Valg af RAM-moduler
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 11:45

Hej

Jeg vil gerne installere mere RAM i min maskine, og jeg har fundet et
par moduler, som jeg tror vil passe, men jeg er ikke helt sikker og
kunne godt tænke mig at høre jeres mening.

Maskinen er en Medion Titanium MD8083, og der sidder i forvejen to
moduler, som SiSoft Sandra kalder:

>Memory Module(s)
>Memory Module 2 : Samsung M3 68L3223ETM-CCC 410F69C5 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC3200U-333-6510 (CL3 up to 200MHz) (CL2.5 up to 167MHz)
>Memory Module 4 : Samsung M3 68L3223ETM-CCC 410669BC 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC3200U-333-6510 (CL3 up to 200MHz) (CL2.5 up to 167MHz)

De kører som dual channel, og mit bud på en opgradering er enten
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96954 eller
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798.

Er jeg helt gal på den her? Jeg har ingen planer om at overclocke, så
der er vel ikke behov for at købe dyrere moduler?

Hvis der skal bruges flere oplysninger, må I lige sige til.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 03-12-04 12:46

On 03 Dec 2004 10:44:52 GMT, Christian Larsen
<contact---at---dword.dk> wrote:

> [...]
>
>Er jeg helt gal på den her? Jeg har ingen planer om at overclocke, så
>der er vel ikke behov for at købe dyrere moduler?

Det skulle da være et udmærket valg, at du rammer CL3 ved 200 MHz,
ligesom dine samsung.

Det kan da heller ikke være meget billigere.

Ellers skulle det være fordi, hvis nu de samsung faktisk er en del
bedre, end sisoft siger.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 14:17

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@FJERNmail.dk> wrote in

> Det skulle da være et udmærket valg, at du rammer CL3 ved 200 MHz,
> ligesom dine samsung.
>
> Det kan da heller ikke være meget billigere.

Nej, det er vist ikke noget, jeg bliver ruineret af :)

> Ellers skulle det være fordi, hvis nu de samsung faktisk er en del
> bedre, end sisoft siger.

Den forstår jeg ikke helt. Jeg er rimelig sikker på, at de oplysninger,
SiSoft giver, er korrekte. Mener du, at det er bedre med dyrere moduler,
hvis Samsung'erne reelt er bedre end angivet?

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 03-12-04 14:53

On 03 Dec 2004 13:16:52 GMT, Christian Larsen
<contact---at---dword.dk> wrote:

>Den forstår jeg ikke helt. Jeg er rimelig sikker på, at de oplysninger,
>SiSoft giver, er korrekte. Mener du, at det er bedre med dyrere moduler,
>hvis Samsung'erne reelt er bedre end angivet?

Bare glem det. Hvis du ikke overclocker, opdager du jo aldrig, hvis de
samsung kan rende hurtigere end deres specifikationer.

Men jeg mener, at samsung generelt har et godt ry. Det jeg antydede
var en fremgangsmåde:

1) finde ud af hvor grænsen er for dine samsung

2) købe noget tilsvarende

Men så skal jeg advare om, at det kan give datakorruption at indstille
ram til noget hurtigere end det kan. Man skal derfor have en backup,
før man går igang med de narrestreger. Til gengæld er der ikke den
store tidsfaktor i det. Enten virker det med det samme og svigter ikke
sidenhen (ingen termisk tidskonstant), - eller også virker det ikke.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 15:38

> [...]
> var en fremgangsmåde:
>
> 1) finde ud af hvor grænsen er for dine samsung

Ok, så er jeg med. Jeg har ikke styr på, hvordan jeg kan overclocke
maskinen. Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle indstillinger for det i
BIOS-setup, men den er også rigeligt hurtig som den står.

> [...]
> store tidsfaktor i det. Enten virker det med det samme og svigter ikke
> sidenhen (ingen termisk tidskonstant), - eller også virker det ikke.

Kan man ikke risikere at "brænde RAM'en af"? Eller vil man altid bare kunne
gå tilbage til de gamle indstillinger?

Du skal i hvert fald have tak for svarene :)

Venlig hilsen
Christian Larsen