Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW vs. XMP-fil
Fra : Lindkold

Dato : 04-12-04 18:44

Hej

Jeg sidder og justerer i mine RAW filer som jeg igen gemmer som et TIFF.
Udover det thumbnail der er dannet med kameraet, bliver der gemt en meget
lille fil med en XMP-extension. Kan I fortælle mig hvad det er...Exif-data
evt? Og hvad bruges den til...?

Lindkold

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 19:27

In article <cost05$89r$1@news.cybercity.dk>, Lindkold wrote:
> [...]
> lille fil med en XMP-extension. Kan I fortælle mig hvad det er...Exif-data

Din Sidecar fil. Det er der hvor Photoshop gemmer dine indstillinger
fra RAW importen, så du næste gang kan åbne den med samme indstillinger.

Du kan også vælge i stedet at få den i en central database. Men så
får du den ikke kopieret ud sammen med dine filer.

Fra : Lindkold

Dato : 04-12-04 19:57

> [...]
>
> Du kan også vælge i stedet at få den i en central database. Men så
> får du den ikke kopieret ud sammen med dine filer.

Så en sidecar i RAW preferencerne. Tak for hjælpen nu ved jeg det...