KOmplekse tal
Fra : Jan Pedersen

Dato : 03-12-04 14:39

Er der nogen der har et link til hvordan man plotter komplekse tal i et
koordinatsystem ? Skal anvendes til at synliggøre komplekse rødder i en
andengradsligning

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 03-12-04 14:48

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> writes:

> Er der nogen der har et link til hvordan man plotter komplekse tal i et
> koordinatsystem ? Skal anvendes til at synliggøre komplekse rødder i en
> andengradsligning

Googlede du før du spurgte?
http://www.google.com/search?q=komplekse+tal+koordinatsystem&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8
http://en.wikipedia.org/wiki/Complex_number

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be/be.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-04 14:54

Jan Pedersen skrev:

>Er der nogen der har et link til hvordan man plotter komplekse tal i et
>koordinatsystem ?

Link? Komplekse tal kan skrives som et talpar, og de kan plottes
direkte i et koordinatsystem.

K = 3,856 + i * (-4,876)

Så plotter man bare (3,856 , -4,876).

--
Bertel

Fra : Jan Pedersen

Dato : 03-12-04 23:18

> Link? Komplekse tal kan skrives som et talpar, og de kan plottes
> direkte i et koordinatsystem.
>
> K = 3,856 + i * (-4,876)
>
> Så plotter man bare (3,856 , -4,876).

Et almindeligt X,Y koordinatsystem hvor man f.eks. vil plotte en
andengradsfunktion af formen AX^2+BX+C lader ikke umiddelbart en plotte
komplekse rødder, her skærer funktionen simpelt hen ikke x-aksen for
komplekse rødder....når man så vil anskuliggøre komplekse rødder hvad gør
man så ? tegner et koordinatsystem specifikt for komplekse rod par ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-12-04 01:37

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> [...]
> andengradsfunktion af formen AX^2+BX+C lader ikke umiddelbart en plotte
> komplekse rødder, her skærer funktionen simpelt hen ikke x-aksen for

Ah, du vil gerne have to komplekse akser. Det er rigtignok ikke let
fordi det giver en firedimensionel graf og vi er ikke gode til at
forestille os figurer i mere end tre dimensioner.

Jeg plejer at forestille mig (og af og til tegne) et billede af
koordinatsystemet i billedrummet, sådan som det ser ud "gennem"
funktionen. Det vil sige en tegning hvor det almindeligt retvinklet
koordinatsystem angiver z og der så samtidig er et "deformeret" sæt
koordinatlinjer hvor man kan aflæse f(z) i samme punkt

Det er lidt svært at forklare i ren tekst, men prøv at se fx
http://www.mai.liu.se/~halun/complex/complex.html

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."