Blæsere i G5 går amok i single-user mode
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-04 15:37

Er det normalt at blæserne på en G5 kører stærkere og stærkere,
når man booter til single-user mode ved at holde Command + S
nede under opstarten?

Der går typisk et par minutter før de begynder at gå op i fart,
men så øges hastigheden også hele tiden, og til sidst bliver
jeg nødt til at slukke den i frygt for, at blæserne bliver skudt
ud af kabinettet.

Noget andet som irriterer mig meget er en lyd fra CD/DVD-drevet
når man har bootet normalt til OS X (10.3.6).
Med et par minutters mellemrum kommer der en skurende lyd fra
drevet ala den lyd man hører, når man lige har puttet en skive
i, men der er ingen skive i.

Er der en funktion i OS X som står og søger på optiske drev med
jævne mellemrum, eller er drevet defekt? Jeg har også bemærket,
at drevet er meget længe om at opdage, når man har puttet en
skive i og det larmer ret meget sammenlignet med DVD-drevet i
min PC. Ofte larmer det så meget, at hele kabinettet står og
vibrerer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-12-04 16:32

Thomas G. Madsen - nospam@madsen.tdcadsl.dk on 04/12/04 15:36 wrote:

> [...]
> men så øges hastigheden også hele tiden, og til sidst bliver
> jeg nødt til at slukke den i frygt for, at blæserne bliver skudt

Ja det er ganske normalt da den software, som normalt styrer blæserne ikke
indlæses i singler-user mode. Så hvis du ellers kan holde larmen ud, kan den
blive stående sådan så længe du har lyst til.

> [...]
> skive i og det larmer ret meget sammenlignet med DVD-drevet i
> min PC. Ofte larmer det så meget, at hele kabinettet står og

Umiddelbart lyder det som om dit drev fejler noget. Jeg har ikke oplevet
noget af det du beskriver ved de G5'er jeg har haft fingrene i indtil
videre. Jeg synes du skal kontakte din forhandler og få det byttet.

--
/peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-04 16:49

Peter Kiil skrev:

> [...]
> blæserne ikke indlæses i singler-user mode. Så hvis du ellers
> kan holde larmen ud, kan den blive stående sådan så længe du

Ok. På et eller andet tidspunkt må stigningen i hastigheden vel
også stoppe. Jeg turde i første omgang bare ikke at vente på
det tidspunkt, for det lød voldsomt.

Det vil jeg gøre så.
Tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> Ok. På et eller andet tidspunkt må stigningen i hastigheden vel
> også stoppe.

jep det gør de ved 3500rpm, ved normalt brug spinder de samme blæsere
kun 300rpm.

Den lukker ned når CPU'en når 63 grader og blæserne er på 3500rpm. Ved
65 grader afgår CPU'en iøvrigt ved døden (gælder i al fald 1. generation
af G5'ere.

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-04 20:24

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Ja det er ganske normalt da den software, som normalt styrer blæserne ikke
> indlæses i singler-user mode. Så hvis du ellers kan holde larmen ud, kan den
> blive stående sådan så længe du har lyst til.

Jeg har oplevet det samme flere gange med min G5, blæserne har uden
nogen anledning pludselig kørt gevaldigt op i hastighed.

Er du sikker på at den kan tåle det for jeg har været bekymret for om
den skulle smelte sammen mens jeg er væk, det lyder altså som en
jetjager i opstarten når det sker.

Johnny Louis
Torremolinos
Spain.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-12-04 20:44

Johnny Louis - bendatafjerndette@postman.dk on 04/12/04 20:24 wrote:

> [...]
>
> Er du sikker på at den kan tåle det for jeg har været bekymret for om
> den skulle smelte sammen mens jeg er væk, det lyder altså som en

Den kan sagtens tåle det. Når vi tester Apple maskiner for hardwarefejl står
de ofte og kører flere døgn med Apples testsoftware, og det foregår altså
ved fuld blæserhastighed. Så ingen grund til at være nervøs. Har du
installeret den firmware til G5 som kom i november? Den løser bl.a. nogen
problemer med blæsere der går amok.

> Torremolinos
> Spain.

Spanien? Har du forladt Århus?

--
/peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-04 21:17

> [...]

> ved fuld blæserhastighed. Så ingen grund til at være nervøs. Har du
> installeret den firmware til G5 som kom i november? Den løser bl.a. nogen

Rart at høre, jeg var begyndt at slukke når den skulle være alene, det
firmware må jeg se på.

> Spanien? Har du forladt Århus?
Ja vinter halvåret vil jeg fremover tilbringe hernede, mit helbred har
det ikke godt med kulden i Danmark.

Johnny Louis
Torremolinos
Spain

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-12-04 21:12

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jep det gør de ved 3500rpm, ved normalt brug spinder de samme
> blæsere kun 300rpm.

I søndags lod jeg den køre i en halv times tid på fuld skrue.
Den lød som en støvsuger.
Underligt nok er lyden, som jeg var sikker på kom fra CD/DVD-
drevet, forsvundet, så det har måske været en blæser i stedet,
som bare lige skulle køres til. :)

> Den lukker ned når CPU'en når 63 grader og blæserne er på
> 3500rpm.

Jeg var ret sikker på, at blæserne løb stærkere end 3500 rpm
i søndags, men det er selvfølgelig muligt, at jeg tager fejl.

> Ved 65 grader afgår CPU'en iøvrigt ved døden (gælder i al fald
> 1. generation af G5'ere.

Det var ikke meget. Gad vide hvad de ligger på i normal drifts-
temperatur (2 x 1.8 Ghz i mit tilfælde).

Min PC har 2 x 866 Mhz P3 og de ligger på omkring 35° ved normal
drift, men mit umiddelbare gæt er, at CPU'erne i G5'eren bliver
varmere, og så måske alligevel ikke, for kølingen i G5'eren ser
ret effektiv ud sammenlignet med PC'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 23:40

> Jeg var ret sikker på, at blæserne løb stærkere end 3500 rpm
> i søndags, men det er selvfølgelig muligt, at jeg tager fejl.

Du talte?

Når alle blæserne spinder op vil en G5'er overdøve sælv den fæleste
Nielfisk.

> Det var ikke meget. Gad vide hvad de ligger på i normal drifts-
> temperatur (2 x 1.8 Ghz i mit tilfælde).

hit "hardware monitor" på versiontracker, mener det er guten bag
tinkertool der har skrevet dimsen.

> Min PC har 2 x 866 Mhz P3 og de ligger på omkring 35° ved normal
> drift.

var det selve core eller blot en sensor der siger 35 grader?

> men mit umiddelbare gæt er, at CPU'erne i G5'eren bliver
> varmere, og så måske alligevel ikke, for kølingen i G5'eren ser
> ret effektiv ud sammenlignet med PC'en.

P3'ere bliver ikke videre varme, det gør P4'ere, Athloner, anden
generation af G4'ere og selvfølgelig G5'ere tilgængæld.
G3'ere, 1. generation af G4 og P3'ere kunne alle klare sig med passiv
køling.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-04 00:10

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du talte?

Dog ikke. Det lød bare umiddelbart af mere, men man skal jo
godt nok også tænke på, at det er nogle ret store blæsere.

> Når alle blæserne spinder op vil en G5'er overdøve sælv den
> fæleste Nielfisk.

Ja, det må du nok sige. Hvis man holder en hånd på kabinettet
foran, suger den næsten også som den fæleste Nilfisk. :)

> hit "hardware monitor" på versiontracker, mener det er guten
> bag tinkertool der har skrevet dimsen.

Tak for tippet. Det vil jeg prøve.

> var det selve core eller blot en sensor der siger 35 grader?

Det er nu vist blot en sensor.

> [...]
> anden generation af G4'ere og selvfølgelig G5'ere tilgængæld.
> G3'ere, 1. generation af G4 og P3'ere kunne alle klare sig med

Og G5 2.5 Ghz kan vel ikke engang klare sig med luftkøling, så
vidt jeg har forstået.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 00:59

> Dog ikke. Det lød bare umiddelbart af mere, men man skal jo
> godt nok også tænke på, at det er nogle ret store blæsere.

der er maaange af dem i en G5'er og såfremt den bootes fra hardware test
CD eller i singleuser mode vil de ALLE spind op til max rpm.

> Det er nu vist blot en sensor.

så er det slet ikke det samme, de 63 grader er temperaturen inde i selve
CPU'en.

> Og G5 2.5 Ghz kan vel ikke engang klare sig med luftkøling, så
> vidt jeg har forstået.

Jo blæserne skal bare være kraftige nok, men så vil de osse larme
væsentligt mere. Iøvrigt er de 2.5GHz vist nået via overclocking. I al
fald havde IBM ikke produceret G5'ere på mere end 2.2-2.3GHz ved
2.5'erens introduktion.