CPU fan speed
Fra : RLJ

Dato : 03-12-04 04:19

Hej

Kan det passe at CPU fan speeden ændrer sig i takt med
belastningen af CPU'en ??

Jeg synes hastigheden på min CPU-fan stiger når maskinen
skal arbejde hårdt.

Mvh

Ralph

Fra : Palle

Dato : 03-12-04 09:13

"RLJ" <list-jensen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> belastningen af CPU'en ??
>
> Jeg synes hastigheden på min CPU-fan stiger når maskinen

Ja, det lyder sgu ulogisk...

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 03-12-04 11:47

Palle wrote:
> "RLJ" <list-jensen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det lyder sgu ulogisk..

Det behøver nu ikke at være så ulogisk endda.
Når din CPU arbejder hårdt - f.eks. videoredigeringer eller
andre ressourcekrævende programmer, stiger temperaturen
i CPU. I min maskine stiger CPU-blæserens hastighed dermed
også.
Du kan prøve med et lille fint program - Everest, som du kan
downloade herfra http://www.lavalys.com/
Dette program kan fortælle en masse om computeren - og altså
blandet CPU-temperatur og blæserens omdrejningshastighed.
Nu er min kyndighed udi disse sager ret så begrænset, men jeg
har da haft fornøjelse af dette program.
Prøv ---

Hans-Jørgen

Fra : RLJ

Dato : 04-12-04 03:03

> [...]
> Dette program kan fortælle en masse om computeren - og altså
> blandet CPU-temperatur og blæserens omdrejningshastighed.

Tak for info.
Nu HAR jeg faktisk et sådant lille program installeret. Det følger
såmænd med alle ASUS bundkort og hedder PC Probe. Det er netop
her jeg har lagt mærke til skiftende hastigheder på CPU-køleren.
Jo højere temp. på CPU jo højere omdrejninger på køleren.
På PSU'en og kabinetkøleren er der nemlig ingen udsving.

Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 12:22

Hey!

> Kan det passe at CPU fan speeden ændrer sig i takt med
> belastningen af CPU'en ??
Ja det kan det godt, på nogle motherboards er der inbygget en funktion i
bios der styrer dette. Så hvis tempraturen stiger bliver blæserens hastighed
sat op...

Kig i bios, det ligger som regel det samme sted som man ser temprature. Hos
mig hedder det hvis nok q-fan... (Mit er et asus board)

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Brian Lund

Dato : 03-12-04 16:02

> [...]
> belastningen af CPU'en ??
>
> Jeg synes hastigheden på min CPU-fan stiger når maskinen

Det kan være du har en køler som kan justere efter temperaturen, eller at
din BIOS er indstillet til at ændre blæserhastigheden! (Det kan man på nogle
bundkort)

Brian