Søvnmangel
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-12-04 07:28

Så engang en dokumentar om en der havde tre jobs og KUN arbejdede og aldrig
sov.

Men, kan man nu det?

Hvot længe kan man overhovedet holde sig vågen?

Jeg kan forstille mig, at der i starten ville være et kritisk tidspunkt
indtil kroppen og hjernen vænner sig til det.

Jesper

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 08:29

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan forstille mig, at der i starten ville være et kritisk tidspunkt
> indtil kroppen og hjernen vænner sig til det.

Ved tvungen søvn-deprivation i OVER EN UGE er opnået FORBIGÅENDE SINDSYGE

Ved gode vaner kan måske alle der har store ambitioner nøjes med at sove tre
timer i døgnet, hvilket mange inspirerede genier har gjort hele livet.
Videnskaben aner ikke om hvad søvnen gør godt for. Måske der ryddes op i
skuffer og skabe på hukommelsens "harddisk". Måske affaldsstoffer udskilles
fra nervesystemet. Psykiatri dur kun til kemisk spændetrøje - neurobiologi
dur kun til blær.

I gymnasiet læste jeg lektier med lommelygte under dynen, fordi min mor
insisterede på sengetid. Jeg havde et næsten konstant søvnunderskud og
gabte, når faget var fransk, så læreren blev fornærmet. Også de første år på
universitetet faldt jeg i søvn, når noget ikke fængede - men idag nyder jeg
at ta en ekstra lur om morgnen.(og sover mindre og mindre pga alder men nu
afbrudt af tissetrang)
Havde jeg haft den succes jeg drømte om, var jeg nok blevet i de gode vaner
med ikke at spilde livet med søvn, og det havde nok været et gode på langt
sigt. Men jeg er doven, livsnyder, kortsigtet. Glistrup sov meget lidt da
han var i folketinget og vistnok også i årtierne før hvor han ladede op til
sin "finest hour".

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-04 18:00

> [...]
> der ryddes op i skuffer og skabe på hukommelsens "harddisk". Måske
> affaldsstoffer udskilles fra nervesystemet.

Måske evolutionen har sørget for, at de mørke timer overståes uden
stress-påvirkning, da det tidlige menneske (og mange andre dyr) alligevel
ikke kan foretage sig noget fornuftigt om natten?

--
-Jens B.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 23:55

> [...]
> stress-påvirkning, da det tidlige menneske (og mange andre dyr) alligevel
> ikke kan foretage sig noget fornuftigt om natten?

Ja den glødelampe, som Edison var rette mand på rette sted til at opfinde,
har revolutioneret lysten til at bryde med dyriske søvnrutiner, som nok er
så overdrevent beskyttende for hjernen, at vi med fordel kunne få rigere liv
ved at sove mindre. Men janteloven hindrer eksperimenter og når der
offentliggøres sensationer er det som når astrologi rapporteres effektiv -
der er ikke ordentlig kontrol.

Vidunderbørn forbyder pædagogerne pga normalforældres misundelse - man vil
også forbyde facts om at vi alle kan klare os med tre timers søvn i døgnet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-12-04 00:03

> Vidunderbørn forbyder pædagogerne pga normalforældres misundelse -
> man vil også forbyde facts om at vi alle kan klare os med tre timers
> søvn i døgnet.

Det har jeg nu ikke oplevet.

--
-Jens B.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-12-04 00:34

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

Som du oppfører deg på nettet, skulle du være et godt eksempel på at man har
nok med tre timers søvn i dødnet

HM

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-04 07:45

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> Som du oppfører deg på nettet, skulle du være et godt eksempel på at man
har
> nok med tre timers søvn i døgnet

Jeg har overvejet at bekoste to opkoblinger og skrive i to navne, så ikke
folk skal spilde resourcer på at gå op i min unormalitet,
(som jo er indholdet totalt uvedkommende.)

Man sparer en masse tid ved ikke at rende på toilettet men bruge
forhåndenværende aflukkelige engangskointainere -
har just nu til morgen brugt to minutter på at hælde jeg tre måneders pis
ned gennem kloakristen i min baggård.
Det bryder koncentrationen, at skulle forlade tastaturet hvergang, der er
overtryk i blæren.

Især er forklaringen på min hyperaktivitet dog, at min beundringsværdige ,
Glistrup-agtige far var læserbrevsskribent til især Information og drømte om
den totale, ægte ytringsfrihed -

Den har pludselig internettet nu givet os, og jeg synes at de ny muligheder
er spændende at afprøve, og hvis jeg kun skrev IslamUdAfDK og logikken bag
dette, så ville jeg ikke være en interessant Simon Spies og ikke provokere
til læsning. Så jeg spreder mig tyndt på alle emner, jeg er interesseret i
at præke og få feed back på.

Desværre har Bart Simpson nok ret i, at dem der betyder noget, læser ikke
hvad folk skriver på internettet. Men hvad synes du jeg kunne overveje at
bruge min tid på, siden du gider gå op i det perifere emne (jeg skriver på
en bog, men at udgive en glistrupistisk bog i godhedsindustri-ejede DK er
måske umuligt).

Fra : Carlsen

Dato : 01-12-04 18:34

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Så engang en dokumentar om en der havde tre jobs og KUN arbejdede og
> [...]

Jeg har set en, tror jeg nok, dokumentarudsendelse vistnok fra DR1 - om en
med samme "problem" - han sad i øvrigt i fægsel og var en ivrig læser :). Så
den skulle være god nok!

-LC

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-12-04 19:45

"Carlsen" skrev i en meddelelse

> [...]
om en
> med samme "problem" - han sad i øvrigt i fægsel og var en ivrig læser

Det kunne være interessant, hvis én kom med en rigtig videnskabelig
forklaring. Jeg hørte for 4-5 år siden et foredrag, hvor der blev sagt
at videnskaben i dag havde fundet frem til at hvis man hver aften går i
seng flere timer før midnat, vil organismen have en bestemt
"arbejdsrytme", mens man sover. Det drejer sig både om at udskille
affaldsstoffer og om at regenerere de celler, som hele tiden livet
igennem nedbrydes.

Bl.a. har man konstateret at - så vidt jeg husker - var organismen
f.eks. omkring kl. 4 om morgenen meget focuseret på nyrernes udskilning
af de stoffer, som skal ud af organismen, derfor skal blæren tømmes ca
et par timer senere, og sådan blev der nævnt eksempler på, hvornår de
forskellige organer arbejdede på højtryk, og hvornår de lå mere i dvale

Jeg husker selvfølgelig ikke alle mulige enkeltheder i foredraget, men
jeg kunne meget godt tænke mig at vide om netop disse funktioner er tæt
knyttet sammen med det, at vi har brug for at sove et vist antal timer.

Ruth

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 23:57

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kunne meget godt tænke mig at vide om netop disse funktioner er tæt
> knyttet sammen med det, at vi har brug for at sove et vist antal timer.

Jeg begyndte for ti år siden, som 48 årig at vågne om natten og skulle
tisse.
Nu har jeg kop parat og kan i princippet næsten tisse i den i søvne og falde
i søvn igen hurtigt.
Men når man er vågnet, er man vågnet.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-04 00:00

"Carlsen" <carlsens@SLETwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med samme "problem" - han sad i øvrigt i fægsel og var en ivrig læser :).

Engang jeg gik op i at læse kriminalromaner, kunne en god Sjøval&Vallø
holder mig vågen en hel nat.

Men jeg tror ikke at nok så spændende læsning kan holde nogen vågen så længe
som 10 mg amfetamin kan - og det var for mig to døgn.