Aldersdatering af fossiler
Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 15:39

Hej!

Er der nogen der har links eller forslag til litteratur omkring
usikkerheden ved aldersdatering af fx fossilfund? Hvis man daterer et
fossil til at være fx 520 millioner år gammel, hvor stor er usikkerheden
da, og hvilke metoder kan man bruge?

Mvh
Øistein Wind

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 23-11-04 11:13

"Øistein Wind Willassen" <oistein.winderase@thisgmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis man daterer et
> fossil til at være fx 520 millioner år gammel, hvor stor er usikkerheden

Du får det til at lyde som du ikke rigtig kender praktisk anvendelse. Jeg tror ikke at du kan sætte
usikkerhedsberegning på formel.
Et enkelt fossil må vurderes evt ud fra omgivelser. Hvis man kan tale om nogen 'standardiseret'
aldersdatering er det med referencer til de metoder som mikro-palæontologer bruger: altså at tælle
og identificere fossiler i mikroskop, sætte op i tabeller og sammenligne med den flora/fauna der
kendes. Hvis man er heldig rammer man et (lede-) fossil med en snæver tidslig udbreddelse, og ellers
vurdere på assemblager.
Personligt oplevede jeg på universitetet, at det billedmateriale som var til rådighed for
sammenligning simpelt hen var for ringe... Kan du være sikker på, at dit fossile matteriale ikke er
omplaceret. osv

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 17:29

> [...]
> sammenligning simpelt hen var for ringe... Kan du være sikker på, at dit fossile matteriale ikke er

Okay - Jeg forestillede mig at man havde metoder til måling af fx
indholdet af kalium-14 isotoper og på denne måde kunne finde en beregnet
alder.

Men tak for svaret!

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 23-11-04 20:26

Øistein Wind Willassen <oistein.winderase@thisgmx.net> wrote:

> Okay - Jeg forestillede mig at man havde metoder til måling af fx
> indholdet af kalium-14 isotoper og på denne måde kunne finde en beregnet
> alder.

Det har man også, men de kan ikke altid bruges. F.eks. findes der flere
metoder til at bestemme et minerals alder (K/Ar f.eks.), men når du skal
datere et fossil ligger det som regel i en sedimentær aflejring, hvor
mineralerne kan være dannet flere mia år før dannelsen af selve
bjergarten. I en sandsten f.eks. er alle sandkornene ikke dannet der
hvor sandstenen ligger.

Nogle gange kan man være heldig, at der ligger et vulkansk lag lige over
og/eller under fossilet, og det kan man så bruge til at datering.

Jeg tror i øvrigt at du tænker på kulstof-14 og ikke kalium-14, for det
findes nemlig ikke

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Søren Kongstad

Dato : 23-11-04 15:23

Find og læs
"The Age of the Earth" af Brent Dalrymple.
Stanford Press 1991
ISBN: 0804715696

Den kan evt lånes på biblioteket

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=forfatter&term1=brent+Dalrymple&
start=1&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L

Den er en god og grundig beskrivelse af mange forskellige dateringsmetoder,
fejlkilder resultater etc.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 17:30

> Find og læs
> "The Age of the Earth" af Brent Dalrymple.
> Stanford Press 1991
> ISBN: 0804715696

Den bliver hentet imorgen

Tak for referencen, jeg vil straks gå igang.