Uskadeligegørelse af brevbombe
Fra : Niels

Dato : 03-12-04 16:51

Hvis man har paranoide tendenser og er bange for at en pakke, der er blevet
sendt til en kan indeholde en brevbombe eller lignende, hvordan får man
åbnet en sådan pakke uden risiko?
Ned i badekaret og åbne den efterfølgende?

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 17:18

Niels wrote:

> [...]
> åbnet en sådan pakke uden risiko?
> Ned i badekaret og åbne den efterfølgende?

Det kommer nok an på typen af bombe. Ved at komme den i badekarret vil
du nok kunne opleve én af følgende tre:

1. Den eksploderer, når den bliver våd
2. Den virker fortsat og eksploderer, når du åbner den under vandet
3. Den virker ikke længere.

Så ...

Jeg har ikke forstand på sprængstoffer, så jeg vil ikke gætte på, hvad
der kan være mest normalt.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 03-12-04 21:22

Holst wrote:

> [...]
> du nok kunne opleve én af følgende tre:
>
> 1. Den eksploderer, når den bliver våd
> 2. Den virker fortsat og eksploderer, når du åbner den under vandet

4. Det var ikke en brevbombe, men teksten på bankchecken, er nu tværet ud
til ukendelighed.

Torben

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 03-12-04 17:24

Niels wrote:
> Hvis man har paranoide tendenser og er bange for at en pakke, der er
> blevet sendt til en kan indeholde en brevbombe eller lignende, hvordan
> får man åbnet en sådan pakke uden risiko?

Det indlysende svar er at springe pakken i luften? ;*)

Var det en brevbombe så ødelægges den, og hvis det var et uskyldig
pakke, tja. så har man også åbnet for den helt uden risiko.

Btw. Et badekar syntes en særdeles dårlig idee, fordi du risikere
at det reflekterer trykbølge+metalstumper op i hovedet på dig, når
du står og åbner pakken.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Niels

Dato : 03-12-04 18:16

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote in message

> Det indlysende svar er at springe pakken i luften? ;*)

Hvordan ville du gøre det? Det må gerne ske på en måde så man har en chance
for at få indsigt i indholdet, dvs. totaldestruktion vil jeg helst undgå,
ergo den åbenbart dårlige idé med vand. Andre måder?

Fra : F.Hansen

Dato : 03-12-04 18:28

"Niels" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvis man har paranoide tendenser og er bange for at en pakke, der er
blevet
> sendt til en kan indeholde en brevbombe eller lignende, hvordan får man
> åbnet en sådan pakke uden risiko?

Får naboens dreng til det

Lav et lille hul i siden og kig ind efter ledninger og lign. og lav
hullet større efterhånden.

Det nemmeste ville være at få fat på et kamera på en flex-arm, dem som de
bruger til
kikkert operationer så kan du let tjekke indholdet.

Finn

Fra : Niels

Dato : 03-12-04 19:50

"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> wrote in message

> [...]
> blevet
>
> Får naboens dreng til det
>
> Lav et lille hul i siden og kig ind efter ledninger og lign. og lav

Fremragende idé, men den lyder også lidt farlig. Hvordan sikrer jeg mig, at
jeg, når jeg laver hullet, ikke rammer noget, jeg ikke skulle have ramt.
Hvordan udløses sådan en typisk?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-12-04 20:05

> Fremragende idé, men den lyder også lidt farlig. Hvordan sikrer jeg mig,
> at jeg, når jeg laver hullet, ikke rammer noget, jeg ikke skulle have
> ramt. Hvordan udløses sådan en typisk?

Smid (læg forsigtigt) brevet på en lysplade og gennemlys det. Hvis det ikke
er tilstrækkeligt så brug mere højfrekvente bølger og kamera der kan se dem.
Se om det ser skummelt ud.
Find dig i at den behandling også kan udløse sprængstoffet. Byg et kammer
hvor undersøgelsen kan foregå. Byg dig en lego-robot og fjernstyr den.
Du vil altid kunne komme med indvendinger mod en metode. Det eneste sikre er
at holde brevet på god afstand. Modtag kun emails... og modtag dem ikke
gennem en hvilken som helst pop-klient, som måske er sårbar overfor indehold
i emailen. Brug kun telnet sessions... som du ved ikke har svagheder.. eller
skriv selv et program som henter din mail en byte ad gangen til en buffer på
1 byte.
Plrr.. du kan aldrig blive sikker på noget.

Fra : F.Hansen

Dato : 04-12-04 09:53

> [...]
at
> jeg, når jeg laver hullet, ikke rammer noget, jeg ikke skulle have ramt.

Det er svært at svare på, det kommer an på hvike folk du er oppe imod.

> Hvordan udløses sådan en typisk?

Tja, jeg vil tro at når låget åbnes så er der en mekanisme der kortslutter
eller lign.

Finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-04 17:16

"Niels" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:lz2sd.123314$dP1.436102@newsc.telia.net...

> [...]
> jeg, når jeg laver hullet, ikke rammer noget, jeg ikke skulle have ramt.

Det er et godt spørgsmål, for jeg ville da lave den helt
uden elektronik og ledninger som ses på røntgen.
En bombehund der snuser - måske, men ingen garanti.

Mvh
Martin

Fra : Rasmus

Dato : 04-12-04 11:59

"Niels" <nospam@yahoo.com> wrote in

> [...]
> får man åbnet en sådan pakke uden risiko?
> Ned i badekaret og åbne den efterfølgende?

Kør til farum kasserne, og spørg om de kan gennemlyse pakken, fordi du
mistænker den for et være en brevbombe. Men bed dem om ikke at destruere
pakken.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 04-12-04 13:09

Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> writes:

> Kør til farum kasserne, og spørg om de kan gennemlyse pakken, fordi
> du mistænker den for et være en brevbombe. Men bed dem om ikke at
> destruere pakken.

Farum kaserne er nedlagt, og købt af komunen. Den er vistnok ved at
blive udstykket til boliger. Jeg tror at ingeniørregimentet flyttet
til Skive. Er det ikke dem der ordner bomber?

http://forsvaret.dk/FKO/Nyt+og+Presse/Nyhedsarkiv+2003/FarveltilFarum.htm

Jeg ville nok ringe til politiet, hvis jeg mente at der var risiko for
at jeg fik en brevbombe.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-12-04 15:27

Mon ikke postDK's håndtering af pakken burde have sprængt post- huset/bilen
istykker først

Spøg til side .... kontakt post danmark og bed dem åbne pakken ...

/madsen

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-12-04 15:56

> Mon ikke postDK's håndtering af pakken burde have sprængt post-
huset/bilen
> istykker først
Hehe. Det kommer da an på hvordan det er lavet. Hvis det ikke er
stødfølsomt, så det kan tåle at falde 1½ meter f.eks., skulle der ikke ske
noget.

> Spøg til side .... kontakt post danmark og bed dem åbne pakken ...
Hvorfor skal de åbne folks post, hvis man tror det er en bombe? Hvis du har
noget imod ekspedienten på posthuset, så benyt et andet posthus! Det er ikke
vejen frem, at blæse hende i luften.
I fritiden arbejder jeg i SuperBrugsen. Jeg vil sgu da ikke æde en pakke
pakke hakket oksekød, hvis en kunde har mistanke til at de er dårlige til
trods for holdbarhedsdatoen er i orden!
En komplet uanvendelig ide, at udsætte andre for unødig fare. Men det er jo
så bare min mening. Det juridiske aspekt ved jeg intet om, men hvis man har
mistanke om at man har en bombe kan jeg næppe tro, at det er lovligt at få
andre til at åbne den.
Brevbomber = ulovligt = en sag for politiet. Derfor ville jeg kontakte
politiet, hvis jeg havde begrundet mistanke om at min pakke var en bombe.
Politiet må jeg så formode har den fornødne ekspertise (evt. med hjælp fra
militæret).

Men ellers er rådet vel bare, at holde den længst væk fra kroppen, som
muligt, når den åbnes.

--
Thomas

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-12-04 16:28

Jeg ved i USA har postvæsenet ansvaret for sådan noget så jeg kunne
forestille mig at postdanmark *måske* var lidt interesseret i at finde ud af
hvem der sendte sådan noget gylle med deres system og derfor også kunne tage
sig af sådan noget ... jeg mente ikke at man bare skulle henvende sig til
ekspedienten og bede hende åbne pakken men kan da godt se at det kunne læses
sådan det må du undskylde hehe

m.v.h.
lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-04 17:12

Lasse Madsen skrev:

>Jeg ved i USA har postvæsenet ansvaret for sådan noget

Man skal nu være forsigtig med at overføre amerikanske regler til
Danmark. Husk på at der var en der vandt en sag fordi et
spisested serverede kaffen varm.

Mig bekendt er en postomdeler ikke ansvarlig for brevenes og
pakkernes indhold. Skal det amerikanske postvæsen i fængsel hvis
de ekspederer en pakke med narko?

--
Bertel

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-12-04 17:25

> Mig bekendt er en postomdeler ikke ansvarlig for brevenes og
> pakkernes indhold. Skal det amerikanske postvæsen i fængsel hvis
> de ekspederer en pakke med narko?

Nej men de har et specielt offentligt "agentur" som FBI der servicere kun
posthuset kan godt nok ikke lige huske hvad de kalder det men de tager sig
kun af svindel med post, brevbomber osv...
f.eks. blev Unabomberen nakket af dette agentur i samarbejde med FBI ...

M.v.h.
Lasse

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-04 17:31

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse news:cosocc$3m6$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> kun af svindel med post, brevbomber osv...
> f.eks. blev Unabomberen nakket af dette agentur i samarbejde med FBI ...

Han blev s'gu da nakket af sin bror.

Mvh
Martin

Fra : Lasse Madsen

Dato : 05-12-04 03:44

> Han blev s'gu da nakket af sin bror.

Du mener at hans bror lagde ham i lænker ?

jeg kender historien men det var jo ikke hans bror som "undersøgte" sagen

m.v.h.
lasse

Fra : Rado

Dato : 05-12-04 06:57

On Sat, 4 Dec 2004 15:26:49 +0100, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

>Mon ikke postDK's håndtering af pakken burde have sprængt post- huset/bilen
>istykker først

Med den måde de behandler pakkerne på er der nok en rimelig chance for
at den slet ikke virker, når den når frem til modtageren ;)

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-12-04 17:38

Niels skrev:
> Hvis man har paranoide tendenser og er bange for at en pakke,
> der er blevet sendt til en kan indeholde en brevbombe eller
> lignende, hvordan får man åbnet en sådan pakke uden risiko?

Hvis du ofte får mistænkelig post, kan du jo anskaffe dig sådan
et par fjernbetjente "robothænder". Jeg har en gang set dem
demonstreret på en udstilling. Så skal du bare få lavet en
bombesikker betonvæg eller en mur af sandsække at stå bagved.
Eventuelt suppleret med webcam eller spejle, hvis det bliver for
dyrt med en skud- og bombesikker rude i muren.

Husk i det mindste altid at bruge beskyttelsesbriller.

--
'rluf :·)

Fra : Morten S Hansen

Dato : 06-12-04 22:38

> [...]
> man åbnet en sådan pakke uden risiko?
> Ned i badekaret og åbne den efterfølgende?

Robothænder, kikkertundersøgelse m.v. er foreslået men med de flypriser der
er idag kan det næsten bedre betale sig at gå i lufthaven med den. ER det en
bombe kommer der godt nok en sag (som du jo ikke nødvendigvis taber) - men
du har da reddet livet!

Om du så vil benytte flyrejsen der fulgte med 'bombetjekket' er jo op til
dig selv....

/morten
- der mere frygter for alt den oprydning et brev med mel
ville forårsage end at det reelt er miltbrand...