Hjælp - Hvordan omregner man
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-12-04 11:41

Hej NG,

Jeg er ved at udvikle et digitalt radiosignal (mhp. interstellar
kommunikation), som gerne skulle indeholde et 3D-"telefon"-nummer.

Men desværre er jeg ikke så dygtig til matematik ...

Problemet er, at man i astronomi har inddelt himlen med noget der svarer til
længde- og breddegrader (rektascension 0h_24h; deklination +90°_-90°)

Denne inddeling er meget hensigstmæssig, når vi skal gøre observationer her
fra jorden, men den er *subjektiv* forstået på den måde, at den IKKE kan
bruges universielt.

En mere hensigstmæssig inddeling vil være at benytte Galaksens Centrum som
udgangspunkt. Og det har man også gjort (Longitude 0°_360°; Latitude
90°N_90°S)

Men hvordan omregner man fra den ene enhed til den anden ?

Helt konkret:
Hvad er fx. Cas. A's position i Longitude og Latitude ?
Hvad er fx. Tycho Brahe 1572 a.C. position i Longitude og Latitude ?

-

Til de af jer som måske har interesse kan jeg oplyse, at det digitale
radiosignal desangående nogenlunde kommer til at følge disse regler:

Date: 29. november 2004 CET 19:48
Subject: SETI - New Drake-version 1.0 (Reward 500 $)
3405 news:gaKqd.72748$Vf.3479396@news000.worldonline.dk

> [...]
> someone
> else (like a chain-letter), they (Life-3) will NOT know exactly our
> position on sky.
>
> Suggest:
>
> 1:
> 2 * Pi * r = 255, 255, 255 ...
>
> 2:
> 2 * Pi * r = 255, 255, 255 ...
>
> 3:
> 1 = 0
> 2 = 0
> (Galaxy Center)
>
> 4:
> Cas.A, the most powerfull X-source on sky

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3405 news:gaKqd.72748$Vf.3479396@news000.worldonline.dk

Fra : Claudio Adam

Dato : 03-12-04 12:26

Jesus-loves-you <John15.13@Heaven> skrev:
> [...]
>inddelt himlen med noget der svarer til
>længde- og breddegrader
>(rektascension 0h_24h; deklination +90°_-90°)

Desværre rækker min viden ikke til at hjælpe dig.

Lidt humoristisk der-imod kan man anskue det på følægende måde:
Universet er subjektivt/objektivt:
Centrum vil altid befinde sig i periferien eller omvendt:
uanset hvor du befinder dig vil det altid være subjektivt eller
objektivt om du vil eller:
Alle dimensioner befinder sig i samme dimension: kort sagt en u-anet
masse af dimensioner der alle er ens.
Det er faktisk ret simpelt ved lidt abstrakt tankevæsen.
Hvis man skal gøre det lidt mere melodramtisk: kan man sige at den
dimension vi leder efter med lys og lygte, befinder sig
i en u-anet hastighed i vores egen skygge.
Og sådan kan man joh blive ved hvis man er til således.
Med al respekt: Men led bare videre lige pludselig er den der, jeg er
bare ikke sikker på at 3. dimensioner kan gøre det,
du skal nok udvide kan man kaldet det den stille stående hastighed,
det drejer sig vel om at knække linierne, hvis man så
må sige, eller bare gøre dem mere smidige.

Hold kæft hvor det går, kan du have det

med venlig hilsen Adam

--
mvh. Adam
www.sitecenter.dk/dannebrog

Fra : Steen

Dato : 03-12-04 13:09

Claudio Adam (slet PH3T5) wrote:

> Desværre rækker min viden ikke til at hjælpe dig.

Ikke desto mindre formår du at citere *hele* Mogens' indlæg samt komme med
en ækel klat orddiarré, som på *ingen* måde hører hjemme her i gruppen.

*PLONK*

/steen

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Christian Vinter

Dato : 03-12-04 12:28

Jesus-loves-you wrote:

> En mere hensigstmæssig inddeling vil være at benytte Galaksens Centrum som
> udgangspunkt. Og det har man også gjort (Longitude 0°_360°; Latitude
> 90°N_90°S)

Og hvordan havde du så forestillet dig, at dine grønne mænd skulle vide, at du
har 360 grader på en cirkel? Radianer er et marginalt bedre bud. Men, hvordan
vil du have, de skulle vide, hvor du måler fra?

Koordinaterne (2;2) siger ikke meget, hvis man hverken ved, hvor (0;0) er, i
hvilken retning + er, eller hvormange der går på en cirkel.

Christian Vinter

--
Christian Vinter
Astronomer

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-12-04 13:47

Christian Vinter wrote:

> [...]
>
> Koordinaterne (2;2) siger ikke meget, hvis man hverken ved, hvor (0;0)
> er, i hvilken retning + er, eller hvormange der går på en cirkel.

Mere universelt må det så være at bruge positionen relativt til en serie
pulsarer. Disse har en forudsigelig periode og position over mange år.
Princippet er blevet brugt på Pioneer sonderne:

http://www.daviddarling.info/encyclopedia/P/Pioneerplaque.html

--
PeKaJe

"It might help if we ran the MBA's out of Washington."
   -- Admiral Grace Hopper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-12-04 14:18

"Peter Jensen" skrev

> [...]
> pulsarer. Disse har en forudsigelig periode og position over mange år.
> Princippet er blevet brugt på Pioneer sonderne:

Har du mulighed for - på dansk - at forklare mig Pioneer 10 og 11*s gyldne
visitkort.

Så vidt jeg forstår tegningerne, da angiver de faktisk kun retningen på
skrømt, eller hva' ?

File-number: 3433

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-12-04 15:30

Jesus-loves-you wrote:

> Har du mulighed for - på dansk - at forklare mig Pioneer 10 og 11*s
> gyldne visitkort.

OK. Først angives nøglen der oplyser om længder og tider. Dette er
markeret med en illustration af brints overgang fra en tilstand til en
anden. Denne overgang udsender en foton med en karakteristisk
bølgelængde og frekvens.

Pulsar-tegningen har en række tal markeret ved linjerne. Disse ganger
man så enten med nøglelængden eller nøglefrekvensen. Bruger man længder
får man planetariske størrelser, hvilket ikke giver meget mening.
Bruger man frekvensen får man perioden på 14 pulsarer. Denne periode
aftager kun meget langsomt, og på en forudsigelig måde, så enhver
civilisation med et nogenlunde kort over galaksen vil kunne placere
vores solsystem.

Der er dog noget ved tegningen jeg ikke er glad for. For det første er
planeternes indbyrdes afstande markeret i en skala med 1/10 af Merkurs
afstand til solen som basis. Dette giver dog ikke meget mening uden
også at angive denne afstand på tegningen. Hvis "de" har observeret
solsystemet fra afstand, så er det muligt at de kender til i hvert fald
de større planeter, og så ville de relative indbyrdes afstande måske
være en hjælp. Dog er de så nok så tæt på os til at de ville have
fundet os alligevel.

Noget andet er at Saturns ringe er angivet på tegningen. Det giver
ingen mening, når man tænker på hvor længe man regner med at sonden skal
futte rundt derude. Ringene er nye og flygtige i astronomiske, og endda
geologiske tidsskalaer. Sonden vil kun være nået et par lysår væk inden
Saturns ringe forsvinder for altid. Og hvem ved, måske har Jupiter i
mellemtiden fået sådan et par ringe.

> Så vidt jeg forstår tegningerne, da angiver de faktisk kun retningen
> på skrømt, eller hva' ?

Retningen er angivet så godt som det er muligt på en 2D tegning. Det er
vigtigere at afstanden til dem (relativt til afstanden til galaksens
centrum) og deres periode er angivet. Jeg fandt et noget bedre billede,
som du måske får mere ud af:

http://astro.ysc.go.jp/pioneer10-plaque_large.jpg

--
PeKaJe

<Mercury> LordHavoc: I'm already insane.
<Coderjoe> damn straight. or curvy, crooked, or what have you

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-12-04 17:47

"Peter Jensen" skrev

[ ... tydning af Pioneer 10 og 11's gyldne visitkort ... ]

> [...]
> vigtigere at afstanden til dem (relativt til afstanden til galaksens
> centrum) og deres periode er angivet. Jeg fandt et noget bedre billede,

Mange tak for din hjælp, Peter.

Emnet er meget interessant for mig, hvorfor jeg har oprettet en ny tråd.
(jeg har en masse spørgsmål til dig desangående)

Jump venligst:

Date: 4. december 2004 CET 17:44
Subject: Pulsar - Pioneer 10 og 11's gyldne visitkort
3435 news:IQlsd.73939$Vf.3556099@news000.worldonline.dk

Desværre er afstandsmålingen ret dårlig, og idet jeg skelner skarpt
mellem ...

2982 news:bXJMc.27248$Vf.1503700@news000.worldonline.dk

> DATA-input jorden, i relation til ...
> DATA-output jorden.
>
> "Galaksisk-høflighed" inkluderer, at vi minimum er i stand til at give
> *præcise* úfortolkede måleoplysninger, eks. Tycho Brahe's
> supernova-tidsmåling 1572 samt radiokildens frekvens.
> Fortolkede DATA kan vi altid efterfølgende "påklistre" ...

.... behøver jeg fortsat en præcis angivelse i Longitude-og-Latitude.

Men *hvordan* omregner man fra rektascension-og-deklination ?

File-number: 3436

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-12-04 14:10

"Christian Vinter" skrev

> [...]
>
> Koordinaterne (2;2) siger ikke meget, hvis man hverken ved, hvor (0;0) er,
> i hvilken retning + er, eller hvormange der går på en cirkel.

Hej Christian,

Tak for dit svar ...

Fremragende spørgsmål du kommer med, for det er faktisk et alvorligt problem
at få dette kommunikeret videre i et radiobudskab.

Om bord i Pioneer 10 og 11 er der anbragt gyldne visitkort med bl.a. besked
om vort solsystems beliggenhed i Mælkevejen ved at markere retningerne til
14 pulsarer, hvis rotationsperioder er binært anført med den universelle
radioteleskopiske brintlyds svingningstid som enhed.

Desværre har jeg aldrig fået dette visitkort forklaret og forstår det derfor
ikke helt ...

-

Mht. definition:

"grønne mænd" eller hvad vi nu skal kalde dem, apropos dit ordvalg, har
kendskab til simple matematiske ligninger, heriblandt (som jeg anførte) ...

> Suggest:
>
> 1:
> 2 * Pi * r = 255, 255, 255

.... hvilket er formlen på en cirkels omkreds (Omkreds = 2 * Pi * radius)

Gentages denne formel (som jeg anførte) ...

> 2:
> 2 * Pi * r = 255, 255, 255 ...

.... da er det mit håb, at modtageren vil stille sig selv spørgsmålet:

- "Jamen, *hvorfor* er denne gentagelse nødvendig ?"

- "Kender jeg (fra mit eget liv) noget til 2 stk. cirkels omkreds ?"

- "Beskrivelse af en kugle ?"

Det vil i hvert fald for mig at se være nogle naturlige spørgsmål at stille
sig selv i en sådan situation.

Hvis man umiddelbart derefter angivet positioner på himlen vi har som
*fællesnævner*, eksempelvis vor nabo-galakse, Andromedatågen (M31) osv. ...
da antager jeg, vil modtageren kunne fatte sammenhængen ...

Herefter angiver vi så de 14 pulsarers position (set udfra vor beliggenhed i
Galaksen).

En af dem ...

> 5:
> Tycho Brahe 1572 a.C.
> (near Kappa Cas.)

.... kan vi så benytte til at *tidsangive* vor eksistens ...

Mht. cirklens omkreds ...

> 2 * Pi * r = 255, 255, 255

.... vil det nok være hensigstmæssigt at definere og benytte den tal-kode,
som vi allerede har opfundet i co-processoren.

Tilføjer vi en lille bit-kode hertil, kunne vi endvidere angive antal
betydende cifre.

Tallet "2" kunne defineres enkelt (med få bytes)

Tallet "Pi" kræver uendelig mange bytes for at få præciseret tallet, således
at der IKKE er noget at tage fejl af. Hvis en modtager skal have en ærlig
chance for at forstå *sammenhængen* i ligningen, må denne Pi-angivelse
nødvendigvis være defineret hensigstmæssig ...

Tallet, der er indsat i formlen for "radius" defineres ligeledes så enkelt
som overhovedet mulig.

Tallet, der er indsat i formlen for "cirklens omkreds" bør udnytte
talsystemet optimalt, således at en nøjagtig positionsangivelse kan
beskrives med så få bytes som overhovedet mulig.

Dette kunne alt i alt spare os for mange irrelevante byte.

Fordelen herved vil i så fald være, at vi fremover meget præcist kan angive
tal ...

(Hidentil har SETI-test-programmet kun brugt en simpel 8-bit til definition
af hel-tal)

File-number: 3432

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-12-04 23:38

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... hvordan omregner man fra RA og Dec til Lon og Lat ... ]

Problemet er løst.

Jeg har fundet en database:
http://nedwww.ipac.caltech.edu/index.html

Den er ret god ...