diffusions koefficient
Fra : Rastrites

Dato : 25-11-04 20:26

Hvad er det nu den er et udtryk for ?

/Anette

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 26-11-04 09:48

Hej Graptolitus

Her er en definition:

http://web.mit.edu/course/1/1.061/www/DREAM/DIFFUSE/theory.doc

hvor dX er den afstand koncentrations-fronten har bevæget sig i tiden dt.
Som du kan se af dokumentet er D en koefficient i en ligning (Fick's lov) om stoftransport (mass
flux)

'Lærerbog i vandforurening' (red. Poul Harremoës, Polyteknisk forlag) skriver om dispersion (Disp)
som en funktion af vandets porehastighed

Disp = (longitudinale dispersivitet)*(porevandshastighed) + diffusionskoefficienten

og refererer indledningsvist til mikro- og makro-skala stofspredning. Jeg forstår diffusion som
mikro-skala stofspredning.

Carsten

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 26-11-04 15:08