Hvor varm bliver en stegepande?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-12-04 07:00

En almindelig metalstegepande (ø=280 mm), anbragt på et
elkomfur, med en effekt på måske 1200 watt (max. effekt i
starten, senere i stegeprocessen skrues der ned på "lavere
blus"), indeholdende noget fedstof og noget madvare (eks. kød).

Hvor varm bliver panden?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 08:33

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> starten, senere i stegeprocessen skrues der ned på "lavere
> blus"), indeholdende noget fedstof og noget madvare (eks. kød).

Næppe over 350 grader, men med gasblus kan opnås rødglødhede dvs over 500
grader

Præcist svar kræver præcise dimensioner på stegepanden. Spiralplader kan
blive rødglødende, men ikke gøre selv den mindste pande rødglødende. Er de
blevet forbudt pga brandrisiko - jeg ser dem aldrig mere?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-04 09:31

Peter Knutsen skrev:

>Hvor varm bliver panden?

Det kommer an på hvad der er på den. Hvis der er vand i panden,
kommer temperaturen ikke over 100 grader. Hvis der er fedt, er
det vist omkring 140 grader (?). Hvis den er tør, ved jeg ikke
hvor balancen indstiller sig. Jeg gætter på at komfurets plader
kan blive 500 grader varme. Det svarer til at de bliver
rødglødende. Men varmeudstrålingen fra panden vil gøre at den
ikke kommer så højt op.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-04 12:27

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:540rq0t99f6fnee7s6r3t74r9eggarc33g@news.stofanet.dk...

> Jeg gætter på at komfurets plader
> kan blive 500 grader varme. Det svarer til at de bliver
> rødglødende. Men varmeudstrålingen fra panden vil gøre at den
> ikke kommer så højt op.

Aluminium smelter ved 660° - så det må man kunne komme op på.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 15:18

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Aluminium smelter ved 660° - så det må man kunne komme op på.

Selv med spiralplader, tror jeg ikke man kan gøre selv en lille pande
rødglødende Kan man ane rød farve i mørke når jern når 450 grader?

Fra : Gismo

Dato : 01-12-04 15:28

Martin Larsen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Aluminium smelter ved 660° - så det må man kunne komme op på.

Teflon smelter ved 325°
--
Gismo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-12-04 19:14

Martin Larsen wrote:

> Aluminium smelter ved 660° - så det må man kunne komme op på.

Nok ikke med en almindelig kogeplade. Iøvrigt tror jeg ikke at man
bruger "rent" aluminium. Det er mig bekendt altid legeret til praktiske
anvendelser...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-04 19:25

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse news:41ae09f3$0$13710$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nok ikke med en almindelig kogeplade. Iøvrigt tror jeg ikke at man
> bruger "rent" aluminium. Det er mig bekendt altid legeret til praktiske
> anvendelser...

Har disse hypotetiske legeringer nogle hypotetiske smeltepunkter
som du vil fremsætte nogle formodninger om

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-04 23:50

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Har disse hypotetiske legeringer nogle hypotetiske smeltepunkter
> som du vil fremsætte nogle formodninger om

Jeg tror man legerer aluminium for at gøre det hårdt, så det ikke buler ved
stød - og ingen komfurplade kan bringe panden op over 400 grader så hverken
rødglødhed jern eller blødt aluminium er der nogen risiko for

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-12-04 17:57

Martin Larsen wrote:

> Har disse hypotetiske legeringer nogle hypotetiske smeltepunkter
> som du vil fremsætte nogle formodninger om

Jep, men jeg ved ikke om de passer til sådan noget materiale man laver
kogeplader af? Men jeg har læst om nogle Al-legereringer der har et
kogepunkt på ca. 550°C, altså ca. 100°C under det der blev nævnt... Men
jeg aner ikke om det er repræsentativt, overhovedet... Der findes så
ufatteligt mange slags aluminium, har jeg set...

Men grunden til at man i praksis altid legerer aluminium er, at det
ellers normalt er alt for blødt i "ren" (grund)-tilstand, SVJH...

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-04 18:32

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse news:41af495d$0$40669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jep, men jeg ved ikke om de passer til sådan noget materiale man laver
> kogeplader af?

Hvad jeg mente var at det kunne være *interessant*, hvis du havde
noget *konkret* om de typiske legeringer og deres smeltepunkt,
som finder anvendelse i aluminiumskøkkengrej.

Mvh
Martin

Fra : Basil

Dato : 01-12-04 19:47

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> starten, senere i stegeprocessen skrues der ned på "lavere
> blus"), indeholdende noget fedstof og noget madvare (eks. kød).

Jeg har for nylig haft viceverneren oppe og kigge på mit komfur.
Han målte 320 grader på den ene af (masse-)pladerne, så jeg gætter på at
selve pladen kan bliver 320-350 grader.
Nogen der er klogere end mig må så overtage beregningerne herfra.
Kai

Fra : Gismo

Dato : 02-12-04 20:19

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> starten, senere i stegeprocessen skrues der ned på "lavere
> blus"), indeholdende noget fedstof og noget madvare (eks. kød).

Normal stege temp er ca. 200° C.

PTFE-belagt aluminiumstegepande på en varmekilde med en effekt på 2,5 kW,
svarende til normal husholdningsbrug. Med pålagt glaslåg og ved maksimal
ydelse fra varmekilden, bliver den maksimal temperatur på 300° C på den
indre overflade.

PTFE-belagt køkkengrej må dog ikke anvendes ved mere end 260° C

Hvad der gælder for en pande uden PRFE ved jeg ikke

--
Gismo

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-04 21:47

"Gismo" <stivnisse_fisk_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:41af6ab4$0$66398$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> svarende til normal husholdningsbrug. Med pålagt glaslåg og ved maksimal
> ydelse fra varmekilden, bliver den maksimal temperatur på 300° C på den

De gode gammeldags spiralplader er nok mere velegnede
hvis man vil opnå høj temperatur - gad vide om de stadig
kan købes nogen steder.

Desuden skal man nok give sig god tid inden man konstaterer
den maximale temperatur, samt sikre sig at pladen ikke er for
slidt/har været op at gløde for tit.

Jeg vil ikke udsætte min kogeplade for forsøg, men sidst
jeg glemte en teflonpande et kort øjeblik var den blevet
helt sort - det undrer mig hvis det ikke skete for dig.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 03-12-04 05:19

> "Gismo" <stivnisse_fisk_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De gode gammeldags spiralplader er nok mere velegnede
> hvis man vil opnå høj temperatur - gad vide om de stadig
> kan købes nogen steder.

Jeg tror brandfare-hysteri har ført til forbud.
Men kan smarte keramiske plader ikke efterligne gasvarme - eller sku pokker
give så vilde beløb for el.
Alt lykkes i en gasovn (sagde Hitler?)
Min kone brugte wok på gas hjemme i Tokyo, og hader vort elkomfur

> Desuden skal man nok give sig god tid inden man konstaterer
> den maximale temperatur, samt sikre sig at pladen ikke er for
> slidt/har været op at gløde for tit.

Bliver glødeevne brugt op?

> Jeg vil ikke udsætte min kogeplade for forsøg, men sidst
> jeg glemte en teflonpande et kort øjeblik var den blevet
> helt sort - det undrer mig hvis det ikke skete for dig.

Hvis glaslåg kunne det måske ætses af HF og blive uklart?