Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udskrivning af digitale billeder
Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 12:39

Hej alle

Jeg er på vej til at investere i et Nikon D1, D1X eller D1H, men ville lige
prøve at udskrive et testbillede på min Epson P950. Jeg ville se hvordan
resultatet så ud i A4 størrelse - men jeg håber det kan gøres bedre end mit
første forsøg viste.

Testbilledet jeg anvender er fra DPreview og i fuld opløsning. Jeg har valgt
et billedet taget ved iso200 og printer på Kodak fotopapir. Når jeg har
hentet billedet ind i PS, hvad bør jeg så gøre for at opnå bedst mulig
udskriftskvalitet på min printer?

Håber jeg hører noget - ellers tror jeg D2X er næste station

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 03-12-04 13:33

On Fri, 3 Dec 2004 12:39:11 +0100, Kim@naturfotografi dot dk
<kim@naturfotografi.dk> wrote:

> [...]
> udskriftskvalitet på min printer?
>
> Håber jeg hører noget - ellers tror jeg D2X er næste station

Det er forskelligt fra billede til billede, men generelt justerer jeg
levels, farvemætning og skarphed. Hvis du linker til billedet, vil jeg
gerne give et bud på hvad JEG ville gøre.

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 14:00

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newssifmhyiyxk021p@news2.tele.dk...
> Det er forskelligt fra billede til billede, men generelt justerer jeg
> levels, farvemætning og skarphed. Hvis du linker til billedet, vil jeg
> gerne give et bud på hvad JEG ville gøre.

Hej Kenneth

Linket er (ADVARSEL - 1,25 MB):
http://img2.dpreview.com/gallery/nikond1h_samples1/originals/dsc_0253.jpg

På mit A4 print ser især motor-området ud som om der er brugt softfilter, og
uanset hvilke digitale billeder jeg ser på, er de lyseste områder kridtede
totalt ud - ved ikke om det kan undgåes (det gælder også for D100 og D70).

Kan man overhovedet opnå fotografisk kvalitet i A4 størrelse med mindre end
6 MP? Selv D100 testbillederne i A4 er imø langt fra tilfredsstillende -
hvad gør I andre?

Angående printeren, så har jeg med stor succes lavet print udfra
dias-scanninger (Scannet med Canon FS4000) - og de er bestemt på højde med
den fotografiske kvalitet min fotopusher kan klare, omend jeg har lidt svært
ved at styre farverne.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 14:35

> [...]
> totalt ud - ved ikke om det kan undgåes (det gælder også for D100 og D70).

Softfilteret er pga opløsningen.
Der er rigtig meget udbrændt højlys på det billede. Her er der nul
information.

> Kan man overhovedet opnå fotografisk kvalitet i A4 størrelse med mindre
end
> 6 MP? Selv D100 testbillederne i A4 er imø langt fra tilfredsstillende -
> hvad gør I andre?

Jeg har også haft problemerne med mit D70. Der er en grund til at der er
histogrammer til analyse af billedet på et digitalt kamera.
Når man lærer at bruge det - går det helt fint.
Lidt underbelysning er ikke så tosset. Det kan klares med lidt
billedbehandling.

Gert

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 14:58

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når man lærer at bruge det - går det helt fint.
> Lidt underbelysning er ikke så tosset. Det kan klares med lidt

Problemerne med højlys er mere udtalt end jeg havde troet - det er jo en
balance mellem at dræbe billedet og udkridtning. Kender det selv fra dias,
hvor eksponeringen godt nok skal være lige i øjet for at undgå udkridtning,
men det sikrer en korrekt eksponering som regel.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 03-12-04 14:57

On Fri, 3 Dec 2004 14:00:06 +0100, Kim@naturfotografi dot dk
> [...]

> med
> den fotografiske kvalitet min fotopusher kan klare, omend jeg har lidt

Hej Kim

Jeg kan da godt forstå at motoren ikke står skarp, for den er slet ikke i
fokus. Det eneste der er skarpt på det billede er mønsteret på forhjulet.
Kan du ikke undgå at højlys kridter ud er der noget galt, for det kan man
sagtens. Hvis dit billede er meget anderledes fra det du ser på skærmen
når det skrives ud, er der også noget galt.

Alle de billeder der kridter ud, er det nogle du selv skriver ud?

Nu har jeg ikke prøvet at få lavet billeder i A4 fra mit D70, men 13x19cm
er meget flotte og skarpe. På dpreview.com har jeg læst om flere der var
meget begejstret for 8x10 tommer print fra deres D70. Nogle nævner også
at de er bedre end hvad de kunne lave fra deres 35mm film.

Skriver du de 6 MP fra et D70 ud i 30x20cm giver det en billedeopløsning
på 254 ppi hvilket er tæt på de 300 ppi som man siger er fotografisk
kvalitet. Jeg har ikke direkte prøvet at samligne et 250ppi print med
300ppi, men jeg vil tro at forskellen er minimal. Et D1/D1H har kun 2.6 MP
og skrives det ud i 30x20cm giver det en billedeopløsning på 169 ppi
hvilket er et godt stykke fra de 300ppi. Og jeg tror ikke jeg kunne leve
med den opløsning i 30x20cm.

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 15:11

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newssifqc9lkxk021p@news2.tele.dk...
> [...]
> sagtens. Hvis dit billede er meget anderledes fra det du ser på skærmen
> når det skrives ud, er der også noget galt.

Billedet som jeg har printet afviger fra det på skærmen, idet skarpheden er
bedre på skærmen. Der mangler detaljer i træet på printet - det minder mig
mere om grafik end foto.

> Alle de billeder der kridter ud, er det nogle du selv skriver ud?

Ja, men de er jo for så vidt også kridtet ud på skærmen - det synes jeg alle
de digitale billeder på DP-review, som jeg har set på, er - der er lige et
par enkelte undtagelser, som ganske enkelt mangler højlys.

> [...]
> meget begejstret for 8x10 tommer print fra deres D70. Nogle nævner også
> at de er bedre end hvad de kunne lave fra deres 35mm film.

Mit krav er, at jeg som det mindste skal kunne lave A4 print i
tilnærmelsesvis fotografisk kvalitet - og at kameraet skal passe til Nikon
systemet.

> [...]
> og skrives det ud i 30x20cm giver det en billedeopløsning på 169 ppi
> hvilket er et godt stykke fra de 300ppi. Og jeg tror ikke jeg kunne leve

Det tror jeg heller ikke jeg kan

250 ppi er som regel fint - jeg ved ikke hvad min printer kan opnå, men
resultaterne fra mine dias-scanninger er altid flotte. De er aldrig
pixeleret, farverne har dybde og de fleste ville sikkert tro det var lavet
af en fotopusher - og det selvom jeg ikke er ekspert i at printe - de fleste
af mine billeder bruges alene til diaskonkurrencer og så et par stykker til
nettet.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Helene og Finn Egmos~

Dato : 03-12-04 13:54

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle

> Testbilledet jeg anvender er fra DPreview og i fuld opløsning. Jeg har
valgt
> et billedet taget ved iso200 og printer på Kodak fotopapir.

Kodak papir kan være udmærket sammen med en Epson
printer til små billeder, men når du skal op i en A4 forstørrelse så er det
min erfaring at Epsons eget papir samt Sihl og Ilford papir er væsentlig
bedre end Kodaks.

Mvh. Finn

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-04 13:55

> [...]
> et billedet taget ved iso200 og printer på Kodak fotopapir. Når jeg har
> hentet billedet ind i PS, hvad bør jeg så gøre for at opnå bedst mulig

Husk at vælge papirtype og DPI, etc. underudskrift ellers får du ikke et
godt resultat.
Mvh,
Hans

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-12-04 20:17

> Husk at vælge papirtype og DPI, etc. underudskrift ellers får du ikke et
> godt resultat.
> Mvh,
> Hans
++++++++++++++++++

Hej Hans.

Hvad er underudskrift?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 00:44

In article <41b0bb93$0$81852$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:

> ++++++++++++++++++
>
> Hej Hans.
>
> Hvad er underudskrift?

toordudenmellemrum.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-12-04 11:25

meddelelse news:slrncr1uhi.27d.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> toordudenmellemrum.
>
> --
> Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
> Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk
+++++++++++++++++

Hej Povl.

Det blev jeg ikke meget klogere af, du må nok skære det ud i pap

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 11:54

In article <41b2e1bc$0$62083$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> +++++++++++++++++
>
> Hej Povl.
>
> Det blev jeg ikke meget klogere af, du må nok skære det ud i pap

to-ord-uden-mellemrum.

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 14:18

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 14:45

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> Jeg sender gerne et par testbillede til dig.
>
> Kalibrer din printer, den kan på fotopapir lave samme kvalitet (eller

Hej Gert

Jeg har både forsøgt mig med D100 samples fra DPreview og D70 uden nogle
imponerende resultater. Kalibrering vil givet vis hjælpe på mere ægte
farver. Farverne på de testbilleder jeg har set, har meget svært ved at
ramme en himmel - det ligner oftest en ensartet blågrå kedelig tone - der
mangler måske lidt bit og pixels for rigtig at kunne finde tonerne frem? Man
kan bare dreje på Hue og så få en anden farve frem, men en himmel har nu
engang den farve en himmel har - og det involverer masser af toner og kræver
nok mange bit.

Nu har jeg lige prøvet med et testbillede fra D1X - og sikke en forskel fra
D70/D100 - farverne er bedre, skarpheden og detaljerne - omend det stadig
ikke helt er fotografisk kvalitet - men det kunne det sikkert blive med de
helt korrekte indstillinger.

Det er sq nok lidt for tidligt for mig at gå den digitale vej - hmm...så
lige et par hylende billige analoge SLR på dba - eller måske lidt mere
optik - og måske der også kan blive råd til et ixus på 3 mp til 10*15
familiebilleder

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 15:34

> SNIP

Jpeg er den begrænsende faktor. 8 bit mod kameraets 12 bit. Der skal ikke
smides ret mange bit væk, før du kan se det på A4!
Jpeg til "forstørrelser" bliver markant bedre i højeste jpeg kvalitet. Men
så fylder de også 3,5-4 MB. Sådan er komprimering, små detaljeforskelle
bliver smidt væk.
Dem kan man jo ikke se ... hvis man ikke lige er ....

> [...]
> ikke helt er fotografisk kvalitet - men det kunne det sikkert blive med de

D70 er i standardindstillingen meget neutral. Det kan man let skrue på i
apparatet. Men optikken betyder utrolig meget.
Standard optikken (18-70) er fin, men give de samme resultater som min 50mm
1,4 eller 80-200, nej her mangler der lige lidt,
Men til prisen er den fremragende.
Mon ikke D1x filen er større og taget med en bedre optik.

>måske der også kan blive råd til et ixus på 3 mp til 10*15
> familiebilleder

Sådan startede jeg også, den sikre vej til en DSLR

Gert

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 15:52

> [...]
> 50mm
> 1,4 eller 80-200, nej her mangler der lige lidt,

Du må meget gerne sende mig et ukomprimeret billede taget med en god optik
på et D70 hvis du har et.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 18:18

> Du må meget gerne sende mig et ukomprimeret billede taget med en god optik
> på et D70 hvis du har et.
>
> Mvh Kim
> www.naturfotografi.dk

Så må du lige tømme din postkasse. De fylder 6,5M stykket! Så den første
kom retur
Gert

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 03-12-04 19:09

> Så må du lige tømme din postkasse. De fylder 6,5M stykket! Så den første
> kom retur

Done..

Irriterende med TDC Spam, at de ikke bare sletter spam automatisk - eller at
man i det mindste kunne sætte dem op til det.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 05-12-04 17:35

Hej alle

Skylder lige en follow-up´er. Jeg har idag modtaget et næsten ukomprimeret
billede fra D1, som var klargjort til udskift på A4, og kvaliteten er næsten
fotografisk - dog ikke helt, men fint nok til at jeg kan leve med - jeg har
jo stadig F100´eren til når optimal kvalitet skal opnås eller når det er til
brug i diaskonkurrencer :)

Nu kommer så den videregående videnskab det er, at få kalibreret monitor og
printer.....uhada.

Foreløbig tak for hjælpen.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk