Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digitalkamera skal man købe?
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 04-12-04 10:34

Hej hej

Jeg er den glade ejer af et Canon Eos 5000 kamera som kostede mig 2.500 for
en ca 12 år siden.
Det har tjent mig vel, men jeg synes nu at tiden er ved at være inde til at
jeg vil med på den digitale bølge.

Jeg vil gerne have nogle bud på hvad man skal investere i hvis følgende
kriterier skal opfyldes helt eller delvist:

- billedekvaliteten skal helst matche mit gamle Eos 5000
- jeg vil gerne kunne forstørre billeder op i ca A3 format uden synlig
forringelse, eller kunne zoome ind og skære billeder til også uden
kvalitetstab.
- Der skal være en anstændig zoom-funktion, men ikke telelinse (man er jo
ikke paparazzi )
- Der skal vel være lagerplads til ca 30 billeder så jeg ikke behøver at
have en lagermedie med på ferie.
- tilslutningen til pc skal være nem. Forestiller mig USB port?

Er der nogen grund til at købe spejlrefleks når det er et digitalkamera? Jeg
har en nostalgisk hang til de typer kameraer, men det er måske ligegyldigt
nu?
Hvor mange mio. pixel er nødvendige? jeg vil gerne kunne lave pæne
portrætter selv og skære billeder til julekort osv. Hvor mange pixel er
nødvendige til en god kvalitet?

Hvad er SLR, og er det relevant i denne forbindelse?

Der må selvfølgelig gerne være et fornuftigt prisniveau. Jeg har selv både
kigget på små kameraer til 2.800,- men synes også at Canon's Eos til ca
8.500 er lækkert. OG priforskellen er jo bare et spørgsmål om at vente lidt
længere og spare lidt mere op... hvis det kan svare sig

Jeg glæder mig til at høre lidt input, da jeg mangler lidt teknisk viden på
området.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : HKJ

Dato : 04-12-04 10:49

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> wrote in message

> [...]
> - jeg vil gerne kunne forstørre billeder op i ca A3 format uden synlig
> forringelse, eller kunne zoome ind og skære billeder til også uden

Du skal nok op i 6-8 megapixels.

> - Der skal være en anstændig zoom-funktion, men ikke telelinse (man er jo
> ikke paparazzi )

Hvis man gerne vil tage billeder af dyr og fugle er der faktisk brug for ret
meget zoom.

> - Der skal vel være lagerplads til ca 30 billeder så jeg ikke behøver at
> have en lagermedie med på ferie.

Har du ikke glemt et eller to nuller?
Men digital er der en tendens til at skyde mange billeder ("det er jo
gratis") og så sortere senere.
Dvs. et spændenden motiv kan skydes fra flere vinkler og med flere
forskellige indstillinger og så kan det bedste resultat udvælges når man
kommer hjem.

> - tilslutningen til pc skal være nem. Forestiller mig USB port?

De fleste kamera har USB port, men mange køber en ekstern kortlæser, da det
er mere praktisk, især hvis man har flere memory kort.

> [...]
Jeg
> har en nostalgisk hang til de typer kameraer, men det er måske ligegyldigt

Spejlrefleks (SLR, eller dSLR for digital spejlrefleks) har nogle fordele,
som du ikke kan få i de små kamera.
Mindre støj ved lavt lys
Bedre mulighed for uskarp baggrund
Bedre mulighed for at tilpasse kamera til specielle opgaver (Extern blitz,
objektiver osv.).

Men der er også et par ulemper:
Prisen
Størrelsen og vægten
Svært at få stor dybdeskarphed, sammenlignet med et kompakt kamera.

Fra : tlf:20682620

Dato : 04-12-04 10:52

> - billedekvaliteten skal helst matche mit gamle Eos 5000

Graden af detalje du fik ud af dir EOS 5000 afhænger af, hvilke objektiver
du havde på. Hvis du køber et nyt Canon DSLR, matcher det fuldt ud
kvaliteten af 35mm film.

> - jeg vil gerne kunne forstørre billeder op i ca A3 format uden synlig
> forringelse, eller kunne zoome ind og skære billeder til også uden
> kvalitetstab.

Som på film er der grænser for hvor langt du kan zoome ind. Hvis du skærer
et 10x10cm stykke ud af et 100x100cm billede, kan du naturlig vis ikke lave
en kopi i A3 som er knivskarp.

> - Der skal være en anstændig zoom-funktion, men ikke telelinse (man er jo
> ikke paparazzi )

Hmmmm TeleLinse (hvis der er noget der hedder sådan) betyder at brændvidden
på objektivet er højere end 50mm. Det kan langt de fleste moderne kameraer
(og sikkert også de objektiver du havde på dit EOS 5000) så måske er du
paparazzi uden at vide det (efter din egen defination)

> - Der skal vel være lagerplads til ca 30 billeder så jeg ikke behøver at
> have en lagermedie med på ferie.

Tihi.... Du vil snart opdate at man tager flere billeder, når det er
digitalt. Jeg har selv plads til ca. 1500 billeder i fuld opløsning, uden
ekstra udstyr.

> - tilslutningen til pc skal være nem. Forestiller mig USB port?

USB2 eller Firewire er "standard" på digitale kameraer.

> Er der nogen grund til at købe spejlrefleks når det er et digitalkamera?

Ja. DSLR kameraer er hurtigere og har mindre støj end Point and shoot
kameraer. De fleste DSLR kameraer (Digital SLR) har langt mindre støj end
film med samme ISO.

> Jeg har en nostalgisk hang til de typer kameraer, men det er måske
> ligegyldigt nu?

Nej.

> Hvor mange mio. pixel er nødvendige? jeg vil gerne kunne lave pæne
> portrætter selv og skære billeder til julekort osv. Hvor mange pixel er
> nødvendige til en god kvalitet?

Kommer and på hvilken størrelse du vil printe, men alt over 3megapixels er
fint til det meste. Det er i virkeligheden mere objektivest kvalitet der gør
forskellen.

> Hvad er SLR, og er det relevant i denne forbindelse?

Dit EOS 5000 er et SLR kamera. Det betyder at du i søgeren ser ud gemmen
objektivet, og at der er et spejl som flopper op, når billedet tages,
således at lyset istedet for at komme ind i søgeren, kommer ind på filmen.

> [...]
> 8.500 er lækkert. OG priforskellen er jo bare et spørgsmål om at vente
> lidt længere og spare lidt mere op... hvis det kan svare sig

Som sagerne står, og hvis du gider slæbe rundt på det, og hvis du har nogle
EOS objektiver der er nogenlunde værdige i forvejen, ville jeg, i din
situration, købe et Canon EOS DSLR kamera. Et brugt 10D, eller et nyt 20D
eller 300D er perfekt til en feinsmækker som dig.

--Michael

Fra : Per O.

Dato : 04-12-04 11:59

> [...]
> kvalitetstab.
> - Der skal være en anstændig zoom-funktion, men ikke telelinse (man

Svaret ligger lige for. Køb et Canon 20D !

Per O.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 12:04

In article <cos09t$2cmc$1@news.cybercity.dk>, Anders B. Hyltoft wrote:
> Jeg vil gerne have nogle bud på hvad man skal investere i hvis følgende
> kriterier skal opfyldes helt eller delvist:
>
> - billedekvaliteten skal helst matche mit gamle Eos 5000

Så skal du nok se på digital spejlrefleks.
Kan bruges med høj ISO, meget mindre egenstøj, og man kan sætte
en optik på der er bedre end i mange kompakte kameraer.

> - jeg vil gerne kunne forstørre billeder op i ca A3 format uden synlig
> forringelse, eller kunne zoome ind og skære billeder til også uden
> kvalitetstab.

Til gode udskrifter skal du bruge knapt 100 pixels/cm hvis du spørger
gruppen (de vil faktisk højere)
A3 = 42x30 = 4200x3000 pixel = 12 Mpixels. Men i praksis er 5-6
mpixels absolut tilstrækkeligt.

> - Der skal være en anstændig zoom-funktion, men ikke telelinse (man er jo
> ikke paparazzi )

De flest i dag ligger med 3x zoom i området 35-120mm.

> - Der skal vel være lagerplads til ca 30 billeder så jeg ikke behøver at
> have en lagermedie med på ferie.

Lagermedie køber du bare. 1GB CF koster under 500kr, og her er plads
til 120-150 billeder i højeste kvalitet selv på 8Mpix kameraer.
300-600 billeder fra et lommekamera. Dit forbrug ændrer sig når du går
digitalt.

> - tilslutningen til pc skal være nem. Forestiller mig USB port?

De fleste smider hukommelseskortet i en USB2 kortlæser. Men stort
set alle har USB, ofte dog kun langsom USB.

> Er der nogen grund til at købe spejlrefleks når det er et digitalkamera? Jeg
> har en nostalgisk hang til de typer kameraer, men det er måske ligegyldigt
> nu?

Ja. Spejlrefleks har en meget større sensor, og dermed mindre støj.
Med de almindelige, får du ofte en optik der kke er helt i top med
i købet. Der kan man jo sparre i konkurrencen. For alle de andre
features skal de jo have på papiret. Mange af de kompakte har også
stor forsinkelse fra tryk på udløser til AF er færdig og billedet
taket et sekund eller 2 senere. Spejlrefleks er samme forsinkelse
du er vandt til.

De kompakte har dog fordele ved at de kan tage korte filmklip af
middelmådig kvalitet, kan være i lommen, og nogle kan lide at stå
med dem i strakt arm og fokusere - man kan jo bruge skærmen til det,
det kan man ikke på digital spejlrefleks.

> Hvor mange mio. pixel er nødvendige? jeg vil gerne kunne lave pæne
> portrætter selv og skære billeder til julekort osv. Hvor mange pixel er
> nødvendige til en god kvalitet?

A5 / 10x15 - Her er 2 Mpixel tilstrækkeligt. A4 siger man 4-5 mpixels.

> Hvad er SLR, og er det relevant i denne forbindelse?

Det er spejlrefleks. Altså en søger hvor du ser det der ses gennem
objektivet. Og ikke en tilfældig digital fortolkning (som slette ikke
holder i halvmørke)

> [...]
> 8.500 er lækkert. OG priforskellen er jo bare et spørgsmål om at vente lidt
> længere og spare lidt mere op... hvis det kan svare sig

Canon EOS 300D handles omkring 5000 brugt, og så kan du bruge dine
gamle objektiver.

> Jeg glæder mig til at høre lidt input, da jeg mangler lidt teknisk viden på
> området.

generelt skal du holde dig til mærkevarer, fremfor billige produkter
fra østen med gode specifikationer og uskarp optik.

Derudover har de små kompakte næsten altid dårligere billedkvalitet end
dem i normalstørrelse. De helt små har ofte heller ikke muligheder for
manuel indstilling af lukketid, blænde og/eller ISO.

Min holdning er, at du enten skal hoppe på Digital spejlrefleks, eller
starte med et billigt kamera til under 2000 kr i mærkevare. Canon A85
anbefales ofte her. Det er rimeligt, og så taber du ikke så meget hvis du
finder ud af kvaliteten er for ringe, og at du skal opgradere.
(Kender ikke selv Canon A85, har haft flere Nikon + Canon gennem tiden).

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 04-12-04 22:04

Uha uha... tak for mange og fyldestgørende svar. Så har jeg haft et SLR
kamera i alle disse år uden at vide det blev forkortet så underligt

Jeg har fundet frem til nogle tyske steder der sælger 20D og 300D til
henholdsvis ca 9.200,- og 5.500,- Begge er uden objektiv, men der bruger jeg
vel mit eget fra mit EOS5000? 300D er også at finde brugt for 6000,- med
objektiv, så måske det var smartere?

Men... Er 20D ikke for overdrevet til mig? Det er jo mest feriebilleder og
portrætfotos af familien der bliver taget.
Jeg kan dog forstå på Jer at jeg skal regne med at at øge antallet af
"skud".

Jeg vil vel egentlig bare høre om de sidste 2 mio. pixel + dea ndre features
er pengene værd for mig?

Jeg kan ikke se på Canon's website om der er hukommelse i kameraet eller om
man SKAL købe flash kort til?

Fra : HKJ

Dato : 04-12-04 22:14

> Jeg kan ikke se på Canon's website om der er hukommelse i kameraet eller
om
> man SKAL købe flash kort til?

Der er hukommelse i kameraet, men det kan ikke bruges til at gemme billeder
i. Det bruges kun til buffer, dvs. til at gemme billedet midlertidigt, før
det kan gemmes på flash kortet. Denne funktion er nødvendig for at
kompensere for flash kortets forholdsvis langsomme hastighed.

Du bør altså regne med at købe mindst 512MB, gerne mere i flash kort.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 22:31

In article <cot8oo$li4$1@news.cybercity.dk>, Anders B. Hyltoft wrote:
> [...]
> vel mit eget fra mit EOS5000? 300D er også at finde brugt for 6000,- med

Standardobjektivet (18-55mm) til 300D/20D kan du bare spørge om i markeds-
gruppen. Vi er mange der blev tvunget til at købe det for at få 20D, og
vil gerne sælge. Jeg vil med glæde sælge mit til 500kr - Kun lige anvendt
til ca. 20 billeder til sammenligning. Men andre vil nok sælge billigere
hvis du spørger i markedsgruppen.

> Men... Er 20D ikke for overdrevet til mig? Det er jo mest feriebilleder og
> portrætfotos af familien der bliver taget.

Jeg opgraderede mest til 20D for at få en større buffer, altså plads
til mere end 4 billeder i en køre, hurtigere tid fra tænd til klar.
Startede med 300D. Men til dit brug er 300D sikkert helt fint.

300D skal længere ned brugt. 10D handles til 6500 brugt. 300D handles
til 5000-5500 brugt. Eller gjorde ihvertfald for nyligt da vi var en
flok der opgraderede til 20D.

> Jeg kan dog forstå på Jer at jeg skal regne med at at øge antallet af
> "skud".

Ja væsentligt. Også fordi du kan skyde, vurde på skærmen, slette etc.

> Jeg vil vel egentlig bare høre om de sidste 2 mio. pixel + dea ndre features
> er pengene værd for mig?

De ekstra pixels er nok ikke. 20D har bedre støjtal, så den er lidt bedre
indendørs, lidt bedre autofokus, manuel valg af AI Servo, hurtigere klar
ved mange billeder efter hinanden, lidt bedre betjening med hjulene, lidt
flere AF punkter, mere valgfrihed i lysmåling.

> Jeg kan ikke se på Canon's website om der er hukommelse i kameraet eller om
> man SKAL købe flash kort til?

Du skal ud at købe. Men som sagt, 1GB = 1024MB koster under 500 kr,
og på 300D fylder et RAW billede 6MB, på 20D 8MB. JPEG billeder fylder
meget mindre.

Så 1GB er rigeligt.

De kameraer der kommer med kort kan kortet klare 2-8 billeder i bedste
kvalitet.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 05-12-04 07:24

Det er jo svært når man ikke har en viden med sig som på andre områder.

Jeg tror også at 300D er ok til mig, men jeg kan dog sagtens se at de
forbedringspunkter du nævner også er nogle penge værd. Men jeg skal nok
passe på at jeg ikke kommer til at overdrive, selvom jeg har lyst

Jeg må lige ned til en lokal biks og se apparaterne i forhold til hinanden.

Hvis standardobjektivet ikke er godt nok på 20D og 300D, hvad bruger I så?
Det skal lige siges at jeg aldrig har brugt andet end det objektiv der
fulgte med til mit EOS 5000, så måske er det andet standard objektiv også ok
for mig?

Lige en sidste ting. Der var en der nævnte at det var svært at få
dybdeskarphed på DSLR kameraer. Med mit alm SLR synes jeg det går godt nok
ved f.eks. landskabsbilleder hvor jeg har en lidt længere lukketid. Det
fungerer vel ligesådan på et DSLR. Eller er eksponeringstiden ikke det der
afgør hvor meget dybdeskarphed du får?

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 07:39

> [...]
> ved f.eks. landskabsbilleder hvor jeg har en lidt længere lukketid. Det

Jeg skrev "Sammenlignet med kompakt kamera", de fleste dSLR har lidt større
dybdeskarphed, end et gammeldags SLR.

> Eller er eksponeringstiden ikke det der
> afgør hvor meget dybdeskarphed du får?

Det er blænden og brændvidden der afgør det. Et kompakt kamera har meget
kort brændvidde.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 05-12-04 14:32

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> "Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> wrote in message

> Jeg skrev "Sammenlignet med kompakt kamera", de fleste dSLR har lidt
> større
> dybdeskarphed, end et gammeldags SLR.

Oki... så vil det alt andet lige blive en forbedring også rent billedmæssigt
i forhold til mit gamle Eos. Jamen så tror jeg bare jeg vil "nøjes" med et
300D.

Jeg takker mange gange for al info'en. Det var godt at få sat nogle ting på
plads inden det nye køb.

Der kommer sikkert flere spørgsmål i fremtiden. Nu har I jo vist at I ved
nogle ting, så skal I nok også få lov at øse af visdommen når jeg har fået
kameraet og undrer mig over flere ting

Mvh Anders

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 14:51

> Oki... så vil det alt andet lige blive en forbedring også rent
billedmæssigt
> i forhold til mit gamle Eos. Jamen så tror jeg bare jeg vil "nøjes" med et
> 300D.

Nu er større dybdeskarphed ikke altid godt, et billede som dette:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6045.jpg

skal ikke have større dybdeskarphed (ifølge min mening).

Billedet er skudt med en D70 og den giver samme dybdeskarped som en 300D.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 10:15

In article <cou9in$1g90$1@news.cybercity.dk>, Anders B. Hyltoft wrote:
> [...]
> fulgte med til mit EOS 5000, så måske er det andet standard objektiv også ok

Min samling er Canon 17-40L, Canon 28-135 IS USM, Sigma EX 100-400L
Så mine objektiver koster mere end et 20D.

Du kan sandsynligvis klare dig med kitobjektiv, eller det gamle
du har. På digitalkamera ser man dog lettere lille kanter m.m.
end man gør på film. Ligeledes hvis objektivet ikke stiller helt
skarpt. Men ikke alle er hysteriske med det.

Når du har prøvet Canons L-serie, eller de gode fra Sigmas EX serie,
så kan du let se forskellen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-04 21:41

Anders B. Hyltoft wrote:
> - jeg vil gerne kunne forstørre billeder op i ca A3 format uden synlig
> forringelse, eller kunne zoome ind og skære billeder til også uden
> kvalitetstab.

man kan ikke zoome ind og beskære uden en eller anden form for
kvalitetstab :)

> [...]
> 8.500 er lækkert. OG priforskellen er jo bare et spørgsmål om at vente lidt
> længere og spare lidt mere op... hvis det kan svare sig

Et brugt 300D eller 10D kunne være en mulighed.. så er der også
penge til lidt godt optik.

Ellers, hvis man kan vente lidt, 20D.

Mine meninger er farvede af at jeg selv har et 300D + en del
tilbehør, og man vil vel altid være mærkeluder til fordel for det
man selv har

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43