Begynderproblemer - CSS
Fra : Lone

Dato : 18-05-01 19:35

Jeg er lige begyndt at interessere mig for CSS, og jeg skal igang
med at opbygge en ny hjemmeside fra bunden. Jeg regner med, at
det skal være html-filer, som linker til en/flere eksterne
css-filer for der vil jo være meget store fordele i at nøjes med
at rette udseendet i en enkelt fil, istedet for at skulle alt
igennem.

Jeg har købt hæftet fra IDG "style sheets - lær det selv" og det
har da virket ok. Yderligere har jeg checket adskellige
forskellige tutorials, men ikke lige fundet det, som jeg søger.
Mit problem er, at jeg gerne vil lave noget, som ligner det, de
bruger på http://www.htlm.dk

Jeg kan godt lide den blå ramme, som de har øverst på billedet,
men jeg kan s.. ikke hitt' u' a', hvordan den laves. Any help??

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-05-01 20:29

Lone wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Jeg kan godt lide den blå ramme, som de har øverst på billedet,
> men jeg kan s.. ikke hitt' u' a', hvordan den laves. Any help??

Hvad for en blå ramme på hvad for et billede?!? Jeg antager at du
mener den blå "boks" der er i toppen af siden med søgefeltet og logo
i, så laver du den blot ved at angive en background-color til den
tabel celle, din <span> eller din <div> boks. F.eks.

boks</span>

/Kasper

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 18-05-01 22:19

Kasper Kyndsberg skrev i meddelelsen <9e3t6i$7jk$1@sunsite.dk>...

>boks</span>

Brug ikke "eksotiske" farvenavne som ovenstående, men et numerisk format
som #1040ff eller rgb(16,64,255). Ordet cornflowerblue er ikke en del
af css-standarden:

4.3.6 Colors
A <color> is either a keyword or a numerical RGB specification.
The list of keyword color names is: aqua, black, blue, fuchsia,
gray, green, lime, maroon, navy, olive, purple, red, silver, teal,
white, and yellow. These 16 colors are defined in HTML 4.0
([HTML40]). In addition to these color keywords, users may specify
keywords that correspond to the colors used by certain objects in the
user's environment. Please consult the section on system colors for more
information.

De keywords der yderligere kan benyttes, er ikke farvenavne, men navne
på grænsefladeobjekter, såsom ActiveBorder, ButtonHighlight etc.

-- Klaus.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-05-01 21:17

Lone wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg kan godt lide den blå ramme, som de har øverst på billedet,
> men jeg kan s.. ikke hitt' u' a', hvordan den laves. Any help??

Hey - rart at du kan lide vores design

Der er masser at hjælp at hente hvis du kigger i vores koder - der
finder du blandt andet linket til et stylesheet:

<link rel="stylesheet" href="/site/stylesheets/screen.default.css"
type="text/css" media="screen" />

Så hop ind på:

http://www.html.dk/site/stylesheets/screen.default.css

Og kig på egenskaberne for body:

body
   {
   font-size: .8em;
   color : rgb(0,0,0);
   background : rgb(255,255,255)
url("/site/graphics/backgrounds/body3.png") repeat-x 0px 0px;
   margin : 75px 10px 0px 170px;
   padding : 0px 0px 0px 0px;
   font-size-adjust: .58;
   line-height: 1.58em;
   }

Hele finten er altså at billedet body3.png (PNG er et billedeformat
ligesom GIF eller JPEG) gentages horisontalt.

Hvis du læser denne lektion kan du supernemt lave det selv:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp

Og husk endelig at spørge løs her i nyhedsgruppen hvis du har flere
spørgsmål om CSS.

Mvh
Jonas