Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
all-round filter ?
Fra : Lars Kirkegaard

Dato : 04-12-04 13:48

Hvilke filtre skal man købe ?

Findes der en slags all-round filter - eller er alle filtre til specialbrug
?

Hvor vigtig er de i forhold til beskyttelse af objektiverne ?

--
Lars Kirkegaard
Engesvang

Fra : [HCS] 4000

Dato : 04-12-04 15:10

Man kan kalde UV og skylight filtre for all round. Bruges mest for at
beskytte objektivet.
Ellers er alle andre filtre til specielle opgaver.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 18:20

In article <41b1c5d7$0$56264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, [HCS] 4000 wrote:
> Man kan kalde UV og skylight filtre for all round. Bruges mest for at
> beskytte objektivet.
> Ellers er alle andre filtre til specielle opgaver.

Og jo billigere de er, jo ringere er de. Hvis de ikke er multicoatede
så spreder de fleste lyset, og reflekterer reflektioner som forreste
linse ellers ville kaste bort.

Så husk at det billigste er ikke det bedste.

Fra : Allan

Dato : 06-12-04 13:19

Hej Lars

Skal du nu til at tage billeder over vandet også?

"Lars Kirkegaard" <newsnospam@kirkegaards.dk> wrote in

> Hvilke filtre skal man købe ?

Groft sagt dem du skal bruge Der er ingen standard pakker og det
beror meget på din type foto's

> Findes der en slags all-round filter - eller er alle filtre til
> specialbrug ?

UV filteret er nok et "standard" allround filter hvis effekt er meget
diskuteret (og det skal vi ikke her!) men om ikke andet beskytter den dit
objektiv. - dette blev så også svar på næste spørgsmål

> Hvor vigtig er de i forhold til beskyttelse af objektiverne ?

Filterne sættes jo på for at opnå en særlig effekt.

Et godt filter er et cirkulært pol-filter. Det er godt hvis man vil af
med uønskede reflekser i f.eks. vandoverflader.

Gråtone filtre er anvenlige til at "dæmpe lyset" farveneutralt. Nogle
gange ønskes en størreblænde åbning, hvis der skal bruges en langsom
lukketid.

Forløbfiltre kan anvendes hvis du har et motiv der spænder over store
lysforskelle - f.eks. 4bl. forskel. så kan man dæmpe lyset en den ene del
af motivet og på den måde nærme sig en bedre belyst optagelse.

Det er dem jeg anvender mest. Jeg bruger ikke favrefiltre som ellers kan
"justere" (hvidbalance svare det vidst til på DSLR)

www.cokin.com har en stor oversigt over deres forskellige filtre

De bedste hilsner

Allan

Fra : N/A

Dato : 07-12-04 11:09

Fra : Allan

Dato : 07-12-04 11:09

> "Allan" <atwr*fjern*@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne måske være endnu sjovere under vandet ?
>
> - så er vi nogen stykker, der gerne vil se resultatet (af
> engangs-kameraet).
>
> ab

Hvis jeg ikke rammer helt galt - så er Lars Kirkegaard en rutineret UV
fotograf der levere mange flotte UV med udstyr i den tunge-del af engangs-
klassen