Kvantefysik igen
Fra : Alex Hansen

Dato : 02-12-04 15:26

hey..

Tidligere har jeg skrevet et indlæg om emnet, hvor jeg også fik sva -
tak for det.. Jeg har nu fået udledt Schrödingerlignignen og indført
polære koordinater, således at jeg betragter tre dimensioner.. Mit
spørgsmål går så på, hvordan kommer jeg nu frem til sandsynlighederne
for energiniveauer af en elektron i de respektable stationære baner..?
skal jeg have fat i Heisenberg her eller? Og vi holder os bare til
hydrogenatomet...

Desuden, hvis der er nogen herinde, som kender links til nogle gode
sider om kvantefysik eller måske bøger eller afhandlinger(tidligere
skrevne opgaver), så må i da gerne lige lade høre fra jer...

På forhånd tak..

Alex

Fra : Claudio Adam

Dato : 03-12-04 08:34

Alex Hansen <speedi@tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
>hydrogenatomet...
>
>Desuden, hvis der er nogen
>herinde, som kender links til nogle gode

Hvis du henviser til universet:
kan man sige at faktorernes orden er ligegyldig
der er ingen sansynlighed for:
at hastigheden/energi niveau ikke er konstant uanset dimension,
- spørg mig ikke om hvorfor det er sådan, det er det bare

--
mvh. Adam
www.sitecenter.dk/dannebrog

Fra : Alex Hansen

Dato : 04-12-04 14:22

Claudio Adam <kraka@IKTYCc.dk> (slet IKTYC) skrev:

> [...]
>at hastigheden/energi niveau ikke er konstant uanset dimension,
>- spørg mig ikke om hvorfor det er sådan, det er det bare

Ja man kan vel godt sige, at jeg betragter universet som sådan,
men tænkte nu mere på dimensionerne(x,y,z), idet vi jo lever i en
3-dimensionel verden.

Jeg har set, at der eksisterer grafer over
sandsynlighedsfordelingen for en elektrons afstand til kernen
(hydrogen). Bohr-radius betegner den afstand til kernen, hvor det
er mest sandsynligt at finde en elektron. Jo længere væk
elektronen befinder sig fra kernen, desto mindre bliver
sandsynligheden for at finde den lige netop der. Mit spørgsmål gik
så på, hvordan regner jeg mig frem til de sandsynligheder? Og er
der også en egentlig talværdi for sandsynlighederne, eller er de
kun beskrevet ved funktioner?

Alex