Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan det nu også passe
Fra : A:H

Dato : 03-12-04 21:51

Hej Alle

Kan dette kamere zoome på en afstand af 5 km og så få et brugbart billede ud
af det?
Jeg har en diskution igang, kan det nedenstående passe?
Jeg har selv et nikon d70 med div linser den største er 300-500 mm (ind til
vidre)

<Vores Olympus C700 m. 10 x optisk zoom hører ikke til verdens hurtigste,
hovedsagelig pga. det store optiske zoom, og en til dels, lidt langsom CPU.
Men det var et valg mellem at kunne zoome et motiv helt tæt på, fra ca. 5 Km
afstand, i fht. lidt mere på hurtighed/mindre zoom.>

Annette

Fra : HKJ

Dato : 03-12-04 21:57

"A:H" <ah@dk> wrote in message
> [...]
> vidre)
>
> <Vores Olympus C700 m. 10 x optisk zoom hører ikke til verdens hurtigste,

Hvis du regner om til mm er det sansynligvis 38 mm til 380 mm (i 35 mm
terminologi), hvor din 500 mm svarer til 750 mm. Så de 5 km er lidt
overdrevet.

Fra : KNL DtP

Dato : 03-12-04 22:07

"A:H" <ah@dk> skrev i en meddelelse

> Men det var et valg mellem at kunne zoome et motiv helt tæt på, fra ca. 5 Km
> afstand, i fht. lidt mere på hurtighed/mindre zoom.>

Hvis der er tale om en supertanker, så fylder den jo pænt meget - også på 5
kms afstand. Er der tale om en gråspurv, så vil det vist kræve et teleskop for
at komme helt tæt på.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 00:32

In article <41b0d57e$0$13728$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> [...]
> kms afstand. Er der tale om en gråspurv, så vil det vist kræve et teleskop for

Jeg lavede et billede med mit 300D af en lille mærsk båd i
Århus bugten med nogle containere om bord. Mener det fyldte 700
pixels eller mere i bredden. Beregnet afstand med trigonometri og
kendskab til objektivets dækningsvinkel i 35mm + skibets længe
(fra mærsksealand.com) gjorde jeg kunne beregne afstanden til
ca. 8 km.

Så 5 km er ikke helt tåbeligt. Ovenstående var 300mm, 6mpix.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-12-04 22:27

> [...]
Km
> afstand, i fht. lidt mere på hurtighed/mindre zoom.>

Er motivet en vindmølle eller gråspurv?

Hvis motivet er 100 meter bredt på 5km skal du (hvis jeg har regnet rigtigt)
bruge et objektiv med 1442 mm brændvidde...

Hvis motivet er 1 meter bredt skal du bruge et objektiv med 144167 mm
brændvidde...!

Brian

Fra : A:H

Dato : 03-12-04 23:02

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruge et objektiv med 1442 mm brændvidde...
>
> Hvis motivet er 1 meter bredt skal du bruge et objektiv med 144167 mm

Tak skal i have *GG* det er så godt,
har haft det rigtig skægt med det.
Annette