits. Ikke særlig god; men den kom.

Mvh

Niels

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 06-12-04 20:09

N. Foldager wrote:
> Henning Makholm:

> Det var altså en vits. Ikke særlig god; men den kom.

Til gengæld blev du korrigeret - det er vel det vigtigste

Bjarke

Fra : N. Foldager

Dato : 07-12-04 10:56

Jeg:

Henning Makholm:

Bjarke Dahl Eber:

>Til gengæld blev du korrigeret - det er vel det vigtigste

Ja, ikke sandt?

Niels

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-04 13:35

Scripsit N. Foldager <nfoldager_takethisaway@yahoo.com>
> Bjarke Dahl Eber:

> Ja, ikke sandt?

Altid til tjeneste.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-04 13:37

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skre

> Har jeg vist noget?

Nej.

> Hvorfor prøver du ikke selv.

Du har ikke på en sammenhængende måde forklaret hvorledes det er du
mener at "fakultetsfunktionen kan generere primtal". (Med mindre det
bare er Euklids argument du hentyder til, men det har ikke meget med
generering at gøre).

--
Henning Makholm "Logic is a system for talking about
propositions that can be true or false, or at least enjoy

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-12-04 14:31

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87brd6thc5.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

> Du har ikke på en sammenhængende måde forklaret hvorledes det er du
> mener at "fakultetsfunktionen kan generere primtal".

Jeg skal gerne erkende at jeg ikke bruger stringent matematisk
terminologi - jeg taler ikke udelukkende til matematikere.
Jeg synes der ligger en pointe i at fremlægge tingene så der
bliver lidt plads til selvstændig tænkning, selvfølgelig helst
uden at alle føler at det er overvældende kryptisk.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-12-04 03:04

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Jeg skal gerne erkende at jeg ikke bruger stringent matematisk
> terminologi - jeg taler ikke udelukkende til matematikere.

Det er ikke nogen undskyldning for at være næsvis og svare "find selv
ud af det", når du bliver stillet et ærligt spørgsmål om hvad du mener
med dit udsagn.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-12-04 10:39

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:874qixy297.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

> Det er ikke nogen undskyldning for at være næsvis og svare "find selv
> ud af det", når du bliver stillet et ærligt spørgsmål om hvad du mener
> med dit udsagn.

Jeg har min tvivl om din velmente ærlighed.

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 06-12-04 16:14

Tak for svarene. De fleste af dem er for indviklede til, at det kan
have været dem, der blev fremført ved den pågældende middag.

Så det er nok den af Bertel fremførte, det har drejet sig om. Og måske
mangelfuldt fremstillet.

Men nu er jeg ikke længere ked af, at jeg ikke havde hørt den før.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-12-04 17:04

N. Foldager <nfoldager_takethisaway@yahoo.com> writes:

> [...]
> rækken anvendelig i krypteringssammenhæng.
>
> Har nogen en idé om, hvad jeg kan have hørt? Jeg synes, det var

Selv om Hennings forslag hentyder til eksakte karakteriseringer af
primtal, så tror jeg mere på, at ovennævnte "lovmæssighed" er at alle
primtal over 2 er af formen 6*n+1 eller 6*n-1. Det, der gør dette
relativt uinteressant er, at der også er mange ikke-primtal på denne
form, f.eks. 25 = 6*4+1.

Torben

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-12-04 10:45

In <l4b4r0l33vs12khlrle44a7j3t5sqq9h1i@4ax.com> N. Foldager <nfoldager_takethisaway@yahoo.com> writes:

>Et primtal er jo et tal, i hvilket kun tallet selv og 1 går op.

Nej. Et primtal er et positivt heltal, der har to divisioner.
Med din definition er 1 f.x. et primtal, hvilket er forkert.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-04 10:58

Martin Moller Pedersen skrev:

>Nej. Et primtal er et positivt heltal, der har to divisioner.

17/1=17
17/17=1
17/1=17

Det var tre divisioner ...

Du mener "divisorer".

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-04 12:29

Scripsit Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk>

> Nej. Et primtal er et positivt heltal, der har to divisioner.

Aha - som fx 1? Det er et heltal, det er positivt, og det har de to
divisorer 1 og -1.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"