Styrofoam - hvad hedder det på dansk og h
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-12-04 19:08

Hej NG.

Se subj: Styrofoam - hvad hedder det på dansk og hvor købes det?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : A Q. Glarbo

Dato : 01-12-04 20:00

øhhhh det er flamingo , du kan købe det i de fleste byggemarkeder

A Q

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 23:47

"A Q. Glarbo" <A.Glarbo@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> øhhhh det er flamingo , du kan købe det i de fleste byggemarkeder

Det er *polystyren*, der under polymeriseringen har været blandet med
cyklohexan der har dannet luftboblerne i den normalt stive plastik.
CH-CH er enheden i polyethan og ved polystyren er hvert andet H- erstattet
af en benzenring C6H5-

I min studietid købte jeg polystyren granulat og hældte i bomuldssække og
solgte som sækkestole - blomsterbørn-hippier flippede ud i kollektiver med
batikfarvede sækkestole dengang.
Da jeg nåede 2.del havde jeg droppet både dette og at sælge molekylbyggesæt,
lavet af Pandurotræperler og polyethylen-rør - bløde til dobbeltbindinger,
hårde til enkeltbindinger.
I 2. del blev jeg valgt til studenterrådet i det berømte år 1968, men jeg
var højreorienteret så jeg fik ingen indflydelse, selvom jeg havde fået
næstflest stemmer i det naturvidenskabelige fakultet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-12-04 17:51

A Q. Glarbo wrote:

> øhhhh det er flamingo , du kan købe det i de fleste byggemarkeder
-snip-

Ups, ok. Tak. Jeg var lige lidt for hurtig sidst: Det er måske det samme
som "styrafoam"?

Altså: Hvad er forskellen på styrofoam og styrafoam, bortset fra
stavemåden selvfølgelig? Der er måske ingen forskel eller det sidste er
et handelsnavn?

Fra : Tim Christensen

Dato : 02-12-04 13:02

Martin Jørgensen wrote:
> Hej NG.
>
> Se subj: Styrofoam - hvad hedder det på dansk og hvor købes det?

I daglig tale er det flamingo, det tekniske navn er vist ekstruderet
eller ekspanderet polystyren.

Du kan købe det hos enhver byggemarked.

Mvh

Tim

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-12-04 17:48

Tim Christensen wrote:

> I daglig tale er det flamingo, det tekniske navn er vist ekstruderet
> eller ekspanderet polystyren.
>
> Du kan købe det hos enhver byggemarked.

Nååh, ok... Mange tak skal i have

Tænkte nok at det var en slags opskummet materiale...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-04 16:23

Martin Jørgensen skrev:
> Nååh, ok... Mange tak skal i have

> Tænkte nok at det var en slags opskummet materiale...

Det kan også hedde "styropor" (handelsnavn på dansk):
http://www.ledgaard-styropor.dk/

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt