en pistol kugle....
Fra : A Q. Glarbo

Dato : 01-12-04 19:31

Hej Gruppe
Jeg mener at have lært for længe siden ( i folkeskolen mener jeg ) at når
man affyre en pistol lige op i luften , vil kuglen fortsætte indtil den ikke
har mere kraft og vil så vende om og begynde at accelerere nedad og når den
så når ned til pistolen vil den faktisk have nået den hastighed igen den
havde da den forlod pistol mundingen , i terorien ihvertilfald .

Passer det ? mine kammerater mener at jeg er komplet skør ,
Hvor kan jeg finde beviser ? nogle links .
Er der nogen der vil understøtte mig i dette ?

TIA

Anders Glarbo

Fra : Lasse Bloch

Dato : 01-12-04 19:41

A Q. Glarbo wrote:
> [...]
> Hvor kan jeg finde beviser ? nogle links .
> Er der nogen der vil understøtte mig i dette ?

hej, vi havde noget om det i fysik, i 10. jeg synes du skulle læsse
dette link. http://www2001109.thinkquest.dk/energi/mekanisk.html

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 01-12-04 20:09

> Passer det ? mine kammerater mener at jeg er komplet skør ,
> Hvor kan jeg finde beviser ? nogle links .
> Er der nogen der vil understøtte mig i dette ?

Det du ikke tager højde for er luftmodstanden, som bremser projektilet.
Hvis du gjorde det på Månen, og vi ser bort fra Månens rotation omkring sig
selv og andre, så ville det være korrekt.

Projektilet har en maksimal hastighed som den kan have frit fald ved. Se
evt. på google efter "terminal velocity", som er netop denne maksimale
hastighed.
Den afhænger naturligvis af luftens og projektilets egenskaber.

Fra : A Q. Glarbo

Dato : 01-12-04 22:18

ja men luft modstanden bremser vel også kuglen opad såvel som nedad ?

A Q

Fra : ErikKnud

Dato : 01-12-04 23:24

A Q. Glarbo wrote:
> ja men luft modstanden bremser vel også kuglen opad såvel som nedad ?

Ja, og det mindsker jo bare hastigheden endnu mere

/Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 01-12-04 23:54

> ja men luft modstanden bremser vel også kuglen opad såvel som nedad ?

Ja, men mundingshastigheden er stadigvæk den samme, det vil sige at du taber
energi til luften på vej op og derfor vil du ikke kunne nå helt samme
hastighed når kuglen rammer ned ved pistolen igen!

Men luften bremser så også kuglen på vej ned igen...

Hvis der ingen atmosfære var ville kuglen ramme i afskydningshøjden med
samme hastighed som mundingshastigheden!

Brian

Fra : Michael Vittrup

Dato : 01-12-04 22:20

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-12-04 07:35

> ..kun delvist rigtigt. Jeg *mener* at jeg regnede ud i fysik, at en
> riffelkugle faktisk ville undslippe månens tyngdefelt, men om det samme
> gælder for en pistolkugle, er jeg lidt i tvivl om..
>
> Men bortset fra det, er det rigtigt nok

Mener Månens undvigelseshastighed er omkring 8640 km/t. Det er der vel ikke
nogen rifler der skyder med?
For Jorden er det iøvrigt nærmere 11 km/s
Måske andre gider regne på hvor højt op / langt væk kuglen kommer hvis
afskuft lodret fra Månens overflade. Kan den komme tæt nok på Jorden til at
den falder ned den vej?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-04 12:01

Jakob Nielsen skrev:

>Måske andre gider regne på hvor højt op / langt væk kuglen kommer hvis
>afskuft lodret fra Månens overflade.

Udgangshastigheden sætter jeg til 300 m/s og tyngdeaccelerationen
til 1,6 m/s^2.

(1)   v = a*t
300 = 1,6*t <=> t = 187,5

(2) s = 1/2 *a * t^2
s = 1/2*1,6*35'156,25 = 28'125

Den ryger 28 km op i luften (uafhængigt af udgangsvinklen blot
denne er 'højere' end vandret).

--
Bertel

Fra : Steen Christensen

Dato : 02-12-04 12:31

Den Thu, 02 Dec 2004 12:01:01 +0100. skrev Bertel Lund Hansen:

> Den ryger 28 km op i luften (uafhængigt af udgangsvinklen blot
> denne er 'højere' end vandret)

op i _hvad_? )

Steen Christensen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 05-12-04 22:45

On Wed, 1 Dec 2004 20:08:38 +0100, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

> [...]
>hastighed.
>Den afhænger naturligvis af luftens og projektilets egenskaber.

Og tyngdefeltets styrke.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 09:01

"A Q. Glarbo" <A.Glarbo@esenet.dk> wrote in message

> Passer det ? mine kammerater mener at jeg er komplet skør ,

Nej, du er kugleskør

Men ellers er forklaringen med luftmodstand selvfølgelig årsagen til, at
det ikke kan lade sig gøre.

hilsen
Uffe