Høre men ikke se
Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-11-04 21:56

Hej,

Jeg har i et stykke tid gået og spekuleret over en ting. Jeg håber I kan
hjælpe.
På en åben mark står to personer står på hver side af en 2-3 meter høj og 4
meter bred mur, begge med ryggen mod muren. Kan de høre hvad hinanden siger
hvis man antager at der ikke slipper noget lyd igennem muren?

Jonas Jalling

Fra : Steen

Dato : 22-11-04 22:59

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> høj og 4 meter bred mur, begge med ryggen mod muren. Kan de høre hvad
> hinanden siger hvis man antager at der ikke slipper noget lyd igennem

Det kommer an på, hvor højt de taler

Selvom muren skulle være 100% uigennemtrængelig for lyd, er der stadig mange
måder, hvorpå de ville kunne høre hinanden. Jorden under dem kunne
transmittere lyden. Og så udsender de jo bølger af lydtryk, som vel
principielt ved diffraktion burde kunne transmitteres om på den anden side
af muren ... hvor tyk skal muren være?

(Men diffraktion - lyd er jo longitudinalbølger - hvad så? - anyone?)

Min intuition siger mig, at ja, de kan sagtens høre hinanden. Men
principielt?

/steen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-11-04 00:33

Steen wrote:

> [...]
> anyone?)
>
> Min intuition siger mig, at ja, de kan sagtens høre hinanden.

Jeg tror faktisk de vil have ganske svært ved det. Selv hvis man står i et
lyddødt rum med ryggen til hinanden, uden noget imellem, er det ret svært at
høre hvad den anden siger. De dybe toner kan 'smyge' sig rundt om muren, men
der er ikke ret meget lyd der er så dybt i en stemme.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 23-11-04 20:20

Steen wrote:

> [...]
> af muren ... hvor tyk skal muren være?
>
> (Men diffraktion - lyd er jo longitudinalbølger - hvad så? - anyone?)

Forskelle i tryk, vindretning og temperatur kan vel skabe en form for
"lydreflektioner" eller afbøjninger i luften, sådan at lyden kan bevæge
sige i en bue omkring muren.

Jeg boede engang i en etageejendom med stor skydedør ud til altanen. Når
naboen spillede højt med åben altandør, og vi selv havde åben altandør,
lød det som om musikken kom udefra.
Jeg gætter på at en stor temperaturgradient, eller vindens afbøjning
omkring huset, kan skabe en effekt der gør at lyden hellere vil i en
stor bue ud af altandøren og ind igen, end igennem muren.

Mvh. Bjarke

Fra : Filip

Dato : 24-11-04 08:56

Vi lavede et bølge forsøg i folkeskolens fysiklokale. Man tager et akvarie
(eller en balje) og fylder med vand. Deri sætter man en mur af et
ikke-bølge-ledende materiale men uden at den går fra kant til kant i baljen.
Når man så dybber en finger i vandet kan man følge de bølger der dannes på
overfladen og se at de går rundt om "muren". Dette forsøg kan udemærket
bruges i forbindelse med lyd, da lyd også opfører sig som bølger i vand. Det
kan godt være svært at lave eksperimentet da dine personer råber væk fra
muren, men lydbølgerne kommer vel også ud af ryggen af personerne som en
højtaler. Hvis man stiller sig bag en højtaler kan man jo også høre hvad der
kommer ud af den- dog med formindsket styrke-

Filip

Fra : Jonas Jalling

Dato : 24-11-04 09:10

Filip wrote:
> [...]
> kommer vel også ud af ryggen af personerne som en højtaler. Hvis man
> stiller sig bag en højtaler kan man jo også høre hvad der kommer ud

Hej Filip,

Det giver vel også problemer at akvariets sider "reflekterer" bølgerne.
Jonas Jalling

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-04 11:20

Jonas Jalling skrev:

>Det giver vel også problemer at akvariets sider "reflekterer" bølgerne.

Det er en fordel. I det virkelige eksperiment vil de tilsvarende
bølger forsvinde ud til siderne. Luftstrømninger og ujævne
overflader vil også medvirke til at sprede energien.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-11-04 12:32

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:41a441df$0$84107$14726298@news.sunsite.dk...

> Det giver vel også problemer at akvariets sider "reflekterer" bølgerne.

Er der ikke noget med at der findes noget skumgummilignende
som man kan sætte ved kanten som bølgedæmper?

Mvh
Martin